Vraag over vervangen voorpoot/vork

Bmoonen

Rookie
20 aug 2017
6
0
Hallo!

Ik hoopte dat iemand hier mij advies zou kunnen geven over het volgende.

Ik heb een hobby XJR1300 met een upside down voorvork. Er is me verteld dat deze van een R1 komt, maar ik heb geen idee of dat ook zo is.
Echter, een van de keringen lekt. Ik heb de keringen al een keer vervangen en toen ook is de cylinder opnieuw gepolijst. Dit heeft het probleem niet verholpen dus nu wil ik de voordempers/poten/vork vervangen. Het liefst vervang ik zo min mogelijk (alleen de poten, niet de vork?). En ik wil graag de upside down houden.
Mijn vragen:

Hoe weet ik welke er op passen? (welke maten zijn relevant, welke modellen/merken zijn uitwisselbaar...?)
En waar vind ik die?
En zou het aan te raden 2e hands te kopen of is het risico op een vergelijkbaar probleem dan heel groot?

Alle maten in mm, links lengte rechts diameter.

Dank alvast!
 

Bijlagen

  • foto voorvork.jpg
    foto voorvork.jpg
    283,6 KB · Weergaven: 63
  • Maten voorvork.jpg
    Maten voorvork.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 62
Zou om te beginnen FZR opperhoofd @Rob RD vragen of dit een FZR voorvork is.

En zonder de exacte oorzaak te weten, zou mijn suggestie zijn die eerst te achterhalen.

Sommige voorvorken zijn vrij makkelijk onder spanning te zetten met overmatige slijtage tot gevolg, bijvoorbeeld.
 
Zou om te beginnen FZR opperhoofd @Rob RD vragen of dit een FZR voorvork is.

En zonder de exacte oorzaak te weten, zou mijn suggestie zijn die eerst te achterhalen.

Sommige voorvorken zijn vrij makkelijk onder spanning te zetten met overmatige slijtage tot gevolg, bijvoorbeeld.
Het lijkt meer op een FZR1000 voorvork dan een R1, de remklauwen zijn wel van een R1 , maar die werden (later) ook gebruikt op de XJR'en .

De FZR'en gebruikten nog een moer op het eind vd as, een R1 een grote inbus in de voorvork.

IMG_20220710_202724.jpg


Deze is van een R1 1998.

Gezien de andere remklauw bevestigingen zullen het blue spot klauwen van een ander model zijn.
Als je de keerringen hebt gekocht op model, dus van een R1 kan daar misschien een verschil in zitten wat alsnog lekkage veroorzaakt.

Van iemand die al een keer voorvorkpoten heeft vervangen terwijl het daar niet aan lag zou ik het eerst elders zoeken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan