Vraag over olieplug dichtring maat voor Triumph Bonneville 2001

Geitekaas

Rookie
18 okt 2008
22
13
Beste motormensen,

Ik heb net mijn Triumph Bonneville 2001 over laten komen die anderhalf jaar heeft stil gestaan. Ik woon sinds kort in D'land.
Dus moet ik even het oliefilter vervangen en de olie natuurlijk. Vroeger lipe ik even naar de dealer en kocht een dichtring voor een euro. Hier werkt dat anders...

Ik begrijp dat er een Aluminium 14 x 22 x 3 ring op moet. Maar ik vind alleen de 2 mm dikte.
Mag dat? ik vind het zo zonde om een ringetje van een euro te kopen en bijna een tientje aan verzend en andere kosten te betalen.

M.a.w. mag ik ook andere diktes genruiken?

Tevens: Volgens mij is de dikte 65 mm van het orginele filter. Ik koop liever de K&N want die heeft een prima standaard aansluiting voor mijn momentsleutel. Maar ik kan ook zo'n sleutel kopen. Maar weet iemand de maat van de sleutel die ik kan kopen?

Dank voor jullie aandacht en rijd ze nog een beetje deze weken!

Grts,

Herman
 
:^ x2
Ik zet hem handvast en uit onzekerheid 1/8 slag er bij, maar zeker niet met een momentsleutel.
Carterplug ook niet, gaat vaker mis dan goed in thuis situaties. :+

Die K&N kan je eventueel ook makkelijk borgen met fijn ijzerdraad.
En gaat er met de dop 17 wel snel af.
Ook voor eventueel hergebruik.
 
Paar jaar geleden was er een recall op die K&N oiliefilters, gingen lekken waar die totaal onnodige zeskant op het filter is bevestigd. Even ter info O-)
Er bestaan zelfs verschillende productie locaties waarbij de zeskant onderling op een andere manier bevestigd is 8)7zo zag ik aan een verzameling gebruikte filters hier.
 
Poeh, mensen, ik lees behoorlijk wat overschatting hier. Ik zou altijd een momentsleutel gebruiken en heb dat ook altijd gedaan bij auto's en brommers, en natuurlijk ook motoren. Er zijn veel dingen die ik niet weet, maar ik heb al vele oude DDR-twee- en vierwielers gerestaureerd, en zelfs daar gebruik ik nog mijn momentsleutel.

Voor het oliefilter staat gewoon 8 tot 12 Nm en voor de oliecarterplug 25 (ik zet hem eerst op 15 en daarna op 20 en dat is genoeg).

Voor diegenen die denken dat het allemaal wel kan, het internet staat vol met filmpjes en plaatjes over gescheurde schroefdraden 8-)

Maar mijn oorspronkelijke vraag was of dikte 3 mm ook naar 2 mag en volgens mij is die bevestigend beantwoord. En daarvoor een dikke pluim en dank!

Ik denk erover om de originele filters van Triumph te gaan gebruiken en daar dan zo'n oliefiltersleutel voor te kopen die over het filter heen gaat. Ik moet alleen weten welke maat. Volgens mij is het 65 mm maar dat zie ik dan wel.

Groetjes en rijd ze!
 
Je spreekt jezelf een beetje tegen: je zet de oliecarterplug tegen beter weten in op een ander moment vast dan de fabriek voor geschreven heeft. Lekker zelf weten hoor, maar ik denk dat als je genoeg ervaring/feeling hebt met sleutelen, en dat heb je volgens mij wel, dat feeling en gezond verstand "veiliger" sleutelt dan blind vertrouwen op een momentsleutel. Wanneer is die momentsleutel voor het laatst geijkt? En dat geldt dan met name voor de lagere aanhaalmomenten.
 
Nou helemaal tegenspreken is het niet, de Triumph garages zelf gebruiken namelijk liever 20 Nm in plaats van 25. Andere tijden, nietwaar? Maar het kan zo overkomen, dat snap ik. Voor de rest gebruik ik gewoon netjes alle momenten. En ik vind een goede eens in de zoveel jaar geijkte (Gedore, Hazet, Stahlwille) momentsleutel echt betrouwbaarder dan mijn handvast. Als ik iets handvast moet zetten, laat ik dat liever mijn vrouw doen, want ik draai tot ik met een gebroken bout in mijn hand zit:-)
 
Je spreekt jezelf een beetje tegen: je zet de oliecarterplug tegen beter weten in op een ander moment vast dan d e fabriek voor geschreven heeft. Lekker zelf weten hoor, maar ik denk dat als je genoeg ervaring/feeling hebt met sleutelen, en dat heb je volgens mij wel, dat feeling en gezond verstand "veiliger" sleutelt dan blind vertrouwen op een momentsleutel. Wanneer is die momentsleutel voor het laatst geijkt? En dat geldt dan met name voor de lagere aanhaalmomenten.
Tegen beter weten in is dit geval juist. Geoliede bouten dienen altijd met minder moment vast gezet te worden. Tenzij dat het je lukt de draad kurk droog te krijgen_O-


M0eGI.png
 
Poeh, mensen, ik lees behoorlijk wat overschatting hier. Ik zou altijd een momentsleutel gebruiken en heb dat ook altijd gedaan bij auto's en brommers, en natuurlijk ook motoren. Er zijn veel dingen die ik niet weet, maar ik heb al vele oude DDR-twee- en vierwielers gerestaureerd, en zelfs daar gebruik ik nog mijn momentsleutel.

Voor het oliefilter staat gewoon 8 tot 12 Nm en voor de oliecarterplug 25 (ik zet hem eerst op 15 en daarna op 20 en dat is genoeg).

Voor diegenen die denken dat het allemaal wel kan, het internet staat vol met filmpjes en plaatjes over gescheurde schroefdraden 8-)

Maar mijn oorspronkelijke vraag was of dikte 3 mm ook naar 2 mag en volgens mij is die bevestigend beantwoord. En daarvoor een dikke pluim en dank!

Ik denk erover om de originele filters van Triumph te gaan gebruiken en daar dan zo'n oliefiltersleutel voor te kopen die over het filter heen gaat. Ik moet alleen weten welke maat. Volgens mij is het 65 mm maar dat zie ik dan wel.

Groetjes en rijd ze!
hahaahah jij kunt het leuk vertellen..
Elk advies of ervaring sla je in de wind, of denigreer je, maar je komt wel vragen of je anders mag werken dan het WPH voorschrijft..
Dus eigenlijk wil je alleen dat horen wat je voor je eigen al hebt uitgemaakt wat WEL anders mag.
Hier hangen 4 momentsleutels, en die zijn nog als nieuw , gebruik ik bij hoge uitzondering, heeft niets met overschatting te maken, maar alles met ervaring ...
 
Het is het omgekeerde van zelfoverschatting. Absoluut geen zelfvertrouwen als je geen dunnere pakkingring durft te pakken en zelfs voor DDR techniek een momentsleutel pakt. De monteur in de fabrieksfilmpjes gebruikt gewoon een platte schroevendraaier en steeksleutels.
En kijk even op dit forum hoeveel mensen bouten afbreken of draad strippen met momentsleutels. Geen gevoel en domweg instellen
 
Poeh, mensen, ik lees behoorlijk wat overschatting hier.
Sommige mensen hebben gewoon gevoel om te sleutelen en gebruiken de juiste maat gereedschap.
Nog nooit een bout gestript/een pakking laten lekken in de laatste 15 jaar. (Ik vermoed dat ik toch wel ongeveer 10.000 bouten per jaar aandraai, een stuk minder dan de eerste 3j van m'n carrière)
Ik zou altijd een momentsleutel gebruiken en heb dat ook altijd gedaan bij auto's en brommers, en natuurlijk ook motoren. Er zijn veel dingen die ik niet weet, maar ik heb al vele oude DDR-twee- en vierwielers gerestaureerd, en zelfs daar gebruik ik nog mijn momentsleutel.

Voor het oliefilter staat gewoon 8 tot 12 Nm en voor de oliecarterplug 25 (ik zet hem eerst op 15 en daarna op 20 en dat is genoeg).
Waaruit beslis je dat? ( dat 20 genoeg is, als er in het WPHB 25 staat?)
En het verschil tussen de stap van 15Nm naar 20Nm is te klein als tussenstap. Als je de bout op 15Nm vastzet is de kans heel groot dat je bout niet verdraaid als je de momentsleutel op 20Nm instelt. (Dynamische vs statische wrijving)
Voor diegenen die denken dat het allemaal wel kan, het internet staat vol met filmpjes en plaatjes over gescheurde schroefdraden 8-)
Vooral van mensen met een momentsleutel.
Op het werk gebeurt het ook regelmatig dat er draad gestript wordt met een momentsleutel. (Die achteraf niet meer geijkt was, groot verloop)
En die sleutels worden jaarlijks gekeurd.
Maar mijn oorspronkelijke vraag was of dikte 3 mm ook naar 2 mag en volgens mij is die bevestigend beantwoord. En daarvoor een dikke pluim en dank!
Weet ook dat er een reden is, dat er een 3mm dikke koperen ring origineel gebruikt wordt.(maar de kans dat het zal lekken is klein)
Ik denk erover om de originele filters van Triumph te gaan gebruiken en daar dan zo'n oliefiltersleutel voor te kopen die over het filter heen gaat. Ik moet alleen weten welke maat. Volgens mij is het 65 mm maar dat zie ik dan wel.

Groetjes en rijd ze!
 
...
En kijk even op dit forum hoeveel mensen bouten afbreken of draad strippen met momentsleutels. Geen gevoel en domweg instellen
Paar weken terug had ik koppelingpakket uit de korf, en weer terug. Je weet wel, met die stalen boutjes in alu, op 10 tot 12 Nm.

Daar pak ik dus echt mn momentsleutel, en gaat t volgens t boekje. Kruislings tot aanslag, kruislings handvast, kruislings op moment.

En bij 1 boutje had ik zelfs nog twijfel met de momentsleutel. Het voelde als teveel. Ik zat net tegen t moment aan. Maar een misser is zo gemaakt, klikje net niet gevoeld, verkeerd ingesteld, sleutel stuk.

Momentsleutel pakken is geen vrijbrief om er maar een slinger aan te geven :)

En ik vind van mezelf dat ik wel wat gevoel heb. En met goed verstand werk.

#aanvulling
 
Paar weken terug had ik koppelingpakket uit de korf, en weer terug. Je weet wel, met die stalen boutjes in alu, op 10 tot 12 Nm.

Daar pak ik dus echt mn momentsleutel, en gaat t volgens t boekje. Kruislings tot aanslag, kruislings handvast, kruislings op moment.

En bij 1 boutje had ik zelfs nog twijfel met de momentsleutel. Het voelde als teveel. Ik zat net tegen t moment aan. Maar een misser is zo gemaakt, klikje net niet gevoeld, verkeerd ingesteld, sleutel stuk.

Momentsleutel pakken is geen vrijbrief om er maar een slinger aan te geven :)

En ik vind van mezelf dat ik wel wat gevoel heb. En met goed verstand werk.

#aanvulling
oh maar een NONO kan ook met een momentsleutel voldoende schade aanrichten..
"hoe kan die wielbout nou afbreken" ???
"Nou ik kon nog een heel stuk doordraaien toen hij klikte " |(|(
 
oh maar een NONO kan ook met een momentsleutel voldoende schade aanrichten..
"hoe kan die wielbout nou afbreken" ???
"Nou ik kon nog een heel stuk doordraaien toen hij klikte " |(|(
Ik gebruik ook vaak een momentsleutel, maar voor mijn achteras van de circuitmotor die vaak los gaat.
Ik zet hem ook eigenwijs een fractie lager, klikje en nog één hele kleine slag met klikje. _O-

Met dat ding van een meter is alle gevoel wel weg. O-)
 
Bij een carter pan waar olie uit is gelopen/loopt? _O- je hebt er vast mensen tussen die een blok een nacht laten uitlekken. Maar bij mij gaat de plug er weer in na 20 minuten. Dan kun je spuiten wat je wil, maar 2 seconden later loopt er alweer olie uit.
HAHA! Ik heb wel eens een uur met een föhn gezeten:-) Smerige zwarte meur die er uit kwam. Had ook 50 (!) jaar stilgestaan, die Jawa 125. Mooi ding met een as ipv ketting.
 
hahaahah jij kunt het leuk vertellen..
Elk advies of ervaring sla je in de wind, of denigreer je, maar je komt wel vragen of je anders mag werken dan het WPH voorschrijft..
Dus eigenlijk wil je alleen dat horen wat je voor je eigen al hebt uitgemaakt wat WEL anders mag.
Hier hangen 4 momentsleutels, en die zijn nog als nieuw , gebruik ik bij hoge uitzondering, heeft niets met overschatting te maken, maar alles met ervaring ...
Jeetje, houd je broek aan. Ik heb alleen iets gezegd over het moment van 25 naar 20 (waar meerdere mensen ook iets over vertelden en het mee eens waren) en verder was ik blij met het advies van de dikte van de dichtring. Doe eens normaal zeg. Waarom moet dit nou altijd zo uit de hand lopen. Ik vraag iets en ben blij met het advies en als jij als monteur het 'op gevoel' wilt doen, prima. Ik heb genoeg reparatieleed gezien van die instelling.
Allez, ik laat het wel erbij.
 
Het is het omgekeerde van zelfoverschatting. Absoluut geen zelfvertrouwen als je geen dunnere pakkingring durft te pakken en zelfs voor DDR techniek een momentsleutel pakt. De monteur in de fabrieksfilmpjes gebruikt gewoon een platte schroevendraaier en steeksleutels.
En kijk even op dit forum hoeveel mensen bouten afbreken of draad strippen met momentsleutels. Geen gevoel en domweg instellen
Prima, u heeft helemaal gelijk. Pfffff
 
Sommige mensen hebben gewoon deze korte sleutels nodig. ;)
687414851-1687653671.jpg

Ik heb een 10 en 13 mm voor mijn kettingspanners.
En een 13 en 17 mm extra lang voor de remklauwen en carterplug + oliefilter.
Maar die laatsten alleen voor het comfortabel losdraaien.
Vast gaan ze vanuit de pols.
Ellebogen werk is alleen voor collega's de achteras. ;)
 
Het grote -anti momentsleutel- topic is dit dus..
Sommige leden hier zijn met een gave geboren het aantal nm,s beter aan te voelen dan met een moment sleutel.
Vraag me nu wel af waarom fabrikanten nog in het wphb momenten(nm)neerzetten waarop bouten en moeren vastgezet moeten worden.
Blijkbaar weten bepaalde leden het hier beter.
Zou de fabrikanten van de motoren en moment sleutels aanschrijven dat ze het niet goed weten en jij wel.

Wat een onzin weer over moment sleutels en daarop volgende argumenten allemaal.
Maar niet klagen als bij jullie eens bouten afbreken of moeren omdat je nm gevoel het liet afweten doordat je vorige dag slecht geslapen had of te veel gezopen .
Of te lang naar xhamster gekeken te hebben waardoor je arm moe is😂😂😂😂😉😉.
En je daardoor met te veel nm erna iets aandraaide oeps.
 
Laatst bewerkt:
Paar jaar geleden was er een recall op die K&N oiliefilters, gingen lekken waar die totaal onnodige zeskant op het filter is bevestigd. Even ter info O-)
Nou het is wel handig die zeskant moer.
Krijg K&N oliefilters altijd los zonder gedoe.
Originele oliefilters hand vast gedraaid zitten vaak vast en zijn rottig los te krijgen.
Ook met oliefiltersleutel of deksel .
Vaak genoeg gevloekt en zitten rotzooien totdat ik het oliefilter er eens afkreeg.
Sinds ik K&N oliefilters gebruik dit nooit meer gehad.
Dop 17 of steeksleutel 17 erop en zo los.
En al die verhalen over lekkende K&N oliefilters bij die moer -ik heb dit nog nooit meegemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan