Vraag over EMG cursus weigeren

Xtype

Offcourse.
13 apr 2020
194
255
Tijdens het leren van mijn theorie (yes het CBR gaat weer theorie examens afnemen!) kwam ik deze passage tegen:

Een andere maatregel is de Educatieve Maatregel Gedrag en verkeer (EMG). De EMG is een maatregel binnen de vorderingsprocedure van het CBR. Als de politie je staande houdt omdat je je tijdens één rit meerdere malen schuldig hebt gemaakt aan gevaarlijk rijgedrag in het verkeer, wordt dit doorgegeven aan het CBR. Als je dit doet binnen de bebouwde kom is één overtreding voldoende om een EMG op te leggen. Wordt deze cursus aan je opgelegd dan is deelname verplicht en moet je de kosten zelf betalen. Bij weigering wordt je rijbewijs ongeldig verklaard. De cursus bestaat uit een individueel voorgesprek, 1 hele cursusdag en twee halve cursusdagen. Je leert op de cursus om op een veilige manier deel te nemen aan het verkeer.

Ik weet van wegmisbruikers dat een EMG cursus erg duur is. Nu zat ik te denken; wat nou als je de EMG cursus weigert, je rijbewijs wordt ongeldig verklaard, en je gaat gewoon opnieuw examen doen? Ik kan nergens terug vinden wat hiervoor in de weg staat?
 
Dit bedoel je puur theoretisch of vraag je het ‘voor een vriend’? :P

Mja goeie vraag. Alleen moet je dat rijexamen wel bij dezelfde organisatie aanvragen als die de EMG afneemt...
 
Dit bedoel je puur theoretisch of vraag je het ‘voor een vriend’? :P

Mja goeie vraag. Alleen moet je dat rijexamen wel bij dezelfde organisatie aanvragen als die de EMG afneemt...
Dit is puurt een hypothetische vraag, ik las het in mijn theorie module en ben daarna gaan zoeken hoe dat precies in elkaar steekt. Ik lees nergens dat als je rijbewijs ongeldig verklaard is dat de EMG cursus op naam blijft staan en in de weg ligt bij het aanvragen van een nieuw (praktijk) examen, ik heb bij mijn aanvragen ook niet de vraag gekregen of ik dergelijke situaties aan de hand heb (gehad).
 
Tijdens het leren van mijn theorie (yes het CBR gaat weer theorie examens afnemen!) kwam ik deze passage tegen:



Ik weet van wegmisbruikers dat een EMG cursus erg duur is. Nu zat ik te denken; wat nou als je de EMG cursus weigert, je rijbewijs wordt ongeldig verklaard, en je gaat gewoon opnieuw examen doen? Ik kan nergens terug vinden wat hiervoor in de weg staat?
Ik denk dat als je rijbewijs ongeldig wordt verklaard, dat het rijbewijs nog steeds bestaat. En dat je wettelijk geen kans zult krijgen om twee rijbewijzen voor dezelfde voertuigcategorie (A, B, etc.) kunt halen. Dan zou ik er bijvoorbeeld preventief gelijk drie halen, ik denk dat dat voor het seizoen wel genoeg moet zijn... _O-

Edit: Los daarvan, wel een interessant maaltje voor een jurist misschien.
 
Telkens lees ik deze passage: (deze is bijvoorbeeld van de ANWB)

Niet meewerken?

Als je weigert mee te werken aan een van de hierboven besproken maatregelen, wordt je rijbewijs ongeldig verklaard. Dit heeft als gevolg dat je niet meer mag rijden en opnieuw examen moet afleggen.
Meer staat er niet, dus het zou theoretisch gesproken gewoon moeten kunnen
 
Bij het niet volgen van de verplichte EMG wordt je rijbewijs ongeldig en krijg je zelf een ongeschikt verklaring. Dat betekend dat je je rijbewijs niet opnieuw kan halen voordat je een cursus hebt gevolgd die je geschiktheid bewijst. En dan opnieuw afrijden. Dit geld voor alle categorieën
 
Bij het niet volgen van de verplichte EMG wordt je rijbewijs ongeldig en krijg je zelf een ongeschikt verklaring. Dat betekend dat je je rijbewijs niet opnieuw kan halen voordat je een cursus hebt gevolgd die je geschiktheid bewijst. En dan opnieuw afrijden. Dit geld voor alle categorieën
Dat klinkt inderdaad wel logisch. Of, nou ja, conform CBR logica dan. })
 
Tijdens het leren van mijn theorie (yes het CBR gaat weer theorie examens afnemen!) kwam ik deze passage tegen:



Ik weet van wegmisbruikers dat een EMG cursus erg duur is. Nu zat ik te denken; wat nou als je de EMG cursus weigert, je rijbewijs wordt ongeldig verklaard, en je gaat gewoon opnieuw examen doen? Ik kan nergens terug vinden wat hiervoor in de weg staat?
Zou het CBR zelf daar geen antwoord op hebben?

 
Praktisch gezien is een rijbewijs halen duurder dan een EMG doen. En al helemaal als je een rijbewijs voor meerdere categorieën bezit.
 
Het gaat er mij niet om wat voor slag 'volk' dit soort cursussen toegedeeld krijgt, het gaat mij puur om hoe dit in zijn werk gaat en welke stappen er mogelijk zijn.
 
Het gaat er mij niet om wat voor slag 'volk' dit soort cursussen toegedeeld krijgt, het gaat mij puur om hoe dit in zijn werk gaat en welke stappen er mogelijk zijn.
Ik zou zeggen, stap in je auto of op jouw motor en ga eens als een malloot door het verkeer rijden, rechts inhalen binnen de bebouwde kom, beetje gaan spookrijden, hard rijden, door rood lciht knallen, enz. en dan het liefst de meest gekste capriolen uithalen in de buurt van een politie-auto of politie-bureau. Krijg je denk ik uit eerste hand de ervaring hoe het werkt met zo'n EMG.
 
Ik zou zeggen, stap in je auto of op jouw motor en ga eens als een malloot door het verkeer rijden, rechts inhalen binnen de bebouwde kom, beetje gaan spookrijden, hard rijden, door rood lciht knallen, enz. en dan het liefst de meest gekste capriolen uithalen in de buurt van een politie-auto of politie-bureau. Krijg je denk ik uit eerste hand de ervaring hoe het werkt met zo'n EMG.
Zou het ook mogelijk zijn om een hypothetische discussie te voeren ipv deze dooddoener?
 
Zou het ook mogelijk zijn om een hypothetische discussie te voeren ipv deze dooddoener?
Hypothetisch gezegd: Ik zou zeggen, stap in je auto of op jouw motor en ga eens als een malloot door het verkeer rijden, rechts inhalen binnen de bebouwde kom, beetje gaan spookrijden, hard rijden, door rood lciht knallen, enz. en dan het liefst de meest gekste capriolen uithalen in de buurt van een politie-auto of politie-bureau. Krijg je denk ik, hypothetisch gezien, uit eerste hand de ervaring hoe het werkt met zo'n EMG.
 
Misschien is het een gevoelig onderwerp voor sommigen van jullie, maar moet dat dan op de man uitgespeeld worden? Komop jongens, even volwassen!
Nu volg ik je ff helemaal niet meer. Gevoelige onderwerp??? Op de man spelen??? Wie doet dat en waar???

Als je je nu als een zielenpiet begint op te stellen door dit soort onzin te plaatsen hier omdat de antwoorden die jij krijgt jou niet bevallen dan ben je wel erg kleinzerig bezig! Laat es wat eelt groeien op jouw tere kinderzieltje! Niemand hier die op de man speelt en niemand hier die niet tegen "gevoelige onderwerpen" kan. Zoals @RR. al stelt, dit is een discussie die je niet hypothetisch kan voeren. Je stelt een vraag omdat je iets gezien/gelezen hebt bij jouw theorieles. Hartstikke goed van je dat je die hier gaat stellen. Alleen jij wilt het puur hypothetisch houden in de trant van stel dit en stel dat en wat als. Leuk voor je, maar de antwoorden die je krijgt zullen alles behalve hypothetisch zijn! En dat kan jij of wil jij niet accepteren. Men moet antwoord geven naar jouw wil en mening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan