Vraag over XJ750 Seca 82 m.b.t. kleppen en compressie

8 apr 2020
3
1
Beste leden,

Vandaag lid geworden, maar al veel berichten gelezen!

Sinds afgelopen zaterdag ben ik eigenaar van een XJ750 Seca.
De motor heeft volgens de vorige eigenaar circa 32.000 kilometer gelopen (er is geen originele teller geïnstalleerd, het is een caferacer).
Ik heb de motor naar een monteur gebracht, omdat ik dacht dat de carburateur afstelling nodig had.

Op zondag startte de motor eenvoudig (met choke) maar had hij moeite om vloeiend weg te rijden in zijn 1, erna toch vrij goed gereden.
Vervolgens geen problemen gehad, behalve dat de motor bij stationair uitviel. Telkens opnieuw opstarten was geen probleem.
Op dinsdag pakte ik de motor om naar de monteur te brengen, startte deze weer met choke, maar kreeg ik de motor niet fatsoenlijk vooruit in zijn 1, 2 of 3.
In choke een hoop toeren, weinig kracht. De motor kwam max. 15-20 km per uur vooruit.

Na onderzoek geeft de monteur aan dat de kleppen te los zijn gesteld, wat volgens hem zou moeten betekenen dat de compressie goed zou moeten zijn.
Zijn conclusie is dat het motorblok niet voldoende compressie geeft en zodoende naar de stort kan.

Noot: hij gaf tevens aan dat door het afdichten van de vacuümkanaal van het inlaatspruitstuk -had de vorige eigenaar niet gedaan- , de motor enigszins beter liep.

Nu hoop ik dat ik mijn vers aangekochte motor, niet direct hoef te voorzien van een nieuw blok (met de daarbij gebonden kosten).

Mijn vraag:
Klopt het dat, wanneer de klepspeling te ruim (boven de norm) is, er ook compressieverlies kan opspelen?
Dan zou ik namelijk door het stellen van de kleppen, de motor weer fatsoenlijk draaiend kunnen krijgen.

Het betreft een:
  • Merk: Yamaha
  • Type: XJ750 Seca
  • Bouwjaar: 1982
  • Kmstand: 32.000 (volgens vorige eigenaar)
  • Probleem: slechte start, weinig compressie
  • Wanneer is het probleem onstaan: Zondag nog goed gereden, twee dagen later problemen.
  • Wat is er al aan gedaan: Nog niks.
Mochten er berichten zijn die dit issue adresseren dan ontvang ik die graag, ik heb nog geen bericht kunnen vinden die mijn vraag goed kan beantwoorden.

Met vriendelijke groet!
 
Laatst bewerkt:
sorry ik kan geen touw aan vast knopen aan jouw vertaalslag van wat de monteur heeft gezegd, maar ik denk dat je gewoon vieze carburateurs hebt.
 
sorry ik kan geen touw aan vast knopen aan jouw vertaalslag van wat de monteur heeft gezegd, maar ik denk dat je gewoon vieze carburateurs hebt.

Sorry, heb het aangepast.
Toevallig ben ik net gebeld en de vorige eigenaar heeft medegedeeld dat de carburateurs zijn gereinigd en vervolgens 'op het oog' zijn afgesteld. Warm loopt 'ie dus goed, koud voor geen meter.
 
jonge, is die vriend je monteur?


Na onderzoek geeft de monteur aan dat de kleppen te los zijn gesteld, wat volgens hem zou moeten betekenen dat de compressie goed zou moeten zijn.
????
Zijn conclusie is dat het motorblok niet voldoende compressie geeft en zodoende naar de stort kan.
?????
het afdichten van de vacuümkanaal
??????
de vorige eigenaar heeft medegedeeld dat de carburateurs zijn gereinigd
3 jaar geleden ?????? door een doe het zelver???????
vervolgens 'op het oog' zijn afgesteld
Owja
Warm loopt 'ie dus goed, koud voor geen meter.
wat jij goed vind is denk ik anders dan mijn norm daarvan.
 
jonge, is die vriend je monteur?



????

?????

??????

3 jaar geleden ?????? door een doe het zelver???????

Owja

wat jij goed vind is denk ik anders dan mijn norm daarvan.

Als ik jouw reactie lees, lijkt het me verstandig om de motor naar een andere monteur te brengen.
Hij vertelt me dat de klepspeling te groot is en dat er in die situatie geen zou compressieverlies moeten zijn (dat is er dus wel).
Zijn redenatie is dat door het ontbreken van voldoende compressie, i.c.m. de startproblemen, het blok niet te redden valt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik jouw reactie lees, lijkt het me verstandig om de motor naar een andere monteur te brengen.
Hij vertelt me dat de klepspeling te groot is en dat er in die situatie geen zou compressieverlies moeten zijn (dat is er dus wel).
Zijn redenatie is dat door het ontbreken van voldoende compressie, i.c.m. de startproblemen, het blok niet te redden valt.
is de compressie gemeten dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan