Vraag over dekats, dempers en eventuele tussenoplossingen

23 apr 2009
31
3
Gent (BE)
Facebook
Twitter
Instagram
Ik heb me recent een Ducati Multistrada 1200S PP uit 2013 aangeschaft. Daar zat ook een volledige open lijn van Termignoni bij (zie zoekertje). Ik heb de originele lijn (met katalysator en (korte) Termi-demper) erop laten zitten, maar vroeg me af of iemand weet heeft van een soort 'tussenoplossing'. Ik zou mijn originele, gekeurde demper erop willen laten staan (is wel een korte) maar toch op zoek gaan naar een iets voller geluid, een diepere ronk zeg maar. Een dekat is dan een optie, maar dan zou ik wellicht ook weer een veel grotere demper nodig hebben om niet compleet over de rooie te gaan, decibelgewijs (basically wat de open lijn die ik nu te koop stel, te bieden heeft). Mijn vraag: heeft iemand weet van een tussenoplossing? Zonder kat maar met toch nog iet of wat demping zodat de originele, korte demper kan blijven? Een voller geluid zonder er een complete knalpot van te maken? Of is dat wishful thinking?
 
Bij veel motoren hebben tegenwoordig 2 dempers,die onder het blok is niet alleen de cat maar ook een grote demper.
De achterste is kleiner en dempt veel minder.
Je hebt al ondervonden wat er gebeurt als je die onderste er tussenuit laat.
Een catalisator is maar 10cm lang en zat vroeger dikwijls in een stuk linkpijp dat vrij simpel te vervangen was,ook wel "decat" genoemd.
Tegenwoordig zitten ze in de demper gebouwd en klopt de term decat niet echt meer.
Als je de onderste verwijderd moet je de 2e vervangen door een veel grotere demper om een aanvaardbaar geluidniveau te krijgen.
Om te dempen zonder vermogensverlies heb je nu eenmaal volume nodig,anders gaat gewoon niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan