Vraag over moer

MrProper

MF veteraan
9 mrt 2008
7.451
1.717
kop van nh
De 4 moertjes waarmee mijn akra uitlaat systeem vast zit vind ik er niet zo netjes meer uit zien, dus ik wil ze vervangen voor nieuwe RVS moertjes.
Echter, nadat ik er 1 afgedraait heb om te kijken hoe of wat, blijken het voor mij onbekende moertjes te gaan. Ze zijn koperkleurig, en hebben over de helft een soort inkeping / snede. Zie foto...

Hebben deze moertjes nog een speciale functie, en kan ik ze vervangen voor RVS nylocks?

2q05ctw.jpg


dpelbp.jpg
 
Die snede zit er in als borgmiddel gok ik. Een borgmoer met kunststof zal geen toegevoegd nut hebben omdat het kunststof binnen korte tijd zal smelten.

Als je met een stevige borstel even gaat uitleven denk ik dat je deze moeren weer netjes gaat krijgen.

De moeren op een lange bout draaien (of draadeind) en tegen een draaiende borstel (zoals deze) houden en ze blinken zo weer als nieuw.

Makkelijkst is om de boormachine ergens in te klemmen (bankschroef of workmate) tirap om de schakelaar en gaan met de banaan.

db
 
Ik weet bijna zeker dat het een zelfborgende moer is van messing en die zijn speciaal voor uitlaten en uitlaatspruitstukken. Een gewone stalen moer zal vast roesten en dat krijg je na jaren niet meer los, een messing of koperen moer haal je er zo weer af.

RVS lijkt mooi, maar dat kan ook erg vast gaan zitten.

Zoals eerder gezegd: roterende fijne staal of koperborstel of nog mooier een roterende borstel met kunststof haren en ze zijn zo weer als nieuw.
 
Zijn klote dingen, als het schroefdraad flink verzwakt is door roest helpen deze hem helemaal naar zn grootje.

Eigenlijk iedere auto garage heeft wel koperen moeren liggen mocht je ze zoeken.
 
Eenmaal los gedraaid kan j deze ook niet meer hergebruiken.
Ze werken nu niet meer.

Hoe is de werking ervan dan?

Moet je de zaagsnede bij deze moeren na het vastzetten "dicht" slaan met bijvoorbeeld een beiteltje?
Of vindt borging op een andere wijze plaats?
(en hoe ont-borg je deze moeren dan?)
 
Ze hebben een sneetje in de moer gemaakt en deze bij elkaar gedrukt.
Als de moer helemaal op het draadend zit klemt de moer vast omdat de schroefdraad de snee weer open probeert te drukken.
Als je deze weer wilt hergebruiken en hij klemt niet meer kan je de snee weer iets versmallen door de moer een tikje op zijn kop te geven.
 
De kunststof die er in zit, is de borging ( zijn normaal gezien ook niet geschikt voor her gebruik )

Zit ook MEESTAL geen draad in getapt, in dat kunststof ringetje.
Niet altijd, heb het wel eens "met draad" gezien bij grote maten ( M16 of zo iets )

Zie het als vooraf aangebrachte lock-tite
 
De kunststof die er in zit, is de borging ( zijn normaal gezien ook niet geschikt voor her gebruik )

Zit ook MEESTAL geen draad in getapt, in dat kunststof ringetje.
Niet altijd, heb het wel eens "met draad" gezien bij grote maten ( M16 of zo iets )

Zie het als vooraf aangebrachte lock-tite
De moeren met dat sneetje hebben geen kunststof bus.
 
Loctite heb je in verschillende kleuren en dat hoef je niet op een uitlaatmoer te smeren, is zinloos want het kan niet tegen die hitte.

Gewoon het sneetje een tik met de hamer geven en hij is weer klaar voor hergebruik, zoals eerder hier aangegeven.
 
En heb je alleen maar stalen moeren ter beschikking, zoals op de meeste Japanse fietsen, smeer de moer dan in met keramische pasta, dan rot hij ook niet vast het spul is meestal tot 1600 graden hitte bestendig
 
Ze hebben een sneetje in de moer gemaakt en deze bij elkaar gedrukt.
Als de moer helemaal op het draadend zit klemt de moer vast omdat de schroefdraad de snee weer open probeert te drukken.
Als je deze weer wilt hergebruiken en hij klemt niet meer kan je de snee weer iets versmallen door de moer een tikje op zijn kop te geven.

Ha, thanks. (weer wat geleerd) ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan