Vraag over techniek batterij

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Technisch vraagje voor iemand die niets afweet van techniek/electriciteit :$ , wat bedoelen ze met "laadcapaciteit" van een batterij? En wat wil "maximale stroomsterkte" zeggen?
 
Ja. Met 20A laden gedurende 1 uur. Uiteraard is dit simpel gesteld en hangt dit af van de (laad)toestand van de batterij. Google voor een lineaire lader eens op de BQ2057, ook ivm de uitleg van de laadcyclus.
BTW een eenvoudige lader zegt niets over het IC dat gebruikt wordt
Misschien even erbij vertellen voor welke accu dit is?
Uit een gereedschap topic op een ander forum lees ik ook wel eens over zoveel C, bijvoorbeeld 15C voor een accutol.
 
We mogen toch wel aannemen dat het op een motorforum over een loodaccu gaat als dat niet anders is vermeld :?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zo leuk dat we allemaal zo bang zijn van de capaciteit van een lader en daarna zetten we hem in de motor en die heeft helemaal geen regeling op de stroom zitten dan krijgt hij gewoon een vaste spanning aangeboden en laten we de weerstand van de accu de stroom regelen.
 
zo leuk dat we allemaal zo bang zijn van de capaciteit van een lader en daarna zetten we hem in de motor en die heeft helemaal geen regeling op de stroom zitten dan krijgt hij gewoon een vaste spanning aangeboden en laten we de weerstand van de accu de stroom regelen.
De maximale laadstroom is dan erg afhankelijk van de laadspanning en de staat van de accu.
 
dat bedoel ik als de accu goed leeg is dan krijgt hij van de spanningsregelaar gewoon alles wat dynamo produceert min het verbruik op dat dat moment. en dat is stukken meer als waar wij allemaal bang voor zijn bij een lader en daar gaat de accu ook niet kapot van. dus waarom doen we dan zo panisch bij een acculader. zolang het ding niet meer levert als 13.5V regelt de accu de rest wel.
 
De maximale laadstroom is dan erg afhankelijk van de laadspanning en de staat van de accu.

Yep.. in ingebouwde toestand wil er af en toe ook wel eens een forse laadstroom gaan lopen.

Bij m'n oldtimer 4 wieler kun je het aan het geluid van de dynamo riem duidelijk horen als de accu ver leeg is. Bij een volle accu hoor je de riem helemaal niet, als die bijna leeg is hoor je het allemaal flink werken. Dat is dus omdat de dynamo veel ampèretjes kwijt kan aan de accu en dus veel weerstand geeft aan de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan