Vraag over wiellagers.

Piggen

Die hard MF'er
22 mrt 2015
462
339
Utrecht
Avond allemaal,

Ter lering ende vermaak ende voorbereiding op vakantie ben ik wat dingetjes aan het controleren aan mijn TDM 900 (112k op de teller). Ik heb de wielen eruit gehaald om de lagers te controleren en merk dat ik bij alle lagers in de wielen wat kracht moet zetten met m'n vinger om het lager te laten draaien. Ik vraag me nu af of dat ook een indicator van slijtage is? Het is zowel voor als achter, waarbij het lager van de tandwieldrager als enige wel soepel gaat. De lagers maken verder geen rare geluiden of rollen onregelmatig - 'gritty' zoals ze het op de Engeltalige fora zeggen - maar dus wel zwaar. Op de voorwiellagers zit ook speling, dus die ga ik sowieso vervangen, maar ik ben benieuwd of het zware rollen ook wat zegt over de achterwiellagers. Die hebben geen speling en zitten er ook recenter in - 50k oud, terwijl die voor goed even oud kunnen zijn als de motor. Ik heb ook weleens een hogedrukspuit gebruikt in de buurt van de wielen.

Misschien gaat zo'n lager soepeler draaien als het vet opwarmt tijdens het rijden, maar ben benieuwd :)
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen dat de binnenringen van de lagers onder spanning tegen de pasbus zitten, die tussen de lagers zit.
De binnenring word dan naar de buitenkant tegen de kogels gedrukt, en de kogels drukken weer tegen de buitenring. En dan loopt het zuur. (In principe zit de buitenring van het lager in een kamer van het wiel opgesloten,en die passing is een middelpassing dus de buitenring zou moeten kunnen schuiven in de kamer. Maar toch kan dit gebeuren bij een slechte montage van het geheel)

Een paar tikken met een hamer en drijver tegen de buitenring helpt dan.
 
Laatst bewerkt:
(In principe zit de buitenring van het lager in een kamer van het wiel op gesloten, en die passing is een middelpassing dus de buitenring zou moeten kunnen schuiven in de kamer. Maar toch kan dit gebeuren bij een slechte montage van het geheel)

Een paar tikken met een hamer en drijver tegen de buitenring helpt dan.
De buitenring is in dit geval teveel naar binnen gedrukt. Op te lossen door een paar slagen tegen binnenringen te geven. De buitenring wordt daardoor iets naar buiten gedrukt en hopelijk lopen de kogels dan weer gecentreerd.
 
De buitenring is in dit geval teveel naar binnen gedrukt. Op te lossen door een paar slagen tegen binnenringen te geven. De buitenring wordt daardoor iets naar buiten gedrukt en hopelijk lopen de kogels dan weer gecentreerd.
Oké, ik zat met mijn gedachten even andersom.

Maar dat maakt ook niet uit.
Na montage van de lagers steek je de as door de lagers en geef je een paar klappen met de hamer aan beide kanten, zodat de lagers zich gaan richten en de eventuele inwendige spanning afneemt.

Daarom word ook altijd elk contactdeel lichtjes ingevet, dan schuift alles weer soepel terug naar de ideale stand.
 
De buitenring is in dit geval teveel naar binnen gedrukt. Op te lossen door een paar slagen tegen binnenringen te geven. De buitenring wordt daardoor iets naar buiten gedrukt en hopelijk lopen de kogels dan weer gecentreerd.
Nee, ik zou niet op de binnenring timmeren om de buitenring op te schuiven. Je gebruikt dan de kogeltjes om de kracht van de klappen over te brengen.
 
Als je er zelf niet zo veel ervaring mee hebt, laat iemand met meer ervaring en verstand aan je lagers voelen, zoals je het nu omschrijft klinkt het prima als er geen tikken in de lager zitten.

Er is vast wel een MotorForum persoon in de buurt die er even naar wil kijken.
 
Als je in de buurt van Assen zit, kom gerust langs!
Bedankt voor het aanbod, maar Bilthoven is niet helemaal in de buurt :) Komt vast goed
Waarom niet preventief nieuwe lagers er in zetten?
Motor heeft 112k en de lagers zitten er 50k in.

Of wil je ter lering onderweg in je vakantie met een kapot lager staan?
Ik krijg gezien de reacties niet het idee dat er iets mis is, maar vervangen is ook geen probleem - ging ik voor sowieso doen. De lagers waren al besteld voordat ik de vraag stelde :)
 
Leef lekker verder in je eigen theoretische wereld 👍

Dankje, dan combineer ik dat meteen met mijn 30 jaar ervaring in tandwielkasten ontwikkeling. En daar zitten ook lagers in.

Bij SKF zeggen ze altijd dat 99% van alle lagerproblemen ontstaan tijdens montage. Als ik dit topic lees besef ik dat ze gelijk hebben....
 
Laatst bewerkt:
Dankje, dan combineer ik dat meteen met mijn 30 jaar ervaring in tandwielkasten ontwikkeling. En daar zitten ook lagers in.

Bij SKF zeggen ze altijd dat 99% van alle lagerproblemen ontstaan tijdens montage. Als ik dit topic lees besef ik dat ze gelijk hebben....
Natuurlijk zeggen ze dat bij SKF, anders zou het zomaar kunnen dat ze slechte lagers maken, en dat kan niet hè
 
Of een variant, zoals een dop uit de doppendoos, of een stukkie pijp.

Dat is allemaal correct, en gebruikt om een lager op de buitenring in een boring te tikken. Dat gebruik ik en de rest van de wereld ook. Echter ik lees hier ook andere adviezen die heel wat discutabeler zijn, dat zal je toch met me eens zijn hoop ik.

Allereerst die eeuwige mythe over de binnenbus. Die is gewoon exact net zo lang als de afstand tussen de beide opstaande randen/borsten in de boring van je wiel. Als de lagers tot tegen de borst aangetikt worden zal de binnenbus er klemmend tussen zitten en kunnen de lagers nooit afgeklemd worden zodra je de asmoer aandraait en de binnenringen en bus axiaal opsluit. Hooguit is hij een paar honderdsten korter om het lager wat voorspanning en dus stijfheid mee te geven maar ik betwijfel of dat bij een motorwiel echt van belang is.

Meest gemaakte fout is een lager wat niet tegen de borst aangedrukt zit en onder spanning wordt gezet zodra de boel aangetrokken wordt. Vuil in de boring, braampje door scheve montage, allemaal mogelijk.

Ik lees adviezen dat het lager axiaal kan verschuiven in de boring, kom op zeg. Hoe blijft het wiel dan op zijn plek?

En zo makkelijk schuift een lager niet in een lagerboring, het is geen schuivende of losse passing. Zoek maar eens "roterende buitenringbelasting" op in een willekeurig lagerboek.

En op een binnenring meppen om de buitenring te verplaatsen is echt een recept voor beschadiging.

Misschien dat het niet kapot gaat binnen de garantietermijn van de reparatie, maar zoiets doe je gewoon niet.

En dat is geen theoretisch gelul, ik zit iedere dag in de kapotte lagers.
 
Dat is allemaal correct, en gebruikt om een lager op de buitenring in een boring te tikken. Dat gebruik ik en de rest van de wereld ook. Echter ik lees hier ook andere adviezen die heel wat discutabeler zijn, dat zal je toch met me eens zijn hoop ik.

Allereerst die eeuwige mythe over de binnenbus. Die is gewoon exact net zo lang als de afstand tussen de beide opstaande randen/borsten in de boring van je wiel. Als de lagers tot tegen de borst aangetikt worden zal de binnenbus er klemmend tussen zitten en kunnen de lagers nooit afgeklemd worden zodra je de asmoer aandraait en de binnenringen en bus axiaal opsluit. Hooguit is hij een paar honderdsten korter om het lager wat voorspanning en dus stijfheid mee te geven maar ik betwijfel of dat bij een motorwiel echt van belang is.

Meest gemaakte fout is een lager wat niet tegen de borst aangedrukt zit en onder spanning wordt gezet zodra de boel aangetrokken wordt. Vuil in de boring, braampje door scheve montage, allemaal mogelijk.

Ik lees adviezen dat het lager axiaal kan verschuiven in de boring, kom op zeg. Hoe blijft het wiel dan op zijn plek?

En zo makkelijk schuift een lager niet in een lagerboring, het is geen schuivende of losse passing. Zoek maar eens "roterende buitenringbelasting" op in een willekeurig lagerboek.

En op een binnenring meppen om de buitenring te verplaatsen is echt een recept voor beschadiging.

Misschien dat het niet kapot gaat binnen de garantietermijn van de reparatie, maar zoiets doe je gewoon niet.

En dat is geen theoretisch gelul, ik zit iedere dag in de kapotte lagers.
Vetgedrukte deel:
Misschien moet je dan vaker op de binnenring meppen. :+
 
Dat is allemaal correct, en gebruikt om een lager op de buitenring in een boring te tikken. Dat gebruik ik en de rest van de wereld ook. Echter ik lees hier ook andere adviezen die heel wat discutabeler zijn, dat zal je toch met me eens zijn hoop ik.

Allereerst die eeuwige mythe over de binnenbus. Die is gewoon exact net zo lang als de afstand tussen de beide opstaande randen/borsten in de boring van je wiel. Als de lagers tot tegen de borst aangetikt worden zal de binnenbus er klemmend tussen zitten en kunnen de lagers nooit afgeklemd worden zodra je de asmoer aandraait en de binnenringen en bus axiaal opsluit. Hooguit is hij een paar honderdsten korter om het lager wat voorspanning en dus stijfheid mee te geven maar ik betwijfel of dat bij een motorwiel echt van belang is.

Meest gemaakte fout is een lager wat niet tegen de borst aangedrukt zit en onder spanning wordt gezet zodra de boel aangetrokken wordt. Vuil in de boring, braampje door scheve montage, allemaal mogelijk.

Ik lees adviezen dat het lager axiaal kan verschuiven in de boring, kom op zeg. Hoe blijft het wiel dan op zijn plek?

En zo makkelijk schuift een lager niet in een lagerboring, het is geen schuivende of losse passing. Zoek maar eens "roterende buitenringbelasting" op in een willekeurig lagerboek.

En op een binnenring meppen om de buitenring te verplaatsen is echt een recept voor beschadiging.

Misschien dat het niet kapot gaat binnen de garantietermijn van de reparatie, maar zoiets doe je gewoon niet.

En dat is geen theoretisch gelul, ik zit iedere dag in de kapotte lagers.
Dat van die boring/lagerpassing had ik inderdaad miet helemaal goed.
Ik haal wat dingen door elkaar, iets met industriële machines.

Maar ik heb zelf gewerkt bij Duursma in Zutphen, en daar zet je de tandwielkast in elkaar en geeft een klapje met de kunststof hamer tegen de uitgaande as, en/of bus waar dadelijk de aftap ingaat.
Dan kunnen alle lagers zich het laatste beetje zetten zodat alles lekker zit.

Of was dat nu bij een ander bedrijf? This al lang geleden.
Bij bijv pompen deden we dat altijd wel. De as draait zuur na montage, paar klapjes met de hamer en je kunt de as mooi rondgooien.
 
Allereerst die eeuwige mythe over de binnenbus. Die is gewoon exact net zo lang als de afstand tussen de beide opstaande randen/borsten in de boring van je wiel. Als de lagers tot tegen de borst aangetikt worden zal de binnenbus er klemmend tussen zitten en kunnen de lagers nooit afgeklemd worden zodra je de asmoer aandraait en de binnenringen en bus axiaal opsluit. Hooguit is hij een paar honderdsten korter om het lager wat voorspanning en dus stijfheid mee te geven maar ik betwijfel of dat bij een motorwiel echt van belang is.

Bij mijn motor is die afstand millimeters langer. En montage gebeurt door de binnen en buiten lagerringen tegelijk met een hulpstuk aan te brengen.
achterwiellagers montage.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan