Vraag over hydraulische cilinders

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik ben op zoek naar een hydraulische cilinder, enkelwerkend.
Dus met de pomp het ding uitschuiven en door de belasting weer in laten duwen.

Nu worden er ook veel dubbelwerkende cilinders aangeboden, maar ik weet niet of ik die voor mijn toepassing kan gebruiken. :?
Als dat wel kan is mijn keuze wat groter. *O*

De vraag is : kan je een dubbelwerkende hydraulische cilinder ook als enkelwerkend gebruiken door simpelweg de andere drukaansluiting (voor het inschuiven) open te laten?

En ja, het is voor de bouw van een heftafeltje. :Y
 
Ik ben op zoek naar een hydraulische cilinder, enkelwerkend.
Dus met de pomp het ding uitschuiven en door de belasting weer in laten duwen.

Nu worden er ook veel dubbelwerkende cilinders aangeboden, maar ik weet niet of ik die voor mijn toepassing kan gebruiken. :?
Als dat wel kan is mijn keuze wat groter. *O*

De vraag is : kan je een dubbelwerkende hydraulische cilinder ook als enkelwerkend gebruiken door simpelweg de andere drukaansluiting (voor het inschuiven) open te laten?

En ja, het is voor de bouw van een heftafeltje. :Y

Waarom wil je een enkelwerkende, als je de hefbrug dan een keer leeg omhoog hebt staan zul je waarschijnlijk het ding zelf weer naar beneden moeten drukken :)
 
Maar even het hele verhaal neerschrijven.

Ik ben een motorlift aan het aanpassen, zodanig dat er een lang blad op kan en hij als een normale heftafel gebruikt kan worden.
Zo'n motorlift is voor mijn motor (jammer genoeg) niet bruikbaar een heftafel wel.
Ik kan alleen geen heftafel kwijt en op deze manier heb ik een, in delen uitneembare variant, die ik wel kan opbergen.

De originele bediening is met een potkrik. Ik moet er een cilinder inbouwen, die je met een losse voetpomp kan bedienen.

De voetpomp (met hydr. slang) heb ik al, nu de cilinder nog.
De voetpomp komt van een kabelschoenpers, die enkelwerkend is (druk zo'n 530 bar).
Je moet de druk aflaten, met een 2e bedieningshendel op de pomp en de cilinder schuift dan automatisch terug.
De pomp wordt met 1 slang op de cilinder aangesloten.

Je kan denk ik wel, met behulp van ventielen / kranen, de zaak zodanig bouwen dat voor inschuiven ook de pompdruk gebruikt kan worden, maar dat is mi voor deze toepassing onnodig ingewikkeld en duur.

Bovendien moet de pomp afneembaar zijn ivm het opbergen.
Daarvoor wil ik zo'n speciale koppeling voor hydr. slangen gaan gebruiken.
 
Daarom kan het denk ik best met een enkelwerkende cilinder.
Bij de heftafels / motorliften die ik op internet tegen ben gekomen zie je potkriks of kleine garagekriks als aandrijving en die zijn enkelwerkend.
 
Ik zou als je de pomp er voor hebt een dubbelwerkende kopen, een enkel werkende kan als je de druk er te snel aflaat voor zorgen, dat je brug met een rotgang naar beneden klapt. Ik moet bij mijn eigen heftafel ook altijd heel voorzichtig de schroef van de garagekrik lossen, anders klapt hij veel te snel naar beneden.

Zoiets is nog wel betaalbaar denk ik: http://www.barntools.info/N_frame.h...Hydraulische-Cilinder---2_-10_--N_art_104.php


Wat je ook nog kan doen is een 4 tons uitdeukpers met toebehoren kopen, daar zit voor rond de 80 pleuro ook een pomp bij en diverse hulpstukken, waarmee je met wat knutselwerk de boel passend kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als je de pomp er voor hebt een dubbelwerkende kopen, een enkel werkende kan als je de druk er te snel aflaat voor zorgen, dat je brug met een rotgang naar beneden klapt. Ik moet bij mijn eigen heftafel ook altijd heel voorzichtig de schroef van de garagekrik lossen, anders klapt hij veel te snel naar beneden.

.

Ik werk ook met enkelwerkende, maar ja wij als hobby-isten, willen de dingen net even anders dan dat het op de markt wordt gebracht.
Dus een gesmoorde klep met kogelkraan op de leiding , parralel over een terugslagklep , en je tafel/krik/brug kan nooit meer met een klap naar beneden komen....

En dat is dan weer het grote voordeel van een losse cilinder , daar kun je zelf in de leidingen de nodige veiligheden inbouwen, en bij enkelwerkend hoeft er dan ook maar een slang naartoe..

@ TS
ik weet niet of je de cilinders al hebt, maar ik heb hier nog wel 2 cilinders liggen met een slag van +/- 70-80 cm enkelwerkend, die mag je gratis op komen halen
 
Ik zou als je de pomp er voor hebt een dubbelwerkende kopen, een enkel werkende kan als je de druk er te snel aflaat voor zorgen, dat je brug met een rotgang naar beneden klapt. Ik moet bij mijn eigen heftafel ook altijd heel voorzichtig de schroef van de garagekrik lossen, anders klapt hij veel te snel naar beneden.
Ik ben voor de helft eigenaar van een "echte"heftafel, die elders staat.
Ook daarbij moet je met de nodige voorzichtigheid het pedaal voor de neergang bedienen.

Dat zal bij de voetpomp die ik heb wel niet anders zijn; kwestie van eerst uitproberen met een stapel stoeptegels, of zo, die het gewicht van de motor benadert.
 
Als ik puur naar de cilinder kijk dan kan dat natuurlijk.

je moet dan ff op 2 dingen letten,

1. je moet de ''onbelaste'' kant wel aansluiten, anders kan de olie er niet uit ( logisch )
maar je kunt hem gewoon op je reservoir aan sluiten.

2. je zult een smoorklep in moeten bouwen om te voorkomen dat het hele zaakje naar beneden lazert bij het schakelen naar ''beneden''

je bent dus naast de cilinder ook een 4/2 klep en een smoorventiel nodig, owja en als je wil dat hij wel met enige snelheid naar boven gaat, dan ben je ook een terugslagklepje nodig.
( en een pomp / drukregelklep natuurlijk )
 
Laatst bewerkt:
Ik ben voor de helft eigenaar van een "echte"heftafel, die elders staat.
Ook daarbij moet je met de nodige voorzichtigheid het pedaal voor de neergang bedienen.

Dat zal bij de voetpomp die ik heb wel niet anders zijn; kwestie van eerst uitproberen met een stapel stoeptegels, of zo, die het gewicht van de motor benadert.


En als het kan iemand de motor vast laten houden. Ik zal maar niet uitweiden over de kapriolen die ik al heb uitgehaald om mijn brik niet van de brug te laten kletteren :X :X
 
Als ik puur naar de cilinder kijk dan kan dat natuurlijk.

je moet dan ff op 2 dingen letten,

1. je moet de ''onbelaste'' kant wel aansluiten, anders kan de olie er niet uit ( logisch )
maar je kunt hem gewoon op je reservoir aan sluiten.

2. je zult een smoorklep in moeten bouwen om te voorkomen dat het hele zaakje naar beneden lazert bij het schakelen naar ''beneden''

je bent dus naast de cilinder ook een 4/2 klep en een smoorventiel nodig, owja en als je wil dat hij wel met enige snelheid naar boven gaat, dan ben je ook een terugslagklepje nodig.
( en een pomp / drukregelklep natuurlijk )
De önbelaste"kant wil ik juist open laten.
Er komt volgens mij geen olie in, als je alleen op de andere kant een pomp aansluit.
Dus bij uitschuiven van de cilinder wordt er lucht uit het ongebruikte deel geblazen en bij weer inschuiven wordt daarin lucht aangezogen.
 
En als het kan iemand de motor vast laten houden. Ik zal maar niet uitweiden over de kapriolen die ik al heb uitgehaald om mijn brik niet van de brug te laten kletteren :X :X
Ik zet mijn motor altijd vast met 2 spanbanden (aan het stuur), die aan de zijkanten van het tafelblad vast zitten..
De motor staat dan een stuk stabieler dan wanneer hij alleen op de middebok staat.

Als je dan de tafel beheerst laat dalen is er geen probleem.
 
De önbelaste"kant wil ik juist open laten.
Er komt volgens mij geen olie in, als je alleen op de andere kant een pomp aansluit.
Dus bij uitschuiven van de cilinder wordt er lucht uit het ongebruikte deel geblazen en bij weer inschuiven wordt daarin lucht aangezogen.

De meeste cilinders die ik tegenkom hebben een klep die afsluit zodra de cilinder niet op een slang/systeem aangesloten is... dus dan kan helemaal open laten niet... want dan zit hij dicht..

Mocht dit niet zo zijn is op laten ook een optie, wellicht wel ff zo maken dat er geen vuil in kan..
 
De meeste cilinders die ik tegenkom hebben een klep die afsluit zodra de cilinder niet op een slang/systeem aangesloten is... dus dan kan helemaal open laten niet... want dan zit hij dicht..

Mocht dit niet zo zijn is op laten ook een optie, wellicht wel ff zo maken dat er geen vuil in kan..


Da's meestal geen klep maar een luchtfiltertje zodat er geen troep in komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan