vraag over de vervuiling van de motor na het rijden.

20 aug 2010
9
0
Goedenmiddag,

Ik ben een nieuwe rijdster en heb gisteren mijn eerste rit gemaakt.

Ik heb eeb suzuki bandit 400

Staat nu buiten in het zonnetje en ik heb er tijdens een bak koffie eens even goed naar gekeken.
Nu mertke ik op dat mijn achterwiel en dan de velg flink vies was geworden.
Zwarte spetters olie??? ik heb het weggehaald , velg is van orogine cremewit dus het viel op.
Het zat voornamelijk aan de linkerkant van de velg.
Komt dit van de ketting?? van het wegde?? of lekt er ergens iets?

De voorvelg heeft diet niet.

het zit dus voornamelijk linksachter.

verder viel me op dat bij de standaart toch ook wel viee drap zat. motor is uit 1994 en heeft verleden jaar een kleine beurt gehad. Daarna driekwart jaar in mijn gang gestaan.

In de gang ligt niets van olie op de grond dus ik weet niet waar het vandaan komt...

Iemand advies??

is het gewoon door het rijden gekomen?

groetjes
 
Dat is inderdaad afgeslingerd kettingvet. Dan heeft je ketting iig goed in het vet gestaan. Niets om je druk over te maken, gewoon afpoetsen als het je irriteert.
Wel regelmatig je ketting in blijven vetten :Y , ik vind zelf elke tankbeurt meestal wel een mooie regelmaat. Beter wat te vaak smeren en wat meer moeten poetsen dan te weinig smeren en je ketting kapot rijden, da's duurder.
 
Dat is inderdaad afgeslingerd kettingvet. Dan heeft je ketting iig goed in het vet gestaan. Niets om je druk over te maken, gewoon afpoetsen als het je irriteert.
Wel regelmatig je ketting in blijven vetten :Y , ik vind zelf elke tankbeurt meestal wel een mooie regelmaat. Beter wat te vaak smeren en wat meer moeten poetsen dan te weinig smeren en je ketting kapot rijden, da's duurder.

Elke tankbeurt is nogal afhankelijk van je radius :P

Mijn RS250 moet na 180km op reserve... de SRAD750 kan ik 200+ km's mee halen. (afhankelijk van hoeveelheid gas ;))


Maar zoals al gemeld, is idd gewoon kettingvet. Als de rollen (die over het tandwiel gaan) beginnen te glimmen ben je eigenlijk te laat.
 
Dat is inderdaad afgeslingerd kettingvet. Dan heeft je ketting iig goed in het vet gestaan. Niets om je druk over te maken, gewoon afpoetsen als het je irriteert.
Wel regelmatig je ketting in blijven vetten :Y , ik vind zelf elke tankbeurt meestal wel een mooie regelmaat. Beter wat te vaak smeren en wat meer moeten poetsen dan te weinig smeren en je ketting kapot rijden, da's duurder.
Om de 500 km is ruim voldoende hoor dus zeg twee tankbeurtjes.
Maar ieder voor zich uiteraard :)
 
Ik smeer hem gewoon 1 keer in de week. En dan doe ik het 's avonds, zodat het de volgende dag zo stevig vastplakt is dat het niet meer van de ketting af slingert.

En regelmatig met een doekje met lampolie de ketting ook weer even schoonvegen. Dat is alleen voor het zicht. Ik hou niet van een zwarte aangekoekte ketting.

Ik doe woon-werkverkeer, zo'n 250km per week. Als ik in het weekend nog een ritje rij, dan smeer ik hem een keertje extra.
 
Laatst bewerkt:
Al aan het overwegen om een keer een andere motor (tourmotor) aan te schaffen ? Zo een met cardan overbrenging. Dan heb je geen onderhoud aan ketting, tandwielen en vettige velgen.
Scheelt een hoop ellende.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik kruip olie en een doekje, maar er is geen beginnen aan, elke rit zou ik wel opnieuw kunnen beginnen. :) Blij dat ik grijze velgen heb :) Het valt amper op, tot ik ga schoonmaken.

De koplamp is echter een ander verhaal...... Daar is een gemiddelde bomaanslag in een drukke metro niets bij ;)

mvg

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan