Vraag uitlaat zephyr 550

mario2012

Die hard MF'er
17 okt 2009
783
3
Bleiswijk
Goedenavond beste mensen.

Ik ben een zephyr 550 uit 92 weer een beetje toonbaar aan het maken. Vanavond de uitlaat gedemonteerd voor ontroesting en een spuitbeurtje. Nu zit er een, ik neem althans aan, een katalysator op. Iig een enorm lomp aanhangsel.

Ik was al van plan om eens te kijken of ik hier wat meer geluid uit kan krijgen, dmv Mc Gyver acties. Geen idee nog, ws uit elkaar slopen en wellicht een wat grotere geperformeerde pijp erin lassen. En de demper iets korter maken, dit ook ivm schade. Maar ik wil van dat aanhangsel af. Echter heb ik geen idee hoe de gassen zich door de uitlaat en het aanhangsel verplaatsen. Gaan ze in 1 lijn naar de demper, met een soort aftakking naar dat gekke ding en kan ik dit inwendig vrij makkelijk oplossen, of lopen ze eerst door het aanhangsel en verderop weer terug de uitlaat in en is dat qua positie ed een drama om dat enigzins voor elkaar te krijgen? En wil ik toch een andere demper willen gaan monteren, waar zou ik dan het beste het ding door kunnen slijpen? Een vrrloop maken is geen probleem op zich.

Ik hoop dat iemand mij al eens voorgegaan is..

En heeft iemand een idee welke bochten sets eventueel passen op een zephyr 550? Mag ook een 4 in 2 zijn.

Mijn dank is vast groot..
 
Voor zover ik het me kan herinneren is dat uitstulpsel er alleen om ervoor te zorgen dat de uitlaatgassen met een omweg naar de demper gaan, om zo het geluid nog wat meer te dempen.
 
Fotoo
full
 
Als je aan de achterzijde demper de 3 popnagels uit boort dan kun je de binnendemper verwijderen, de buis inkorten en terug plaatsen.
Geeft meer db's maar geen zwaardere geluid.


Ik dacht ook te lezen dat ze de motor op hoge toeren laten draaien om de demper eruit te laten ploppen of. Zoiets?
 
Voor een dieper geluid heb je demperwol nodig. Reflectiedemper zoals origineel dempt vooral de lagere tonen, absorbtiedemper (zoals de meeste sportdempers) haalt vooral de hoge tonen eruit zodat er een mooie lage sound overblijft.

Ok. En hoe heet dat spul officieel? Absorptiedemperwol? En weet je waar ik dat kan scoren?
 
Dus kan ook nog een katalystator zijn. Maar zolang geen lamba, kan die er gewoon af.

Ik ga deze week hakken en zagen. En zodra ik mijn andere dynamodeksel heb, waar een bout in afbrak, en vervolgens mijn linkse tap natuuuuurlijk..laat ik even weten hoe een en ander klinkt.

Ik hoop alleen niet dat er een verassing in zit, ovale buizen oid.

Ik ga zaterdag nog twee zephyrs ophalen, die persoon had er een soort hobby van gemaakt. Ik ging voor een motor kijken om op te knappen en kwam er met drie thuis.

Mijn vrouw werd eerst boos, en ging toen huilen, dus die vond het volgens mij niet zo erg..
 
Ok. Het was dus duidelijk een dempkamer of hoe je het noemt. Ik weet ook niet zo goed hoe dit zou moeten dempen,maar zie geen andere functie.

Vanaf de cilinders loopt de pijp "dood' met als enige uitweg linksaf het gat door, de kamer in. Alwaar het de kamer weer verlaat door een stukje buis wat zo'n 5a10 cm de kamer insteekt, om zijn weg te vervolgen via een geperforeerde buis, alwaar het naar de buitkant word geduwd, dan even een stukje onbekend terrein alsnog.., vervolgens door een 4/5tal kleinere buisjes, waarna het zich via wederom een geperforeerde buis van verschillende diameters zijn weg naar buiten vind. Het plaatje waarop het dood loopt bevat een viertal gaatjes van ca 6/8 mm.

Dus zorgen dat de gassen in 1 lijn naar buiten kunnen, het enorme gat dichtbakken en maar eens gaan luisteren denk ik zo. Ben benieuwd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan