vraag over eventuele aankoop motor.

Ja, dat zag ik wel, maar hoe wil je een SX380 knijpen, tot onder 25 Kw??
Dan moet je twee derde van zijn toeren drukken?

Jij komt zeker net van je brommer af :? Daar werkt met met toerbegrenzers ja ;)

Er zijn verschillende manieren van begrenzen! Denk hierbij aan een ring tussen de luchttoevoer! Zo wordt iig een CBR teruggetuned! of dat je schuif van je carb maar gedeeltelijk open kan, etc. Of dat bij een 2 tact werkt, weet ik verder niet....
 
Dan zou je dus inprincipe op een soort herkeuring uitkomen :?

Motor moet door een officiële dealer worden teruggetuned, deze regelt dan ook dat het op het kenteken komt etc.

Zoek anders ff naar meer info, of kijk bij de 25kw afdeling hier op het forum! Wordt je een stuk wijzer van! :)


Ik weet wat de risico's zijn ik rij ook al 2jaar rond op een zwaar opgevoerde brommer, en besef me welke risico's ik neem..

Ik vind brommers toch wel iets heel anders dan een motor!!! En je kunt niet alleen jezelf de nesten inwerken, maar ook je ouders! Verdienen zij dit omdat jij zo nodig stoer op een zware motor wilt rijden :?

Ik zou het er iig niet voor over hebben!
 
Hey Biker-Mouse,

Als ik het heb over knijpen, dan heb ik het niet over toeren begrenzen!!!!!
Kijk even op mijn site en dan snap je dat ik niet net van een brommer af kom.

Ik snap de regelgeving gewoon niet, want om minder dan de helft vermogen over te houden, moet je dus mega-knijpen en dat is niet logisch bij zo'n fiets en daar zou normaal niemand in trappen.

Technisch is het ook niet haalbaar om zomaar even een motor te knijpen, want ze gaan er namelijk op langere termijn op stuk, als het een tweetakt is.

De moderne twee-takt heeft powervalves, die vanaf een bepaald toerental mechanisch worden geopend. Door in de uitlaat te gaan knijpen oefen je een bepaalde tegendruk op deze valves uit en zal het systeem absoluut kapot gaan.
Zelfs oudere enduro's met een te legale demper hebben hier al wel last van.

Dus a.u.b. niet een andere afzeiken als het kwartje nog niet bij je is gevallen!

En voor zover je zoveel van brommers weet: Scooters komen allemaal vanuit Italie naar Nederland met een ring in de uitlaat, zodat ze langzamer lopen. Niks toerenbegrenzer! Je voert een scooter dus niet op, maar brengt hem terug naar standaard-specificatie, als je die ring er uit haalt.
 
Hey Biker-Mouse,

Als ik het heb over knijpen, dan heb ik het niet over toeren begrenzen!!!!!
Kijk even op mijn site en dan snap je dat ik niet net van een brommer af kom.

Ik snap de regelgeving gewoon niet, want om minder dan de helft vermogen over te houden, moet je dus mega-knijpen en dat is niet logisch bij zo'n fiets en daar zou normaal niemand in trappen.

Technisch is het ook niet haalbaar om zomaar even een motor te knijpen, want ze gaan er namelijk op langere termijn op stuk, als het een tweetakt is.

De moderne twee-takt heeft powervalves, die vanaf een bepaald toerental mechanisch worden geopend. Door in de uitlaat te gaan knijpen oefen je een bepaalde tegendruk op deze valves uit en zal het systeem absoluut kapot gaan.
Zelfs oudere enduro's met een te legale demper hebben hier al wel last van.

Dus a.u.b. niet een andere afzeiken als het kwartje nog niet bij je is gevallen!

En voor zover je zoveel van brommers weet: Scooters komen allemaal vanuit Italie naar Nederland met een ring in de uitlaat, zodat ze langzamer lopen. Niks toerenbegrenzer! Je voert een scooter dus niet op, maar brengt hem terug naar standaard-specificatie, als je die ring er uit haalt.

van 2 tact heb ik idd niet zo veel verstand!! Maar ze voeren ook CBR's en GSX's af van 120pk naar 35pk, maar dat is 4tact. En bij 4tact kan het niet zo heel veel kwaad! Hoe dit bij 2tact zit weet ik niet precies :)

Ik dacht dat je van brommer afkwam ivm toerbegrenzer, omdat ik die op mijn scooter ook had, dan reed hij ook niet harder dan 45 :) Was makkelijk bij controles ed.
En van scooter weet ik ja, heb heel veel ringetjes overal uit zitten peuteren... B|

Je zei ook duidelijk dat je 2/3 van de toeren moest verminderen, daarom dacht ik dat je een toerbegrenzer bedoelde, vandaar ;) Bedoelde er verder niets mee :)
 
Oké, no hard feelings.

De powervalves zorgen voor meer trekkracht onderin en meer eindvermogen bovenin.
Om dus van 47 Kw naar 25Kw te gaan, moet je heel veel knijpen, zodat hij inderdaad minder toern gaat maken ( net als bij een viertakt ) maar daar is de moderne tweetakt niet meer voor geschikt.
Scooters hebben geen powervalves en dan is het geen probleem.

Bij een tweetakt met powervalves zou je inderdaad een toerenbegrenzer kunnen monteren, maar dan moet je dat middels de ontsteking doen, of de benzinetoevoer heel erg beperken en dan loopt hij nooit meer mooi.

Ik snap dus nog steeds niet hoe men het voor elkaar heeft gekregen bij mijn SX met 64 pk / 47 Kw.
 
Is een SX van 1998.
De eigenaar die hem tot december heeft gehad, heeft er echt voor ruim 1000 euro aan vernieuwd, omdat hij er mee op de baan wilde.

De verlichting is ook niet aangesloten, want die kun je er nu zo afpakken.
Er zit gewoon een hele hoop nieuw spul in voor bijna 1000 euro.
O.a. nieuwe zuiger. krukaslagers e.d.

Deze jongen heeft hem ingeruild bij Mulders Motoren in Veendam op een nieuwe YZF450, omdat hij hem te sterk vond op de baan.

Vervolgens is deze motor op 20 januari door iemand gekocht bij Mulders Motoren (voor bijna 3000 euro) en ook deze man vond het een te sterke machine en hij wilde er weer graag af om allerlei redenen. En nu heb ik gekocht. Eerlijk gezegd een beetje voor de handel, maar als hij blijft staan, voel ik me niet gestraft.

Gewoon een supermachine, die zichzelf vanzelf weer verkoopt!
 
maar licht aansluiten is dus alleen nog kwestie van de stekkertjes vast klikken?

Ennn hoe vind jij hem rijden op de weg beschrijf het eens :P .
Wat draait ie kwa toeren hoe geeft ie z'n vermogen af etcetc :P

thanks alvast ..pim
 
Hij heeft geen lichtspoel.
Dus moet een handige jongen stroom van de ontsteking halen en naar een accu in de luchtfilterbak leiden. Daar zit al bedrading.

Hoe hij rijdt op de weg?

Als een beest! Gewoon een superfelle tweetakt.
Als je gewoon in de tweede of derde op straat het gas opentrekt lig je probleemloos op je staartbotje.
Hij is ranker dan een CR500 en KX500 en stuurt daardoor beter, maar heeft maar één PK minder dan de CR en KX, dus gaat net zo hard. Veel compressie maar toch goed starten. Met dit model KTM, kreeg Honda klop in het WK motorcross!
De viertakt SX525 van KTM heeft 5 tot 6 pk minder en laat je gewoon staan.

Op dit moment staat hij op enduro/crossbanden achter en cross voor, maar als je er een andere bad oplegt is hij gewoon veel stabieler.
Met deze banden is hij gewoon instabiel in langere bochten.
Wel is de vering stugger dan normaal afgesteld en daarom gaat hij niet zo heel snel deinen.
 
hmm.

Ik weetniet hoe de onstekeing eruit ziet, maar misschien is het mogelijk om een lichtspoel van een hpi ontsteking te monteren....

rijgedrag klinkt erg leuk, maar om daar als beginnend motor rijder op te stappen...kweenie
 
De ontsteking is m.i. 12V
Ik ben een kruk op gebied van elektronika, maar het heeft er ooit opgezten, dus zal er vast zo weer opkunnen.

Als beginnende motorrijder een SX380 kopen?
Zou ik dus niet doen. Ik wil hebbest verkopen, maar ik raad hem niet aan aan een beginnende rijder, want op de weg is het een onbetrouwbaar kreng!

Als je 50 rijdt achter een auto en je wacht tot de teegnligger voorbij is om in te halen, dan raak je ongeduldig.
Dus, tegenligger voorbij en gas er vol op!! Go, go, go!!

Grote kans dat je op één wiel langs die auto komt, maar kleinere kans, dat je hem ook echt beheerst.

Dus mijn advies: Als beginnende rijder NIET aan een SX380 beginnen.

( Ja, ik heb hem echt te koop en wil er echt af, maar wel graag zonder een ernstig ongeval op mijn geweten te hebben!)
 
Zit ook op ruim 50/52 pk, dus power zat.

Voordeel is wel dat het een EXC is en die heeft een versnellingsbak met iets langere verhoudingen en in combinatie met minder vermogen kan het net even iets handelbaarder zijn.

Maar ook daar kun je brokken mee maken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan