Vraag over schokbrekers en instelbare demping

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.421
8.385
Assen
Goed, hoe bij een set nwe schokkers de voorspanning in te stellen snap ik nog wel.
Dat deze met duo een tikje hoger kan snap ik ook.
Maar indien instelbare (in- en uitgaande-) demping.
Hoe stel je deze af en welke kant stel je deze af als je met duo gaat rijden?

..Snap ik.. maar wat zijn nu de parameters waarop je de uitgaande demping afstelt.. Hoe merk je dat qua rijden..
Is het 'luier' als je het meer aanzet?

Ik denk dat ik werkelijk geen idee heb..
Komt denk ik deels omdat ik vooral ervaring heb met jawa, mz, enfieldjes en als je daar iets op het wat veert ros je het ding wel van hot naar her.

Mijn xj900f is mijn eerste zwaardere motor (r100rt niet meegeteld, wat een rotding was dat) en merk ik wat voor enorme impact vering heeft.. en dat ik er eigenlijk nog geen fuque van af weet?

1. Op MF/internet basisinstelling zoeken voor de XJ en dat als uitgangsbasis instellen. (icm juiste bandenspanning)
2. Rijden, rijden, rijden.....
3. Wat vind je belangrijk: comfort ? grip bij sportief rijden ? handling/speelsheid versus stabiliteit (rechte stukken) ?
4. Youtube tutorials kijken en dan de basisinstelling aanpassen naar de uitkomst van punt 3.

Maar......er zal toch vast wel iemand in je buurt zijn/direct omgeving met kennis van zaken ???

..Snap ik.. maar wat zijn nu de parameters waarop je de uitgaande demping afstelt.. Hoe merk je dat qua rijden..
Is het 'luier' als je het meer aanzet?

Ik denk dat ik werkelijk geen idee heb..
Komt denk ik deels omdat ik vooral ervaring heb met jawa, mz, enfieldjes en als je daar iets op het wat veert ros je het ding wel van hot naar her.

Mijn xj900f is mijn eerste zwaardere motor (r100rt niet meegeteld, wat een rotding was dat) en merk ik wat voor enorme impact vering heeft.. en dat ik er eigenlijk nog geen fuque van af weet?
Denk dat er voor jou geen pasklare oplossing is iedereen heeft wel z'n eigen voorkeur voorwat betreft vering en demping maar begin eens met alles op de laagste stand te zetten en vandaar uit gaan opbouwen.

lijkt me niet handig. Ik zou eerst je huidige setting noteren en van daar uit werken, Dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen als je er niet meer uit komt. Draai je veervoorspanning volledig dicht (naar rechts) en noteer daarbij het aantal clicks. Draai hem dan weer het aantal clicks dat je genoteerd hebt weer terug. Herhaal dit voor je rebound enz. Dan kun je aan de slag . Doe telkens 1 click per keer van wat je denkt te willen veranderen en ga een stukje testrijden. Dan voel je wat het het effect is. Niet zeker van je zaak? Kun je gewoon weer terugdraaien naar je defaultsetting.

lijkt me niet handig. Ik zou eerst je huidige setting noteren en van daar uit werken, Dan heb je in ieder geval iets om op terug te vallen als je er niet meer uit komt. Draai je veervoorspanning volledig dicht (naar rechts) en noteer daarbij het aantal clicks. Draai hem dan weer het aantal clicks dat je genoteerd hebt weer terug. Herhaal dit voor je rebound enz. Dan kun je aan de slag . Doe telkens 1 click per keer van wat je denkt te willen veranderen en ga een stukje testrijden. Dan voel je wat het het effect is. Niet zeker van je zaak? Kun je gewoon weer terugdraaien naar je defaultsetting.
Je bedoelt iets anders neem ik aan?

Kan me niet herinneren dat een XJ900F instelbare demping heeft achter. Staat me bij (1987....) dat zo'n ding alleen een instelbare veervoorspanning heeft. Kan aan mijn geheugen liggen. Hoe dan ook, een stuurwonder wordt het toch nooit. Rechtuit als op rails dat dan weer wel.

Grip en veiligheid heeft mijn prio en neej, zou niet iemand weten die hier sjoege van heeft..

Bij twijfel raad ik je aan even langs Hyperpro te rijden.
Die doen gratis voor jou een goede afstelling. Ook als je hun spul niet gemonteerd hebt. Dan weet je zeker dat je in ieder geval veilig zit.

Demping en vering slijten. Alleen al de olie moet regelmatig ververst worden. Hoeveel mensen doen dit? Zit de juiste olie erin? De juiste hoeveelheid? Maar er slijt meer. Demping kan verlopen. Wat 10 jaar geleden goed was op jouw motor, vraagt nu ineeens om een paar klikjes meer of minder voor dezelfde demping als toen.

Dus de basisinstelling van internet hoeft bij jou 'oude motor' helemaal niet meer de veilige basispositie nu te zijn.

Maar okay, voor mijn beeldvorming - en onzekerheid-. stel je hebt de teruggaande demping minimaal ingesteld,
WAT is dan het -mogelijke nadelige- gevolg?

Dat hij gaat ‘dansen’ bij oneffenheden in het wegdek. De veren zelf zijn vrij sterk en willen meteen weer terug naar de ‘rust’stand nadat ze ingedrukt zijn als je over een bult heen rijdt oid. De demping zorgt ervoor dat je schokbreker niet te snel reageert op die oneffenheden waardoor het weggedrag van de motor gelijkmatiger wordt.

Andersom vol open draaien (maximale demping) zorgt voor trage reactie dus alleen handig bij superstrak asfalt (en dus niet in Drenthe op die zandpaden van jullie 😉) omdat je wielen anders niet snel genoeg weer maximale grip hebben op de weg; het wiel blijft dan iets te lang ‘zweven’ boven het asfalt, dus minder grip op dat moment.

Niet te bang zijn, gemiddelde instelling is meestal voldoende/acceptabel voor de gemiddelde motorrijder zoals jij en ik. Eerst opschrijven en dan gaan pielen. Ik neem aan dat je er geen schokbrekers onderzet die een maandsalaris of twee kosten dus de instel mogelijkheden zijn al wat beperkt.

Als je ze bv bestelt bij Nouds motor bazaar kan hij je ook prima advies geven over basis instelingen. Noud is bekend met fietspomp vering in combinatie met elastieken frames zoals die van jouw XJ en heeft prima en betaalbare alternatieven.

Terug
Bovenaan Onderaan