Vraag over materiaal gebruik bij frame bouw (alu/staal)

joey2008

MF'er
2 sep 2009
194
0
vlakterrein
Hoi,

Ik wil mij deze winter bezig houden met een frame maken, nu ben ik al een paar dagen aan het rond speuren, heb hier op MF al veel mooie projecten beken.
Maar nu zie ik maar weinig informatie over wat voor materiaal ze gebruiken voor het frame.
Nu zou ik graag eens wat info willen over wat voor staal soorten (hardheid etc) en de voor en nadelen van aluminium, vooral de T waarde schijnt nogal belangrijk te zijn bij aluminium.

Alvast bedankt voor evt tips

Joey
 
chroom molybdeen voor je eerste frame zou ik niet doen , het beste gebruik je gewoon constructiestaal.
alle staalsoorten zijn zo'n beetje even stijf , echter chrome moly is bij vervorming steviger. het is de vraag of een frame bij het rijden wel moet vervormen.
dus tenzij je regelmatig wil crashen en de motor weer recht wil buigen heeft chrome moly maar een heel kleine toegevogde waarde.
er zijn wel wat nadelen, chroom moly is lastiger te bewerken , en als je bij het lassen te veel warmte toevoegd moet je je frame een warmtebehandeling laten geven om nog enig baat bij je dure chome moly buizen te hebben.

RVS is heerlijk materiaal om mee te werken , maar heel erg kritisch bij het aflassen , door de grote uitzettingscoefficient is het knapjes lastig om de zaak recht te houden
prima materiaal , maar dan moet je wel héél goed kunnen lassen.

kortom lekker met naadloos getrokken stalen pijp beginnen, ( hydrauliekpijp is makkelijk aan te komen) en gaan bouwen.
als je dan je eerste prototype in het oud ijzer moet gooien heb je ook geen honderden euro's materiaal verspeeld.

aluminium zou ik als zelfbouwer niet aan beginnen , dan moet je aan de slag met warmtebehandelingen , en je moet heel zeker zijn dat je ontwerp 100% klopt , aluminium ligt is erg gevoelig vermoeiiingsbreuken , dus als je iets te licht dimensioneerd zal het ooit afbreken.
klinkt niet echt aantrekkelijk voor een frame...
 
Laatst bewerkt:
chroom molybdeen voor je eerste frame zou ik niet doen , het beste gebruik je gewoon constructiestaal.
alle staalsoorten zijn zo'n beetje even stijf , echter chrome moly is bij vervorming steviger. het is de vraag of een frame bij het rijden wel moet vervormen.
dus tenzij je regelmatig wil crashen en de motor weer recht wil buigen heeft chrome moly maar een heel kleine toegevogde waarde.
er zijn wel wat nadelen, chroom moly is lastiger te bewerken , en als je bij het lassen te veel warmte toevoegd moet je je frame een warmtebehandeling laten geven om nog enig baat bij je dure chome moly buizen te hebben.

RVS is heerlijk materiaal om mee te werken , maar heel erg kritisch bij het aflassen , door de grote uitzettingscoefficient is het knapjes lastig om de zaak recht te houden
prima materiaal , maar dan moet je wel héél goed kunnen lassen.

kortom lekker met naadloos getrokken stalen pijp beginnen, ( hydrauliekpijp is makkelijk aan te komen) en gaan bouwen.
als je dan je eerste prototype in het oud ijzer moet gooien heb je ook geen honderden euro's materiaal verspeeld.

aluminium zou ik als zelfbouwer niet aan beginnen , dan moet je aan de slag met warmtebehandelingen , en je moet heel zeker zijn dat je ontwerp 100% klopt , aluminium ligt is erg gevoelig vermoeiiingsbreuken , dus als je iets te licht dimensioneerd zal het ooit afbreken.
klinkt niet echt aantrekkelijk voor een frame...

Chromoly - Wikipedia

Ducati gebruikt t toch ook voor zn frames?
 
RVS is best wat zwaarder dan staal, .

Dit kan je beter even onderbouwen, evenals de quantificering "best wat".

Het gewone "aanrecht" rvs 304 is een staallegering met 18% chroom (iets lichter dan staal) en 8% nikkel (iets zwaarder dan staal). Hou je om te beginnen nog altijd 74% staal over.

Soortelijke massa staal (volgens wikipedia): 7.6 - 8.1
Idem chroom: 7.19
Idem nikkel: 8.8

Ik ga het niet uitrekenen, maar met schattend rekenen kom ik op "ongeveer gelijk".
 
Ducati gebruikt t toch ook voor zn frames?

lang niet voor alle frames, kijk maar eens op de site van ducati.

Ik schat dat ducati iets makkelijker lastemperaturen en warmtebehandelingen kan beheersen als de gemiddelde thuisbouwer.
Wat een bedrijf als ducati met een hoop research en een complete fabriek kan bouwen hoeft nog niet de meest aangewezen weg te zijn voor iemand die zich voor het eerst aan een eigenbouw frame waagt.

Dit kan je beter even onderbouwen, evenals de quantificering "best wat".

Het gewone "aanrecht" rvs 304 is een staallegering met 18% chroom (iets lichter dan staal) en 8% nikkel (iets zwaarder dan staal). Hou je om te beginnen nog altijd 74% staal over.

Soortelijke massa staal (volgens wikipedia): 7.6 - 8.1
Idem chroom: 7.19
Idem nikkel: 8.8

Ik ga het niet uitrekenen, maar met schattend rekenen kom ik op "ongeveer gelijk".

Het gewicht is ook helemaal niet zo spannend voor een zelfbouwer, ik heb ooit een frame voor een 500 cc éénpitter gebouwd van RVS 304, dat woog 6,5 kilo.
20 % gewicht meer of minder dan zit je nog steeds in de categorie dat je met voor het rijden naar de toilet gaan en je sokken uit doen evenveel winst kunt halen. _O- _O- _O- _O-
 
Ik zou het ook gewoon bij staal houden.
RVS is best wat zwaarder dan staal, en voor aluminium moet je net de juiste soort van kunnen vinden, en dat zal dan waarschijnlijk ook aardig prijzig zijn.


Niet om het een of ander, maar in de handel wordt voor zowel RVS als staal met hetzelfde gewicht gerekend namelijk 7,85 kg/m1/mm

OT: Inderdaad zet RVS meer uit dan staal, mijn ervaring leert, dat je hier met buis of koker niet heel veel last van hebt. Ga je met dunne plaat aan de gang dan is het een ander verhaal.

RVS is dus wat lastiger te bewerken, maar ook veel taaier, dan gewoon staal je kan je frame dus lichter uitvoeren. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat RVS niet of nauwelijks roest. (de betere kwaliteiten dan, 304 roest ook weg in de pekel)
 
Laatst bewerkt:
Dat dat in de handel als gelijk wordt aangegeven wil absoluut niet zeggen dat het ook zo is!
In de handel is bijvoorbeeld een 2" pijp 60,3mm en een 3"pijp 88,9mm...

Mijn ervaring is gewoon dat een stukje RVS zwaarder is dan staal, en in een frame verdwijnt nogal een paar meter
 
Dat dat in de handel als gelijk wordt aangegeven wil absoluut niet zeggen dat het ook zo is!
In de handel is bijvoorbeeld een 2" pijp 60,3mm en een 3"pijp 88,9mm...

Mijn ervaring is gewoon dat een stukje RVS zwaarder is dan staal, en in een frame verdwijnt nogal een paar meter

Die 2 en 3 inch pijpen zijn gaspijpen. Dan koop je dus een gat met materiaal eromheen.


De stelling dat een volume RVS zwaarder is als hetzelfde volume staal, gemeten op basis van ervaring is verder voor jouw rekening.
 
Ik zat te denken aan deze punten/pijlen.
Daar wou ik aluminum bevesting punten aan laten lassen (kan zelf geen alu lassen).
Zat zelf te denken aan plaaten/plaatje,s van 10mm en voor het balhoofd misschien ietsie dikker.
Of hebben jullie andere iedeen??
full
 
Ik had inderdaad een ander idee. Ik dacht dat je een compleet frame ging ontwerpen en bouwen, nu begrijp ik dat je alleen een paar alu plaatjes aan een al bestaand frame wil laten lassen. Zou niet weten waarom dit niet zou kunnen, aleen het nut ervan ontgaat me even op basis van de informatie die ik nu heb.
 
als je de hele wielophanging aan die platen op wil hangen met een paar M8/m10 gaten lijkt me het een beetje eng worden. het onderframe van een motorfiets is absoluut niet berekend op dwarskrachten.
zeker als je aan dat aluminium hebt zitten lassen.

op het filmpje hebben ze zo te zien een compleet quad frame gebouwd , compleet met alle wielophanging , en daar de motor op geparkeerd.
je ziet het quad frame mooi van voor naar achteren doorlopen.
het motorframe dient dan alleen nog maar om te zorgen dar het blok er niet uit valt.
in dat geval hoeft het allemaal niet zo bijster vast te zitten,
ik zou zelf meer bij de achterbrug het blok vastzetten , daar komt immers de meeste kracht op te staan ( van de ketting)
wellicht door de as van de achterbrug verlengen?

maar zonder precies te weten hoe je de constructie wil maken is het moeilijk om te zegen of een 10 mm plaat alu voor jouw doel voldoende is.
 
Nauw aan dat m8/m10 zit ik niet vast, mag ook m12 zijn.
Maar dat balhoofd is toch best een heel sterk punt bij een zo,n frame??
Die onderste dragers had ik ook zo mijn vragen al over, van daar dat ik het ook hier vroeg
 
lang niet voor alle frames, kijk maar eens op de site van ducati.

Ik schat dat ducati iets makkelijker lastemperaturen en warmtebehandelingen kan beheersen als de gemiddelde thuisbouwer.
Wat een bedrijf als ducati met een hoop research en een complete fabriek kan bouwen hoeft nog niet de meest aangewezen weg te zijn voor iemand die zich voor het eerst aan een eigenbouw frame waagt.weet ji wel waar je over praat??, of ken je alleen maar "ijzer" van de gamma??

denk je nu echt dat ducati frames gaat maken van "gewoon" staal?
elk stalen motorfiets frame wordt gemaakt van eenafgeleide van en chroom molybdeen, en geen staal 37 of aanverwante.
ik maak zelf frames voor de motorsport en sinds kort ook een chassis voor een le mans auto en ik kan je vertellen dat ik geen enkele buis durf uit te voeren in gewoon staal, ook geen onbelast stukje frame.

dit geldt ook voor de alu frames, dat zijn echt wel top kwaliteit legeringen en geen gamma kwaliteit


Het gewicht is ook helemaal niet zo spannend voor een zelfbouwer, ik heb ooit een frame voor een 500 cc éénpitter gebouwd van RVS 304, dat woog 6,5 kilo.
20 % gewicht meer of minder dan zit je nog steeds in de categorie dat je met voor het rijden naar de toilet gaan en je sokken uit doen evenveel winst kunt halen. _O- _O- _O- _O-
 
Hoi,

Wat voor buisdiameter (hydrauliek buis) is nu ongeveer het meest gebruikt.
En wat voor wanddikte??
Heb al 30x3 en 40x4 frame,s gezien, voor harley-davidson dan (zelf bouw), dit leek mij zelf nogal vrij dik en zwaar.

Alvast bedankt voor evt advies

Joey
 
Terug
Bovenaan Onderaan