vraag over elektra van gsx1100ef

KA100

MF'er
17 feb 2006
124
0
Bavel
Hoi iederen...

Een tijd geleden begin de lamp van de accu te branden als ik gas geef, maar dan was in een keer weg. Gisteren morgen ging ik naar mij werken en als ik schakel een aantal lampjes begin te branden, maar nicks bijzonder. Kom ik van mij werken af, en begint alles te branden in een keer voor een second of vijf, en dan was alles stil. Geen stroom, nicks... :? mij eerst gedacht was een zekering kapot, en zo was het. De MAIN zekering was dus kapot maar wat ook raar vind was de feit dat de houder van de zekering iets gesmolten is. Heb ik last winter de motor allemaal uit elkaar gehad een weet ik zeker dat alles goed was met de houder. Dus mijn vraag is, wat kan het zijn? De spanningregelaar, ergens een kortsluiting, .... :? :? of iets anders???..
Weet iemand wat kan het zijn?

Ka100, bavel
 
Heb ik deze weekend aan mijn motor gewerkt en de zjin geen goed nieuws... De plek waar de zekeringen zijn is gewoon gesmolten... De MAIN en de HEAD LAMP...
full
 
Heb ik de zekering box open gemaakt en gekeken, en de kontacten zijn beste goed. Gezien de feit dat de houder van de HEAD LAMP zekering ook gesmolten was, heb ik daarna de lamp connector gekeken . Ook niet goed... :? :?
full
 
Als zowel de zekeringhouder als de lamphouder gesmolten zijn, is het allemaal veel te warm geworden. Overgangsweerstand op 1 van de 2 kan, op allebei tegelijk is minder waarschijnlijk. Misschien ergens sluiting in het lampcircuit?
Groeten,
Eduard.
 
bedankt voor jullie reacties, maar bijf ik met hetzelfde vraag, waarom gaan de lampjes van de tellers aan en uit heel snel als ik gas geef? Heb ik met de lamp aan en uit geprobeert, hetzelfde... Heeft iets te maken met de dinamo of de spannings regelaar?

Goed dat je een zekeringkastje nog heb liggen robinjo, ben ik van plan om de motor nog een keer uitelkaar te doen deze winter en heb ik zeker die nodig...

groeten KA100
 
Dat gedoe van die tellerlampjes is heel vreemd.
Misschien een kwestie van trillingen? Sommige lamphouders worden wat slap op de duur, en dan kan het helpen om ze een beetje dicht te knijpen ( klein beetje, anders past de lamp er niet meer in!)
Groeten,
eduard.
 
Ik heb precies hetzelfde gehad, (en vroeger waren er best veel brandschade efe's te vinden)
Je moet even doormeten hoeveel volt er op de accu staat want misschien is de regulator stuk, (hoort maximaal 13.5 te zijn) Als ie teveel v krijgt stinkt het naar rotte eieren.
Ook kan de plus kabel doorslijten en tegen het frame komen, alle contacten nalopen.
Niet de originele lamp vervangen door een zware.

Ik denk dat je beter een andere zekering kast kan maken, het blijft een dom ontwerp dat brandgevaarlijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga deze weekend de lampjes even controleren... bedankt eduard...

Goed dat iemand heeft hetzelfde probleem gehad... Maar wat is precies de regulator 43? hoe zit d`r uit? Heb ik de bekabeling van de accu gecontroleert afgelopen weekend en daar is nicks mis mee met de plus... Maar ik zal ook de voltage van de accu even meten, bedankt voor jou reactie ook 43. Ben ik van plan om een andere kastje op te zetten in de winter, deze is allen tijdelijke, en ik moet naar mijn werken iedere dag dus...

groeten
ka100
 
Regulator is de spanningsregelaar. Is waarschijnlijk een zwart blokje met koelribben en 5 draden.

Is er geen kabel doorgeschuurd tegen het frame die zo nu en dan sluiting tegen het frame maakt?
 
Heel in 't kort, het is al vaak beschreven in dit forum.
Er zijn 2 soorten dynamo's op de motorfiets. De ene bestaat uit een ring van spoelen, meestal aan een zijdeksel op het carter. Daaromheen draait een vliegwiel met magneten. Dit draait als ik me niet vergis altijd in een oliebad.
De andere is een rotor met spoelen, met 2 sleepringen waar koolborstels op liggen. BMW, MZ, en ik meen ook de Diversion 900 en anderen.
Dat is het uiterlijk.
Dan heb je bij het eerste model minstens drie draden, die elk spanningvoerend zijn, dit kan oplopen tot 70 volt of meer wisselstroom, dat is AC op je meter. Soms is er een aparte massadraad, dat moet je kunnen terugvinden in je handboek.
Bij de modellen met sleepringen en koolborstels is er in ieder geval een draad vanaf regelaar/controlelampje naar de ene borstel, de andere draad van de borstels dan aan massa.
Uit elk van deze typen dynamo komt wisselstroom. Deze moet eerst worden gelijkgericht, dat gebeurt met een stel diodes, soms zie je deze zitten op de diodeplaat, ( BMW, MZ, anderen) soms zit dit geintegreerd in de regelaar. Na de diodes komt de regelaar, deze zorgt ervoor dat de spanning die door de dynamo wordt opgewekt, omlaaggehaald wordt naar ongeveer 13,5 tot 14 volt. Dan gaat het naar de accu en vandaar naar contactslot, allerlei zekeringen en relaisen, en de gebruikers. Soms wordt hier de ontsteking afgehaald, soms ook gaat de ontsteking met een aparte spoel (Honda CX 500, Honda XL 125 om er een paar te noemen die ik gehad heb en die ik ken) naar bobine en bougie.
Om nu het zootje te meten kun je beginnen om de accuspanning te meten bij draaiende motor. meter in de stand 20 Volt DC. Als het goed is zit je nu op 13,5 tot 14 volt. Bij stilstaande motor, en een accu die niet bloednieuw is en niet pas helemaal tot z'n dak geladen is, meet je rond de 12 Volt.
oke, bij draaiende motor okee.
Zet nu je licht aan en kijk of de spanning zakt. Als alles goed is moet de spanning nog steeds bij die 13,5 of meer zijn.
Als de spanning nu zakt heb je een probleem in je lichtcircuit.
Meet ook eens bij draaiende motor op de draden tussen dynamo en regelaar. Meter in AC bereik, de laagste stand is dan vaak 200 Volt. Je moet nu bij toenemende toeren een spanning tot 70 of zelfs 90 volt meten, dan is de dynamo ook okee.
Als er ernstige afwijkingen zijn moet je kijken in welk deel van het electriek: lampen, richtingaanwijzers, enz.
Hier kun je met de ohmmeter positie van je meter meten of er sluiting is naar massa. Wel contact af, en eventueel plus van de accu even losnemen. De ohmmeter houdt niet van externe spanning.
Dt is wat ingewikkelder, moet je ook een beetje de waarden kennen van de verschillende gebruikers: Sommige klaxons trekken ruim 4 Amp, dan heb je het over amper 3 Ohm, dat is moeilijk te meten. Grootlicht is koud lage weerstand, maar een paar Ohm moet je meten. Dit kun je ook voor jezelf uitzoeken door eens een koude koplamplamp door te meten, en een koude knipperlamp, dan krijg je een idee van wat je zou moeten meten.
Ga er maar vanuit dat als een electrisch ding ( lamp, klaxon, knipperlicht) moet werken, er in ieder geval stroomverbruik is en er dus een bepaalde weerstand, dus meer dan 0 Ohm moet zijn. Het enige electrische ding dat geen weerstand zou moeten hebben is de amperemeter, maar die zie je niet veel op moderne motoren.
Zoek het uit, veel plezier ermee en succes!
Groeten,
Eduard
 
Van harttelijke bedankt. :} :} :}

Ga ik deze weekend alles testen en proberen. Ben ik met jou eens dat daar is iets niet goede met de verlichting. Die gesmolten contact van de lamp en van de zekering is een goede teken...

Groeten

KA100
 
Bekabeling doorgeschuurd geloof ik niet. Afgelopen winter heb ik mijn motor helemaal uit elkaar gehad en verschiendel draden repareerd en zelfs nieuwe bij gelegt. De kabelboom heb ik helemaal gecontroleerd.Dus ik denk dat het probleem heeft niet met bedraading te maken (of wel :? :? |( |( )

Groeten

KA100
 
Volkomen eens met wat Eduard schrijft over deze problematiek. Ik heb zelf ook meerdere malen deze verhandeling gepost op MF.
Ik verdenk toch je bedrading of een slechte spanningsregelaar/gelijkrichter ervan. Ik heb ook een EFE en dezelfde problemen gehad. Mijn regelaar bleek defect (dynamo ook) en de MASSA aansluiting was niet zo goed.

Maar de bedrading van een GSX (ook GS trouwens) was en is een ramp. Zeker weten dat je geen sluiting hebt gemaakt? Een draad die tegen massa tikt af en toe? Of half doorgesleten is op het frame bv?

Ohms doormeten van alle draden is veel werk, maar ik zou met de bedrading van je lampen/verlichting beginnen. Is het waard. Je moet ergens een sluiting hebben of een hele hoge overgangsweerstand, waardoor zulke zware zekeringen doorbranden. Spuit ook eens alles in met wd40 na het meten. En check je massa. Ik heb extra een zware massadraad getrokken direct van mijn gelijkrichter naar de accu. Als je Dynamo defect is zal hij de warmte af gaan geven op je gelijkrichter/spanningsregelaar (is samen 1 unit), nadat de dynamo stuk is is dus heel snel de regelaar stuk en daarna zal de warmte af gegeven worden aan andere electrische componenten.

Succes en hou ons op de hoogte.

Greetz
 
Ik ga straks even alles conotroleren. Volgens mij voor een defect dinamo of spanningsregelaar krijg ik anddere soort problemen... maar alles controleren...

Tot later
ka100
 
Fighternorrie,

Ik heb al aangegeven dat de massa inderdaad een groot probleem kan zijn.
Daarom met multimeter meten op massa van bv accu en daarna op frame. Of meet gewoon je bestaande massadraad door Zit ergens onder frame op motorblok. Volg gewoon de massakabel vanaf je accu maar. Stand op ohm zetten. De massa MOET perfect zijn en bij de geringste twijfel verbeteren of extra massa trekken.

Enne vergis je niet: van een defecte dynamo en regelaar merkt je erg weinig, behalve dat je opeens ergens stil staat en de anwb moet bellen en vervolgens hoort dat je accu leeg is.
 
Sorry dat zo lang duurt mij reactie maar ik was ziek, en had geen zin aan de motor om eerlijke te zijn... Maar ...
Ik heb wel in de weekend en vandaag alles recheck en gemeten volgens jullie advies (en bedankt trouws :} :} ) En ik heb een par dingen gevonden:

Naar alles gecheck heb ik alles last (alltijd zo...) de schakelaar van de verlichting gecontroleert en iets vreemd gevonden... De bescherming plaat heeft een gat om te verkomen dat de zwart draad niet tegen de plaat gaat. maar ik denk dat heeft z`n werke niet goed gedaan...
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan