Vraag over uitlaat

Simon Ktm

Rookie
16 mei 2014
11
0
Dag iedereen,

Ik heb een klein vraagje voor iemand die wat meer van moto's kent als mij. :)
Ik ga binnen een maand een nieuwe moto kopen namelijk de KTM duke 390 en hierbij zou ik graag een andere uitlaat op zetten. Ik heb een beetje rondgekeken en de 2 die mij het meeste aanspreken zijn de
- akrapovic
- GPR
Het verschil tussen de 2 is dat de akrapovic ongeveer + 5 hp extra geeft, terwijl de GPR er maar + 2 geeft
natuurlijk kost de akrapovic 400 euro meer.

Mijn vraag aan jullie is:
1) Die 3 extra Hp is die merkbaar?
2) wat zouden jullie doen? de Akra of toch voor de GPR gaan?

Bedankt voor het lezen.
MvG
Simon
 
Laatst bewerkt:
hoi Simon,

een uitlaat uitkiezen zou voor mij voornamelijk afhangen van uiterlijk, prijs en geluid.
Denk ook in die volgorde.

zou voor mijn motor geen andere uitlaaT willen als een akrapovic, gewoon omdat ik die op dat type motor het mooist vind staan.
ik ben zelf (vind ik) niet zo merk en mode gevoelig maar akrapovic is daar bij mij de uitzondering op.

Maar ik neem hem niet omdat ik de standaard uitlaat al genoeg geluid vind maken.
Als je zelf al qua uiterlijk een voorkeur hebt voor 1 van de 2 zou ik voor die gaan die je het mooist vind, anders krijg je later spijt.

Overigens vind ik het vermogensverhaal minder interessant, als je meer vermogen wil moet je geen eencilinder gaan rijden of voor de 690 gaan ( grapje ;) )

TL;DR vooral je eigen gevoel volgen en dus zelf er even over nadenken.
als je de motor nieuw koopt maken die paar 'centen' ook niet meer uit denk ik.

succes en veel rijplezier :]
 
Uitlaat met de een d (uitlaad)... echt super :)

Antwoord op de vragen:

1) Nee, alleen marc marquez merkt dit soort verschillen en hij is niet menselijk...
2) Als je de centen kan uitgeven voor een akra dan is wat mij betreft de keuze simpel. Beter geluid, mooie looks ga zo maar door.

Afhankelijk van hoeveel muntjes je hebt dus...
 
Laatst bewerkt:
hooww sorry inderdaad een grote schrijfblunder :D
Voor de 690 kan ik nog niet gaan want ik heb maar een A2 rijbewijs.

Persoonlijk ziet de GPR er beter uit maar ik heb gewoon een beetje schrik voor de kwaliteit van de uitlaat. Op youtube kan je een filmpje vinden van de uitlaat, op 1.45 hoor je altijd een "tikkend geluid" is dit normaal?
het klinkt raar niet?

 
je kan de 690 laten begrenzen tot a2 vermogen 35 kw ?

maar op dat filmpje kan je ook een 390 bekijken met een akra.

vind ze allebei wel mooi, geluid is natuurlijk niet echt goed te horen, zeg misschien meer over de kwaliteit van de microfoon in de telefoon/camera die gebruikt is als over de uitlaat.

maar als je de centen hebt voor de 690 zou ik die laten begrenzen :9
 
Een vraagje. Krijg je geen problemen met de typegoedkeuring voor het a2 rijbewijs als je de motor opvoert??
De Ktm heeft 32kw en mag max 35kw zijn voor het a2 rijbewijs. Met de akra ga je daar dus overheen. Ik weet niet hoe streng dit word bekeken maar zou daarvoor het risico niet willen lopen. (bij eventueel een ongeluk)
 
Volgens mijn zal je je moter denk ik ook moeten laten afstellen om echt tot vermogenstoename te komen.

Ik heb onder mijn Duc's gewoon termi's genomen omdat ik die het mooiste vond.

Dat er vermogens toename inzat (nadat ik hem had laten afstellen) is mooi meegenomen, maar niet dat ik dat merk :)
 
Volgens mijn zal je je moter denk ik ook moeten laten afstellen om echt tot vermogenstoename te komen.

Ik heb onder mijn Duc's gewoon termi's genomen omdat ik die het mooiste vond.

Dat er vermogens toename inzat (nadat ik hem had laten afstellen) is mooi meegenomen, maar niet dat ik dat merk :)
Idem.

Uitlaat fabrikant zet 'm op de dyno en stelt hem af. Zozo, 3pk meer. Jantje zet 'm op z'n motor, voelt de 3pk vanwege het geluid. En in werkelijkheid zijn er 3pk's in rook opgegaan.
 
Laatst bewerkt:
_O-

Net wakker, eerste kopje koffie nog niet eens gehad.

Cut me some slack *D

002.gif


Is een beetje een marktplaatsafwijking van ME.
Je zal IS moeten weten hoeveel mensen moter tiepen op mp, kijk maar IS dan ben je UT wel met me IS.

:+

hier ook wat leuk leesvoer
 
Idem.

Uitlaat fabrikant zet 'm op de dyno en stelt hem af. Zozo, 3pk meer. Jantje zet 'm op z'n motor, voelt de 3pk vanwege het geluid. En in werkelijkheid zijn er 3pk's in rook opgegaan.
:^
Ga voor het uiterlijk.
Het gaat niet om het piek vermogen maar om de totale koppelkromme.
Ook zonder andere uitlaat kun je wel 5 pk winnen door hem te laten afstellen.
Dan kijk je niet naar milieu en uitstoot, maar naar vermogen.
Je de perfecte afstelling voor de temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid van vandaag. Door de bergen en met ander weer is de situatie anders en zou je het opnieuw moeten laten doen.

Als je meer vermogen wilt, koop dan een andere motor.
Als dat niet mag vanwege je A2 rijbewijs denk je dan dat 32 kw + 5 pk wel mag?
 
:^
Ga voor het uiterlijk.
Het gaat niet om het piek vermogen maar om de totale koppelkromme.
Ook zonder andere uitlaat kun je wel 5 pk winnen door hem te laten afstellen.
Dan kijk je niet naar milieu en uitstoot, maar naar vermogen.
Je de perfecte afstelling voor de temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid van vandaag. Door de bergen en met ander weer is de situatie anders en zou je het opnieuw moeten laten doen.

Als je meer vermogen wilt, koop dan een andere motor.
Als dat niet mag vanwege je A2 rijbewijs denk je dan dat 32 kw + 5 pk wel mag?

Niemand die het zal controleren, al had je er ook nog een open luchtfilter bij of racebougies...
 
Er blijft gewoon 32 Kw op je kentekenpapieren staan, dus daar kan je niet mee gepakt worden.
En dan ééntje kopen die jij het mooiste vind, beste klinkt en binnen jouw budget past. Echte vermogenswinst heb je er niet mee.
 
Een vraagje. Krijg je geen problemen met de typegoedkeuring voor het a2 rijbewijs als je de motor opvoert??
De Ktm heeft 32kw en mag max 35kw zijn voor het a2 rijbewijs. Met de akra ga je daar dus overheen. Ik weet niet hoe streng dit word bekeken maar zou daarvoor het risico niet willen lopen. (bij eventueel een ongeluk)

Inderdaad, al die platgereden 35kw brommers die worden rechtgeslagen om op de bank te kunnen...
 
Ik ben niet zo'n fan van het Akra geluid. Ja, het is altijd wel oke en op een 4 pitter soms lekker jankerig maar elke open demper maakt naar mijn mening wel een lekker roffeltje. Als je de prijzen dan naast elkaar legt dan vind ik de prijs \ kwaliteit verhouding wat scheef. Ik doel dan enkel op het geluid.

Uiteraard is Akrapovic wat betreft performance en afwerking altijd super! Ik vind ze er zelf vaak alleen een beetje saai uit zien. Kwestie van smaak.

Die paar pk's merk je niet zoals iedereen aangeeft.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties, ik ben er zeker wijzer uit geworden.

Persoonlijk vind ik dat de GPR er beter uitziet + hij is goedkoper dus ik denk wel dat ik voor hem ga gaan. Ik ben nog namelijk student en geld op overschot heb ik zeker niet :p

Zoals reeds gezegd is er op Youtube een filmpje van een GPR op een ktm duke 390 maar daar hoor je altijd een "tikkend geluid op" (ben ik de enigste dat dit hoort? :D)
Zou dit komen door de uitlaat zelf? of gewoon door een slechte montage of misschien door de camera?
( op 1min 45sec kan je dat tikkend geluid horen, ik kan het moeilijk omschrijven :p )

 
Inderdaad, al die platgereden 35kw brommers die worden rechtgeslagen om op de bank te kunnen...


Gelukkig (of juist niet) zijn de verzekeringsmaatschappijen ook niet gek. Anders kun je net zo goed de begrenzer van je begrensde motor afhalen.
Als het echt nodig is gaan ze er alles aan doen om te kijken of de motor wel voldeed aan de eisen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan