Vraag over wiellagers.

Piggen

Die hard MF'er
22 mrt 2015
462
339
Utrecht
Avond allemaal,

Ter lering ende vermaak ende voorbereiding op vakantie ben ik wat dingetjes aan het controleren aan mijn TDM 900 (112k op de teller). Ik heb de wielen eruit gehaald om de lagers te controleren en merk dat ik bij alle lagers in de wielen wat kracht moet zetten met m'n vinger om het lager te laten draaien. Ik vraag me nu af of dat ook een indicator van slijtage is? Het is zowel voor als achter, waarbij het lager van de tandwieldrager als enige wel soepel gaat. De lagers maken verder geen rare geluiden of rollen onregelmatig - 'gritty' zoals ze het op de Engeltalige fora zeggen - maar dus wel zwaar. Op de voorwiellagers zit ook speling, dus die ga ik sowieso vervangen, maar ik ben benieuwd of het zware rollen ook wat zegt over de achterwiellagers. Die hebben geen speling en zitten er ook recenter in - 50k oud, terwijl die voor goed even oud kunnen zijn als de motor. Ik heb ook weleens een hogedrukspuit gebruikt in de buurt van de wielen.

Misschien gaat zo'n lager soepeler draaien als het vet opwarmt tijdens het rijden, maar ben benieuwd :)
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn motor is die afstand millimeters langer. En montage gebeurt door de binnen en buiten lagerringen tegelijk met een hulpstuk aan te brengen.Bekijk bijlage 1666982
Dus, als de buitenring te ver naar binnen is getikt in deze situatie, lopen de lagers zuur. Lijkt mij.
Maar het zijn lagers in gedeelten, dus dat hoeft niet. Of het rammelt in elkaar.
 
@ FZR Renee :

uiteraard heb je gelijk, nieuwe lagers plaats je op de correcte manier.
maar een lager kan echt wel wat hebben (zonder een moker-hamer te gebruiken).

ik heb 12 jaar voor een verhuurfirma van gereedsschappen gewerkt (dik 10jaar Multirent, na de overname door Boels maar 1,5j meer uitgehouden).

dan komt gereedschap soms kapot/met schade/... terug terwijl het alweer gereserveerd is voor de volgende klant, of die staat zelfs al te wachten. Dan moet je dat snel kunnen herstellen, ten minste opdat het de verwachte huurtermijn zal overleven. Als je dan een lager dat je even moet verwijderen voor de herstelling niet in stock hebt, zeg je niet tegen de klant "sorry", maar steek je het gewoon terug (als je er niets abnormaals aan merkt) eendert hoe je het eruit hebt moeten kloppen, op de juiste of op de foute ring). Als is het maar met het gedacht dat je het wel verandert als het toestel terug komt.
Maar dan komt het terug en die van de verhuurbalie test het, blijkt ok en verhuurt het direct weer door .... en ik-de meanieker- ben al lang vergeten dat er eigenlijk een ander lager in moet. En dat toestel blijft maar werken en werken en werken ...
Op de duur stak ik gewoon alle lagers waar niets aan scheelde gewoon terug. mijn baas was me daar dankbaar voor : minder kosten en minder verhuringen die afgeblazen moesten worden wegens juiste onderdeel niet op stock. en ons center had niet "meer schade/tijdelijk onbruikbare toestellen" dan andere.

Heb daar veel geleerd, omdat een toestel/gereedschap steeds weer terug komt en getest moet worden, en je leert dat sommige zaken nog lang mee kunnen, ook al zegt de theorie dat je ze moet vervangen. alu/koper dichtingsringen zijn ook zoiets. dat iedereen ze maar vervangt, ik doe dat nooit en herbruik die gewoon tot in het oneindige (zonder uitgloeien, gewoon er terug in zoals ze eruit kwamen) zonder ooit lekage te hebben. enkel als ze te dun worden (moeten ze al op zijn minst maar half zo dik meer zijn) steek ik een nieuwe. ook nu, al meer dan 15 jaar in de heftrucks. ik ben nog nooit terug moeten gaan voor lekkende dichtingen of kapotte herbruikte lagers.

maar iedereen moet doen wat hij vindt dat hij moet doen.
 
Als er kans is op verminderd rijplezier (precisie) en gevolgschade aan bijvoorbeeld remmen. Of als het kostbaar is om aan de lagers te komen (motorblok) dan zijn de overwegingen allicht anders?

Bij gereedschap met veel stof? Is het misschien meer een kwestie van ‘krakende wagens lopen het langst’?
 
Ik doe altijd, je zet het in elkaar zoals het hoort.
Is er daarna een probleem dan kijk je visueel of er iets scheef zit of dat er wat anders aan de hand is, wat je over het hoofd hebt gezien.

Loopt het zaakje daarna nog niet soepel genoeg, klapje met een hamer, of iets dergelijks. Een blokje hardhout ertussen ofzo.
Lost dat het nog niet op dan is er meer aan de hand en moet je verder kijken.
Of het zaakje moet weer uit elkaar in het ergste geval.
 
Ik werd bij een bedrijf trouwens helemaal gestoord van mijn collega's.
Die bouwden een ruilrotor van een meter doorsnee en een halve meter breed samen, en zetten dat ding op de balanceerbank.
Daarna moest ik de rotor balanceren. Dat ging meestal goed maar geregeld ook niet omdat de lagers (met klembussen) geregeld kapot waren.
Ik haalde de rotor zelf weer van de balanceerbank maar de klembussen zaten altijd muurvast.
Echt meppen met een grote hamer om die dingen weer los te krijgen, terwijl zo knettervast helemaal niet nodig is. Handvast is al bijna genoeg voor alleen even balanceren.

En maar weer nieuwe lagers bestellen van as 80, want die dingen waren geregeld overleden, á €600 zonder korting. Met korting de helft.
Op een gegeven moment ging ik het zelf maar doen want wat je ook zei, het hielp niets, altijd zat het zaakje muurvast.
 
Laat ons dan weten of de wielen minder zwaar draaien na vervanging!?
Wat betreft het draaien voelde ik eigenlijk geen verschil, dus het zware draaien zal dan door de afstandsbus komen en was geen probleem. Wel zat er dus speling op de voorste lagers en de motor stuurt nu weer lekker strak. Achter heb ik de lagers laten zitten, omdat ik wel geloofde dat die goed waren.

Nu lekker op vakantie :)
 
Heb sinds kort een enorme geluid tijdens het rijden. Begon alsof er takken onder mijn voorspatbord gekomen zijn, dus ik ga voelen. Dat is het niet.
Voor vering ok als ik stil sta en de vering omlaag enomhoog laat komen. Dat kan het ook niet zijn. Nog wat doorgereden en hoorde ik tijdens lage snelheden soms enorme "snars" geluid. toen dacht ik: aahhh, kan de lagers zijn. Motor gepakeerd. Vooraan de motor de voorwiel vastgehouden en de stuur. En het voorwiel zijwaards duwen en trekken. Bleek er nu speling te zitten. Heb het wiel eraf gehaald en gevoeld hoe de 2 lagers draaien.
1 voelde normaal aan, maar de andere (aan de remschrijf kant) voelde alsof er zand en steentjes in zat. Die is bijna echt helemaal kapot.
Te link om nog lang door te rijden. Dus naar huis gereden. En wiel naar de motorzaak gebracht. Hopelijk morgen klaar.

Achterwiel heeft nada speling, die is nog goed gelukkig. Die ga ik dan ook niet preventief vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is de juiste manier van monteren voor lagers met een afstand bus er tussen. Zo creëer je geen spanning in de lagers.
Maar het eerste lager zal je dan volledig in de passing persen en als je milimeters verschil hebt door de afsandsbus zoals ik boven lees dan zit dat andere lager niet meer helemaai in de passing dus ook je wiel niet meer in het midden toch?
Zou bij mij resulteren dat remschijf ook niet meer gecentreerd in remklauw zit en daar is maar 1,5mm speling tussen klauw en en schijf.
 
Maar het eerste lager zal je dan volledig in de passing persen en als je milimeters verschil hebt door de afsandsbus zoals ik boven lees dan zit dat andere lager niet meer helemaai in de passing dus ook je wiel niet meer in het midden toch?
Zou bij mij resulteren dat remschijf ook niet meer gecentreerd in remklauw zit en daar is maar 1,5mm speling tussen klauw en en schijf.
Daarom staat er duidelijk vermeld op de foto wat de rechter en linker kant is. ;)
 
. alu/koper dichtingsringen zijn ook zoiets. dat iedereen ze maar vervangt, ik doe dat nooit en herbruik die gewoon tot in het oneindige (zonder uitgloeien, gewoon er terug in zoals ze eruit kwamen) zonder ooit lekage te hebben. enkel als ze te dun worden
Ik heb deze ervaring ook ten dele , behalve het oneindige deel. Ervaring tussen benzine koppelingen leert dat na een keer of 3-4 het toch lekt op een gegeven moment. Maar idd, je kunt koperen afdichtringen redelijk safe wel een keer hergebruiken op zijn minst. Hooguit wellicht enigszins afhankelijk van hoe vast je deze in beginsel hebt aangedraait. Ik probeer nl wel om een tweede keer ze toch net even iets strakker aan te draaien om maar zeker te zijn dat de ring iig opnieuw aangedrukt wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan