Vraag over naafolie Honda SH 300

Vox

MF veteraan
13 apr 2007
4.165
5
Ik heb de volgende vraag. Vandaag heb ik de motorolie en de naafolie vervangen van de scooter.

Nu zie ik dat ze toch een iets andere motorolie toepassen.

Voorgeschreven:

Motorolie: SAE 10W-30 JASO T 903- Specificatie: MB
Naafolie: SAE 10W-30 JASO T 903- Specificatie: MA

Ik heb beide echter gewoon afgevuld met: SAE 10W-40 Van Hein Gericke, deze:

Google

Mij lijkt deze olie gewoon geschikt voor beide toepassingen. Of toch niet? Misschien dat iemand daar iets zinnigs over kan zeggen?

De motorolie wat is afgetapt(gewoon 10W-40) lijkt iets dikker te zijn dan de naafolie, maar misschien meen ik dat ook maar.


Over JASO kan ik niet zoveel vinden, wel dit:

JASO

Diese japanische Organisation JASO (Japanese Automotive Standards Organization) gibt ebenfalls eigene Öl-Spezifikationen heraus. Wichtig sind die JASO-Spezifikationen für Zweitaktöle und die JASO-Spezifikation T 903 aus 1999. In dieser werden – aufbauend auf den API/ACEA-Spezifikationen – bestimmte Anforderungen für Otto-Viertakt-Motorradmotoren geprüft. Alle nach JASO T 903 geprüften Motorradöle müssen spezielle Schmierstoffeigenschaften erfüllen, die für Motorradmotoren mit integriertem Getriebe wichtig sind. Besonderes Augenmerk legt diese Prüfung auf Schergefälle (HTHS-Viskosität), Scher-, Verdampfungs- und Viskositätsstabilität bei hohen Temperaturen. Darüber hinaus werden spezielle Reibwertanforderungen geprüft, um festzustellen, welches Öl für Ölbadkupplungen geeignet ist.
Danach bezeichnet die Klasse
JASO MA Öle mit hohem Reibwert, die für Ölbadkupplungen empfohlen werden und
JASO MB Öle mit niedrigem Reibwert, die für Ölbadkupplungen eher nicht eingesetzt werden sollten.
Bron Wikipedia.
 
Ik heb de volgende vraag. Vandaag heb ik de motorolie en de naafolie vervangen van de scooter.

Nu zie ik dat ze toch een iets andere motorolie toepassen.

Voorgeschreven:

Motorolie: SAE 10W-30 JASO T 903- Specificatie: MB
Naafolie: SAE 10W-30 JASO T 903- Specificatie: MA

Ik heb beide echter gewoon afgevuld met: SAE 10W-40 Van Hein Gericke, deze:
Verschil zit in de samentstelling van het anti-vrijwingspakket, of de MA variant zonder een extra toevoeging aan anti-wrijvingsmidellen heeft zal de laborant kunnen aangeven (meen dat hier op het MF een Olisjeijk actief is). De MB variant heeft iig meer anti-wrijvingsstoffen, dit mis nu in je carter volgens Honda. Maar dit lijkt mij niet echt een issue, tenzij de SH allergisch is voor de toevoegingen in de MA variant.

Je hebt nu ook een iets dikkere variant genomen bij een bepaald temperatuur, ook dit lijkt mij geen issue te zijn zoals je je machine gebruikt.

Vraagje , heb je nu een 4ltr kan gekocht en is dit goedkoper dat 2ltr (MB) en 1ltr (MA)?
(weet niet precies wat de voorgeschreven inhoud voor de motorolie is)
 
Laatst bewerkt:
Vraagje , heb je nu een 4ltr kan gekocht en is dit goedkoper dat 2ltr (MB) en 1ltr (MA)?
(weet niet precies wat de voorgeschreven inhoud voor de motorolie is)
Een tijdje terug ergens vernomen(van Hybride), dat men in de meeste gevallen de motorolie voor het blok ook gewoon voor de naaf(achter) kan gebruiken. Ik had dus deze 4 liter kan gekocht en na het navullen viel het me pas op in het wphb, dat die laatste specificatie anders was. Op zich wilde ik er ook geen te dure olie ingooien.

Ik heb aardig zitten klooien om de olie in die naaf te krijgen, het zit nogal onhandig en heeft maar een kleine vulmond. Er ging dus meer ernaast dan erin ;) , maar had daar later een oplossing voor gevonden(bij een volgende keer zoek ik een betere manier uit).

Mijn issue is dus niet zo zeer dat ik er andere olie in zou moeten doen(dat maakt me niet uit, die koop ik desnoods gewoon), maar het gedoe :/.

Dus neem aan, Chopper dat je me voor de volgende keer dus wel aanraad om dit te doen? te werken met twee verschillende olieën?

Overigens, de dealer past gewoon 10W 40 toe, die had ik nu ook afgetapt, uit het blok.
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje terug ergens vernomen(van Hybride), dat men in de meeste gevallen de motorolie voor het blok ook gewoon voor de naaf(achter) kan gebruiken. Ik had dus deze 4 liter kan gekocht en na het navullen viel het me pas op in het wphb, dat die laatste specificatie anders was. Op zich wilde ik er ook geen te dure olie ingooien.

Dit bedoel je ? Hybride in "Burgman AN 400 K7"

Dat is meer een theorie mijnerzijds omdat ik me verwonderde over het voorgeschreven type olie voor de achternaaf.

...Ik heb aardig zitten klooien om de olie in die naaf te krijgen, het zit nogal onhandig en heeft maar een kleine vulmond. Er ging dus meer ernaast dan erin ;) , maar had daar later een oplossing voor gevonden(bij een volgende keer zoek ik een betere manier uit)....

Neem een grote doorzichtige injectiespuit.

Zelf gebruik ik er één van 20 cc, die zuig je vol met olie en je spuit hem weer leeg door de kleine vulopening.
Zo kun je meteen afpassen hoeveel er in gaat al zal dat ook wel worden aangegeven door het overlopen van de vulpoort.
 
Laatst bewerkt:
Dit bedoel je ? Hybride in "Burgman AN 400 K7"Dat is meer een theorie mijnerzijds omdat ik me verwonderde over het voorgeschreven type olie voor de achternaaf.
Klopt, daar ging het over. Misschien heb ik er een verkeerde conclusie uit getrokken. Sorry.

Maar ik denk, dat het ook niet veel kwaad kan. Omdat de motorolie van Gericke als motorolie verkocht wordt en de specificatie's heeft van: MA(wat bij de Honda dus eigenlijk in de naaf zou moeten). Misschien is de MA variant, normaal iets hoogwaardiger/duurder en past Honda daarom een MB variant voor het blok toe, omdat dat niet beter hoeft.

Neem een grote doorzichtige injectiespuit.

Zelf gebruik ik er één van 20 cc, die zuig je vol met olie en je spuit hem weer leeg door de kleine vulopening.
Zo kun je meteen afpassen hoeveel er in gaat al zal dat ook wel worden aangegeven door het overlopen van de vulpoort.
Goede tip. Alleen ken ik zo geen zustertje O-) , dus hoe ik daar aan kom...

In ieder geval bedankt voor de antwoorden heren, hier zat ik op te wachten.
 
Je kan de transmissiebak ook op een andere manier vullen n.l pak een maatbeker en vul deze met de gewenste hoeveelheid olie.
Pak een oliespuitje en giet de olie in het resevoir van de spuit.
http://www.gereedschap-gigant.nl/we...ressol_oliekan_metaal_met_messing_pomp_350_ml
Om maar een voorbeeld te geven.
Je spuit heb je snel leeg gespoten in de transmissiebak en je zal zien dat er nog wat olie in het spuitje is gebleven dus je zal er nog een hele kleine hoeveelheid olie er bij moeten spuiten om je transmissie olie volledig op peil te krijgen.
Deze spuitjes komen al;tijd van pas dus als je er nog geen een hebt is het misschien de moeite van aanschaffen waard. :Y
 
Ja, dat is ook een goeie, Speedrossi. Gewoon van die ouderwetse oliekannetjes. Misschien kan ik daar nog aankomen. Efin, voorlopig heb ik even de tijd om daar iets op te verzinnen.

Misschien nog makkelijker is een leeg potje van plastic zoals van poetsolie(waarvan je de dop kunt afdraaien), bedenk ik me nu. Gaatje wat groter maken. Ik heb er nog eentje hier staan.
full
 
Dit bedoel je ? Hybride in "Burgman AN 400 K7"
Dat is meer een theorie mijnerzijds omdat ik me verwonderde over het voorgeschreven type olie voor de achternaaf.
Klopt, daar ging het over. Misschien heb ik er een verkeerde conclusie uit getrokken. Sorry.

Maar ik denk, dat het ook niet veel kwaad kan. Omdat de motorolie van Gericke als motorolie verkocht wordt en de specificatie's heeft van: MA(wat bij de Honda dus eigenlijk in de naaf zou moeten). Misschien is de MA variant, normaal iets hoogwaardiger/duurder en past Honda daarom een MB variant voor het blok toe, omdat dat niet beter hoeft.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden heren, hier zat ik op te wachten.



Mijn issue is dus niet zo zeer dat ik er andere olie in zou moeten doen(dat maakt me niet uit, die koop ik desnoods gewoon), maar het gedoe :/.

Dus neem aan, Chopper dat je me voor de volgende keer dus wel aanraad om dit te doen? te werken met twee verschillende olieën?

Overigens, de dealer past gewoon 10W 40 toe, die had ik nu ook afgetapt, uit het blok.[/quote]

192298d1308488831-engine-oil-vs-gear-oil-in-final-drive-visc.jpg


Mss verheldert dit het vertalen van de viscositeit tussen die van motor olie en die van de naaf/transmissie olie.


De MA is niet beter of slechter dan de MB, zoals Hybride al schreef beide zijn oliën voor de motorfiets en de A uitvoering is geschikt voor die modellen waarbij smering van de koppelingsplaten vereist is.

Dat de dealer een 10W40 erin kiepert is alleen uit kostenbesparing en/of misschien uit luiheid, want de 10W40 is zo een beetje de gangbare uitvoering voor de standaard motorfiets.

Klaarblijkelijk vindt Honda dat in de naaf olie geen extra anti-wrijvingsmiddel(en) benodigd is en wel in de motor olie, anders had ze voor de naaf-/motor olie gelijke specificaties aangehouden.
Mijn standpunt in deze is het opvolgen van de OEM specificaties, idd volgende keer met 2 oliën werken.
 
Laatst bewerkt:
SAE 5 w 40 olie van de HEMA bleek tijdends een test shell helix te zijn.
deze olie gooi ik altijd in mijn auto en bevalt heel goed {voor auto's vanaf 2005}
voor mijn scarabeo 300 ga ik dat ook gebruiken {voorgeschreven}.
{5w 40 start gewoon beter in de winter terwijl dealers vaak niet de goeie 10w40 erin doen }
In de winter merk ik gewoon dat mijn auto en scooter met 10w40 erg moeilijk start,de olie is gewoon te dik als het erg koud is.
voor oudere auto's kan wel beter 10w40 gebruikt worden en voor bijna versleten motoren zelfs 15w40.
 
Laatst bewerkt:
Klaarblijkelijk vindt Honda dat in de naaf olie geen extra anti-wrijvingsmiddel(en) benodigd is en wel in de motor olie, anders had ze voor de naaf-/motor olie gelijke specificaties aangehouden.
Mijn standpunt in deze is het opvolgen van de OEM specificaties, idd volgende keer met 2 oliën werken.
Ok, Chopper bedankt, dan ga ik dat bij de volgende oliewissel zo doen.
 
Ok, Chopper bedankt, dan ga ik dat bij de volgende oliewissel zo doen.
Motorolie: SAE 10W-30 JASO T 903- Specificatie: MB

Ik ben dus nu op zoek naar die olie met die specificatie's...tjonge zeg, het is toch eigenlijk te gek voor woorden, dat de olie die Honda voorschrijft, hier gewoon niet te krijgen is....Ja, ok...bestellen in Italie. Ben nu al zowat een halve dag op zoek, op het net en al vele merken, de revue gepasseerd.


Castrol Act>evo X-tra Scooter 4T 5W-40 and 10W-30 are PART SYNTHETIC scooter engine oils designed for latest generation scooters equipped with CVT (Continuously Variable Transmission). They are particularly suited for the hardship of city driving. 5W-40 is suited for European scooters, 10W-30 for Japanese ones.

Honda specifically recommends 10W-30 low friction oils conform to JASO MB specifications for its range of scooters with dry centrifugal clutch.



Motorcycle & Scooter - Motor Oil & Lubricants | Castrol United Kingdom | Products | Castrol United Kingdom | Castrol - Engine Oil and Lubricants | Synthetic Oil | Diesel Oil| ATF - Automatic Transmission Fluid

Op het Engelse Pcx forum hebben ze hetzelfde probleem. Schijnbaar schrijven ze voor de Pcx ook deze olie voor met dezelfde specificatie's.

Maar goed ga, ik echt niets vinden, dan maar eens naar de dealer en kijken wat die dan voor me heeft. Vreemd allemaal.
 
Echt klasse zoekwerk Chopper! Daar gaat echt wel heel wat tijd inzitten. Veel maal dank.

Ik ga er een dezer dagen eens naar informeren. Had de moed al opgegeven. Ik ga nu zeker de juiste olie bemachtigen :}
 
Laatst bewerkt:
Echt klasse zoekwerk Chopper! Daar gaat echt wel heel wat tijd inzitten. Veel maal dank.

Ik ga er een dezer dagen eens naar informeren. Had de moed al opgegeven. Ik ga nu zeker de juiste olie bemachtigen :}
Graag gedaan , Vox.

Met de juiste zoekargument(en) komt men een heel end. (zie JASO site)

Het overzicht is aangevuld.
 
Laatst bewerkt:
Gezien we de hele discussie over wel of geen wrijvingstoevoegingen voorbij zijn, kan iemand mij uitleggen waarom een 10w-30 auto-olie niet gelijk is aan een 10w-30 'scooter' olie?
 
Het zal voor ons als consument een stuk eenvoudiger zijn als de motorolieproducenten de testen voor de Amerikaanse-/Europeese-/Japanse certificering doen.
Of een vergelijkingstabel van die diverse geografische specificaties kan ook een uitkomst bieden bij de keuze.

Volgens mij als die auto-olie geclassificeerd is in de ACEA A1 klasse, die het minst aan anti-wrijvingsmiddel heeft binnen de ACEA, dan kan deze mss voldoen aan de Jaso MB.

Mss voldoet de motorolie Voorbeeld Shell Helix F 5W-30 een ACEA A1 olie als motorolie voor de (motor)scooter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan