Vraag over Honda vf 750 sc sabre 1983

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
355
71
Heerlen
Ik kan een Honda vf 750 sc sabre uit 1983 kopen , 28.465 km de motor heeft een paar jaar stilgestaan en is daarna weer helemaal nagekeken
wat ik mij kan herinneren zijn deze 750 blokken uit 1983 nogal gevoelig voor nokkenas slijtage , wie kan mij hierover meer vertellen ???
 
Of je spit dit item door:
Onderwerp staat in Brikken en klassiekers.
 
Ik kan een Honda vf 750 sc sabre uit 1983 kopen , 28.465 km de motor heeft een paar jaar stilgestaan en is daarna weer helemaal nagekeken
wat ik mij kan herinneren zijn deze 750 blokken uit 1983 nogal gevoelig voor nokkenas slijtage , wie kan mij hierover meer vertellen ???
Ik heb mijn geheugen even opgefrist en ik kan er ook wel gewoon wat over vertellen. Zo mega spannend is het ook niet.

Het VF blok was dacht ik een nieuw ontworpen blok en daar zitten altijd schoonheidsfoutjes in.
Dit blok werd in een Sabre of een Magna gesleuteld. (Misschien is een VFR model ook hetzelfde blok maar dat weet ik eigenlijk niet)
Dan praten we dus over 1981 en al gauw doken er problemen op met de nokkenassen. (En dus ook de slepers en kleppen)
Honda deed het af als incidentjes, maar uiteindelijk bleek het een wereldwijde plaag te zijn (beetje overdreven, maar het waren dus geen incidentjes)
Honda moest dus over de brug komen en het oplossen en daarom kwamen er terugroepacties.
Niet iedereen maakte hier gebruik van. Men wist het niet of er was geen probleem.
Dat is nu net de clou. Of de jouwe is teruggeroepen, of er was geen probleem.

Waarschijnlijk waren er vooral in de eerste jaren problemen met een constante kwaliteit van het harden van het materiaal. 100 goeie krukassen, 100 mindere en 100 bar slechte. (Even als voorbeeld,fabrikanten geven zulke zaken meestal niet prijs)
In elk geval, in 1986 waren er nog steeds problemen met nokkenassen die kapotliepen, dus in 1987 ging Honda over op lijnboren.
De lagering in de kop, waar de nokkenas in ligt, werd in 1 keer geboort. Zodat de nokkenas spanningsloos rond kon draaien in de aluminium lagering.
Dit verminderde de problemen aanzienlijk , dus 1987 is het jaar dat het definitief is opgelost.

Voor de modellen van 1981 tot en met 1986 is er al gauw een speciale olie modificatie gemaakt, door derden.
Ik meen dat het een speciale stalen ring is die gemonteerd moet worden tussen het blok en het oliefilter, met aan aantal slangen.
Honda heeft het blok zo gemaakt dat de olie vanuit het carter naar de nokkenassen word gepompt en daarna word het gefilterd.
De oilmod filtert eerst de olie, hierna gaat het naar de koppen.
Ook is de olie opbrengst groter.

Het is dus de vraag of jouw Sabre dit probleem heeft.
Misschien heeft deze al de oilmod, maar dat moet je dan kunnen zien.
Een kenner kan wel horen of het blok goed loopt.
 
Ik meen dat het een speciale stalen ring is die gemonteerd moet worden tussen het blok en het oliefilter, met aan aantal slangen.
Honda heeft het blok zo gemaakt dat de olie vanuit het carter naar de nokkenassen word gepompt en daarna word het gefilterd.
De oilmod filtert eerst de olie, hierna gaat het naar de koppen.
Ook is de olie opbrengst groter.

Klopt. Deze heb ik bij mijn beide VF750F gemonteerd, nadat ik eerst de nokkenassen vervangen heb door goede.
De slangen lopen nu van filter rechtsreeks naar de cilinderkoppen.
Wat wel nodig is is een kleiner filterelement (was Hiflo 2) heb nu Hiflo 3 gemonteerd die kleiner is anders komt ie tegen de uitlaat aan.
Oliemodificatieset kost rond de €150,= als ze nog te verkrijgen zijn. Deze worden buiten Honda om gemaakt.
Set bestaat uit 2 staal omvlochten slangen, alu.oliefilterbody, tapeind (oude filtertapeind in blok moet eruit), afdichtringen alu of koper,
Op VF forum is misschien wel iemand die er nog 1 op de plank heeft liggen.



IMG_1680.JPG
 
Maar iedere fabrikant heeft wel problemen en terugroepacties gehad.

Ik herinner me trouwens ook nog Opel in de jaren 80-90.
Een bepaald model of modellen had ook last van verrotte nokkenassen.
Dat was toen heel gewoon.
 
Ik heb er een van 85 gehad. Ik deed om de 7500 een oliebeurt en kleppen stellen. Dit vermindert de kans op slijtage. De mijne heeft het uitgehouden tot 56000 mls Toen heb ik hem verkocht. Wel de koppakking vervangen van de achterste cilinder. Dit vanwege thermische problemen. Zuipen als een tempelier.
 
Ja ik heb contact gehad met de verkopende partij , die vertelde mij dat er met deze types geracet werd en dat als je boven de drieduizend toeren bleef nergens last van had ,Zodra je lange tijd beneden die drieduizend toeren bleef kreeg je dat probleem HEB MIJ AFGEMELD ALS BELANGSTELLENDE KOPER ,dacht eigenlijk een leuke motor voor erbij . Heb zelf een mooie in orde gerepareerde Triumph Adventurer
Mijn gevoel waarschuwde mij MAAR jullie verhalen hebben het allen bevestigd HIERVOOR DANK !!!
 
Bij een choppert denkt men vaak dat een Magna hetzelfde is als een HD.
Wat doen die gasten dus, lekker tokkelen in lage toeren in de 5de of zelfs 6de versnelling.

Tsja.
Maar dit is een Sabre en zag er toendertijd ook wel racy uit.

Een VFje moet gillen. En wil graag veel verse olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan