vraag over inschrijving nederland

marioharleyson

Die hard MF'er
24 jun 2006
612
1
gavere
een kennis van mij heeft een bimota, die hij nieuw heeft aangekocht in de jaren 80.
nu wou hij hem inschrijven in belgie, met origineel gelijkvormigheidspapier en factuur.
maar willen ze hem in belgie niet meer inschrijven, omdat de milieu normen zijn veranderd en de moto niet meer voldoet.
ook is hij uit de jaren 80 ze aanzien hem als een nieuwe moto omdat hij nog nooit in het verkeer werd gebracht. dus hij staat daar nu met een nieuwe bimota met okm op de teller.

mijn vraag zou het mogelijk zijn om hem eerst in nederland in te schrijven en dan terug in te voeren naar belgie.
ben benieuwd naar jullie reacties
 
Mario, is mogelijk, wat betreft de keuring voor NL, mits de motor hier een typegoedkeuring heeft gehad en je de papieren van aanschaf hebt. Dat is voor elk land verschillend. Je moet hier wel ingeschreven staan als inwoner van Nederland. Voor motoren moet je dan ook nog een soort belasting betalen over het invoeren. Kijk eens op de site van de RDW...www.rdw.nl


Mocht dit type BIMOTA geen typegoedkeuring hebben gehad hier in NL, dan wordt hij gekeurd aan de normen van nu en kan het lastig worden. Die keuring is heel uitgebreid en duur. Wij kijken niet zo naar uitstoot voor oudere motoren. Mijn tweetakten worden ook zonder probleem goedgekeurd.

Kan een heel lang verhaal gaan houden maar op de site word alle erg goed beschreven.

Maar persoonlijk lijkt het mij niet de makkelijkste manier.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij heb je voor belgie een gelijkvormigheids attest nodig.
als hij nooit ingevoerd is geweest lijkt me dat moeilijk.
aan de andere kant:
als een motor voor één eu land een typegoedkeuring heeft is hij voor de hele eu toegelaten.
dan zou een nederlandse/duitse/italiaanse/waardanook typekeur voldoende zijn
 
volgens mij heb je voor belgie een gelijkvormigheids attest nodig.
als hij nooit ingevoerd is geweest lijkt me dat moeilijk.
aan de andere kant:
als een motor voor één eu land een typegoedkeuring heeft is hij voor de hele eu toegelaten.
dan zou een nederlandse/duitse/italiaanse/waardanook typekeur voldoende zijn


dus zoals ik al zei, deze moto is nieuw aangekocht in belgie.
de persoon heeft een originele factuur van de daeler, en gelijkvormigheidsattest.
maar is tussen de aankoop en nu huidige tijd nooit ingeschreven geweest.
en dat willen ze ook niet doen wegens nieuwe milieunormen.

alvast bedankt voor jullie recties
 
dus zoals ik al zei, deze moto is nieuw aangekocht in belgie.
de persoon heeft een originele factuur van de daeler, en gelijkvormigheidsattest.
maar is tussen de aankoop en nu huidige tijd nooit ingeschreven geweest.
en dat willen ze ook niet doen wegens nieuwe milieunormen.

alvast bedankt voor jullie recties

Toch een beetje vreemd !
Een gelijkvormigheidsattest krijg je alleen via de importeur en die geeft hij alleen maar af als zij dit type motor ook zelf hebben geïmporteerd.
Dus dit model is al eens toegelaten voor de openbareweg, onder de condities van de gelijkvormigheidsattest typekeuring uit de jaren tachtig.
Moet eigenlijk geen probleem zijn.
Ik wil zeggen, vraag een Nederlandse kennis van je om er een Nederlands kenteken voor aan te vragen en dan importeren naar België.
 
Mocht dit type BIMOTA geen typegoedkeuring hebben gehad hier in NL, dan wordt hij gekeurd aan de normen van nu en kan het lastig worden. Die keuring is heel uitgebreid en duur. Wij kijken niet zo naar uitstoot voor oudere motoren. Mijn tweetakten worden ook zonder probleem goedgekeurd.

.

Maar zijn die tweetakten van jou al niet een keer geregistreerd geweest? In Nederland of ergens anders?

Dit is toch een motor met blanco kenteken, zonder (zoals dat hier heet) "datum eerste toelating" ingevuld? Dan ben ik bang dat de motor gewoon aan de eisen moet voldoen zoals die nu voor een te registreren motor gelden.

d.w.z. Euro 3(2?) emissie eisen en dat gaat die Bimota waarschijnlijk niet halen :N
Dus dan is een kenteken/ registratie in Nederland ook niet mogelijk.
 
Maar zijn die tweetakten van jou al niet een keer geregistreerd geweest? In Nederland of ergens anders?

Dit is toch een motor met blanco kenteken, zonder (zoals dat hier heet) "datum eerste toelating" ingevuld? Dan ben ik bang dat de motor gewoon aan de eisen moet voldoen zoals die nu voor een te registreren motor gelden.

d.w.z. Euro 3(2?) emissie eisen en dat gaat die Bimota waarschijnlijk niet halen :N
Dus dan is een kenteken/ registratie in Nederland ook niet mogelijk.


het probleem is inderdaad euro3
 
het probleem is inderdaad euro3

kijk hier even daar staat dat bij individuele invoer er geen emissie controle plaatsvindt, misschien dat je daar iets mee kan.

Houdt wel rekening met kosten voor: Keuring, BPM, BTW, leges. Dat kan aardig oplopen. Bel voor advies gewoon eens met de RDW, wie weet wat er mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan