Vraag over rijbewijs

SRAD20

Die hard MF'er
30 jan 2007
363
0
Amsterdam
Hallo

Misschien is dit een onzin topic wat ik nu open maar wil het toch graag weten

Ik ben 20 jaartjes jong, heb mijn theorie al gehaald en ben ook al geslaagd voor de eerste examen, over 3 weken zou ik voor mijn 2e examen gaan, maar dat heb ik gecanceld.

Want heb nu een suzukie gsx r750 gekocht dus heb een groot rijbewijs nodig. Mij werd verteld dat als ik voor een groot rijbewijs opnieuw de eerste examen moet doen en vervolgens weer de tweede examen.

En op 25 mei word ik 21, dus dan wil ik gelijk gaan afrijden.

Vraag: hoe zit het nou met de leeftijdsgrens van 24 die al is aangenomen door de wet val ik daar nu ook onder.

Thx
 
Of hem eerst op 25 kW zetten natuurlijk

Kon je dit niet beter eerst uitzoeken voordat je die motor kocht? :X motor kopen kan altijd wel...
 
Gewoon lekker dat 2e examen doen voor 25kW. Vervolgens paar maandjes wachten tot je 21 word, 25kW rijbewijs gaat automatisch over naar onbeperkt. Zal je je brommert dus waarschijnlijk nog wel even moeten schorsen...
 
Gewoon lekker dat 2e examen doen voor 25kW. Vervolgens paar maandjes wachten tot je 21 word, 25kW rijbewijs gaat automatisch over naar onbeperkt. Zal je je brommert dus waarschijnlijk nog wel even moeten schorsen...
Niet dus! Als hij nu examen doet zit hij afaik 2 jaar vast aan een 25 kw rijbewijs, tenzij je opnieuw examen doet.

die 24-jaars leeftijd is volgens mij alleen nog een voorstel.
 
Gewoon lekker dat 2e examen doen voor 25kW. Vervolgens paar maandjes wachten tot je 21 word, 25kW rijbewijs gaat automatisch over naar onbeperkt. Zal je je brommert dus waarschijnlijk nog wel even moeten schorsen...


Weet je dat zeker?
Ik meen dat als je een 25 kw rijbewijs heb dat je daar voor een bepaalde tijd aan vast zit (dacht 2 jaar) ook al haal je het 3 weken voor je verjaardag. Maar zeker weten doe ik het niet, in mijn tijd bestond dit nog niet :)
 
ja die nieuwe voorstellen zijn nog ver weg...

als je nu voor je 25 kw rbw gaat moet je 2 jaar 25 kw rijden...ook al ben je een waak na het examen 21...

je zou dan opnieuw examen moeten doen,, voor zwaar. dus denk hdat het goede stap is om even maandje te wachten en dan meteen zwaar afrijden...

alhoewel.. zijn er genoeg mensen die 25 kw periode wel erg verstandig vinden.. omdat motoren en de meeste gevallen erg hard gaan :)
 
Je moet lessen op een zware motor wil je voor je zware rijbewijs af kunnen rijden. Omdat je nog maar 20 bent heb je hoogst waarschijnlijk op een lichte motor gereden al zou je 30 zijn je kan niet voor een zwaar rijbewijs afrijden :W
 
Het is op het moment toch nog of of? Dus óf 2 jaar 25kW óf 21jaar? :?

Of zit ik er nu echt helemaal naast (ben nooit zo helder in het weekend *O*)
 
even wachten met examen tot na de 25e mei want anders zit je idd 2 jaar vast aan een 25KW castratie restrictie. Je moet dan btw afrijden op een "zware" motorfiets en niet op een 25kw fietsje
 
net examen gedaan, toen ik begon met lessen een goed gesprek gehad met mijn instructeur over leeftijden idd...

als je geen 21 bent tijdens je examen, slaag je voor een licht rijbewijs,
ongeacht of dit het 1e, of 2e examen is. Wil je een zwaar rijbewijs, wacht tot de dag dat je 21 wordt of wacht langer en doe het 1e examen. Slaag je, doe het 2e.

Heb je een licht rijbewijs, dan zit je hier 2 jaar aan vast, ongeacht leeftijd.

als je bv op je 32 licht afrijd (sukkel, maar toch) moet je 2 jaar licht rijden voordat je een zwaardere motor mag besturen.

:)

en die 24 jaar regel is er door... wanneer die gaat gelden weet nog niemand, moeten ze nog bedenken dus ik gok over een jaar of 20 :)
 
Laatst bewerkt:
Vanaf 2012 worden de nieuwe Europese regels rondom het rijbewijs van kracht. Het Europees Parlement heeft ingestemd met de voorstellen en deze zijn nu definitief. Elk land mag wel binnen bepaalde marges eigen keuzes maken.

Er komt een lichte motorcategorie tot 125 cc bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd zestien jaar, maar Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk voor een hogere minimumleeftijd kiezen. De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is tenminste twee jaar hoger dan die voor de lichte motor.

Voor de onbeperkte categorie geldt vervolgens dat iemand tenminste twee jaar ervaring moet hebben op een motor in de beperkte categorie (tot 35 kW). Dat is in Nederland nu ook al zo. Voor een directe toegang tot de zware categorie geldt een minimumleeftijd van tenminste 24 jaar. Dit is een verzwaring ten opzichte van het huidige regime in ons land.
 
Is het ook niet zo dat je op dezelfde categorie motor moet afrijden voor zowel examen 1 als 2.... ?
Dus als je 1 op een lichte categorie hebt gedaan moet je 2 ook op licht doen.... althans zo heb ik het begrepen van mijn rijschool.....
 
Zou je dit niet gewoon aan je rijschool vragen? Hoe weet jij nou wie hier de waarheid spreekt?
 
De ANWB zegt trouwens dit:

Rijbewijs A
Voor motorvoertuigen (motor of scooter) op twee wielen met een maximumsnelheid boven 45 km per uur en een cilinderinhoud boven 50 cc. Dit geldt ook voor motorfietsen met zijspan. Voor andere driewielige motorvoertuigen is rijbewijs B vereist.

Personen tot 21 jaar moeten en personen van 21 jaar en ouder mogen een rijexamen doen op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 120 cc, een vermogen van minder dan 35 kW (48 pk) en een mogelijke snelheid van minimaal 100 km per uur. Slaagt u, dan krijgt u rijbewijs A voor een motorfiets van maximaal 25 kW (35 pk) vermogen en tevens niet meer dan 0,16 kW per kilo ledige massa van de motorfiets. Na 2 jaar is het rijbewijs automatisch geldig voor alle motorfietsen.

Personen van 21 jaar en ouder mogen een rijexamen afleggen op een motorfiets met een vermogen van 35 kW (48 pk) en meer. Slaagt u, dan krijgt u direct rijbewijs A voor alle motorfietsen.

Dus als je nu licht afrijdt, moet je 2 jaar wachten voor je zwaar mag rijden. En aangezien je al 1 examen hebt gedaan op een lichte motor....
 
De ANWB zegt trouwens dit:Dus als je nu licht afrijdt, moet je 2 jaar wachten voor je zwaar mag rijden. En aangezien je al 1 examen hebt gedaan op een lichte motor....


... is ie de lul! -O-

ts, als ik jou was zou ik dat 1e examen overnieuw proberen te doen, of kijken of je dat kan doen op een zware motor. jammer van het geld, maar anders moet je alsnog 2 jaar 25kW...
 
kost me alleen 90 euro extra om de eerste examen over te doen had de tweede al betaald moaar nog niet gedaan
 
die 750 van jou krijg jij niet 25 kw op kenteken
wel met een uitdraai maar of dat nou geldig is

en als dat geldig is dan is een uitdraai en je motor terug naar 25 kw duurder dan 90 euro
moet je wel weer in 1 keer slagen natuurlijk

anders naar cbr bellen en precies vragen wat te doen mischien heb je geluk omdat je ondertussen ouder bent geworden
 
Je kan het beste je bijzondere verrichtingen op je verjaardag of vlak erna doen. Daarna doe je dan het laatste examen. Dat is het goedkoopste. Doe je over 3 weken examen en slaag je. Dan moet je of 2 jaar wachten, of opnieuw beide examens doen. Beetje jammer dat je rijschool niet heeft geadviseerd om pas 25 mei je 1e examen te doen. Succes er mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan