Vraag van een beginnend motorrijder

Bioloog89

MF'er
24 okt 2012
38
0
Nijmegen
Beste mensen,

Ik heb sinds afgelopen maandag mijn rijbewijs (of althans geslaagd, moet hem nog ophalen), en ben op zoek naar een motor. Ik heb de Yamaha's altijd al mooi gevonden, en daar ga ik dan ook voor. Ik heb een aantal mooie R6'en gezien, en ben van plan er eentje aan te schaffen. Maar gezien mijn weinige kennis van motoren vroeg ik mij af of jullie mij een beetje zouden kunnen helpen.
Ik ben voornamelijk benieuwd of de prijs van de motor waar ik in geinteresseerd ben redelijk is. Het betreft een R6 uit 2000, met 35000 km op de teller. Wat is hier een redelijke prijs voor? Op het moment wordt er ruim 3000 voor gevraagd (bij een dealer).

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Thomas
 
Hoi Thomas, gefeliciteerd met het behalen van je A. Succes met de zoektocht. :Y
 
ken je verder geen mensen die al langer rijden of meer kennis hebben ?

al een rondje gemaakt bij verschillende zaken en dat een beetje vergeleken , je kan bijvoorbeeld ook bij veel dealers online vergelijken met wat ze hebben staan.

En aangezien je gaat kijken voor een R6 , informeer dit dan ook ff in het R6 Topic ;)
 
Bedankt!

Ik heb inderdaad al een hoop gekeken op het internet, en een hoop vergeleken. Het leek mij een redelijke prijs voor de motor, maar ik dacht dat ik mogelijk iets over het hoofd had gezien vanwege het feit dat ik er weinig kennis van heb.
Ik las bijvoorbeeld ook veel over het aantal km's en de leeftijd, en of dat nou wel of niet een probleem zou zijn. Nu lijkt (voor mij, heb geen idee of het zo is) 35000 niet zo veel voor een motor uit 2000, en dat lijkt me een goed iets, toch?

Ik zal inderdaad ook het R6 topic opzoeken. Bedankt voor de snelle reacties in elk geval!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ik heb inderdaad al een hoop gekeken op het internet, en een hoop vergeleken. Het leek mij een redelijke prijs voor de motor, maar ik dacht dat ik mogelijk iets over het hoofd had gezien vanwege het feit dat ik er weinig kennis van heb.
Ik las bijvoorbeeld ook veel over het aantal km's en de leeftijd, en of dat nou wel of niet een probleem zou zijn. Nu lijkt (voor mij, heb geen idee of het zo is) 35000 niet zo veel voor een motor uit 2000, en dat lijkt me een goed iets, toch?

Ik zal inderdaad ook het R6 topic opzoeken. Bedankt voor de snelle reacties in elk geval!
Dan kan een goed iets zijn, maar ook net zo goed niet.

Weining km's kan ook betekenen dat er veel korte ritjes zijn gedaan, waarbij het blok niet echt lekker op temperatuur komt. Als de motor dan ook nog eens is van iemand te 'm graag vanaf het begin (dus koud) lekker in de toeren jaagt.... Maar voor hetzelfde geld is de motor van iemand geweest die altijd zuinig is geweest op zijn spullen.

Veel hangt ook af van de staat van onderhoud van de motor. Je kan denk ik beter een motor met een hoge kmstand hebben die keurig onderhouden is, dan eentje met een lage kmstand die totaal geen onderhoud heeft gehad.

Je kan echter met ieder motor geluk of pech hebben. Kijk zelf in ieder geval goed naar de motor en let dan op dingen die niet overeenkomen met de advertentie. Denk aan lage kmstand, maar toch flinke slijtage op handvatten e.d. Let ook op het kuipwerk. Zie je wellicht iets van kleurverschil of heeft een kant duidelijk minder gebruikssporen dan kan dat duiden op schade. Hoeft niks ernstigs te zijn, maar je kan dan wel aan de verkoper om een verklaring vragen.

En verder: proefrit maken en indien mogelijk iemand met verstand van motoren meenemen. En je eigen gezond verstand gebruiken.
 
Vooral kijken naar de onderhoudshistorie en hoe alle slijtageonderdelen eruit zien.
Ketting + tandwielen. Banden, enz. En als je een proefritje maakt laat even je stuur los, kijk of hij dan gewoon rechtdoor blijft gaan. En ff goed remmen kijken of dat allemaal gewoon goed werkt en je schijven niet krom zijn oid.
 
Vooral kijken naar de onderhoudshistorie en hoe alle slijtageonderdelen eruit zien.
Ketting + tandwielen. Banden, enz. En als je een proefritje maakt laat even je stuur los, kijk of hij dan gewoon rechtdoor blijft gaan. En ff goed remmen kijken of dat allemaal gewoon goed werkt en je schijven niet krom zijn oid.

:^






Bij welke dealers heb je zoal gekeken ?
 
Hoi thomas,

Mag ik vragen om welke dealer het gaat? Dan kunnen we zien of die dealer BOVAG-garantie meegeeft bij aankoop.

3000+- euro voor een R6 is heel netjes. Heb je net je 25 kw rijbewijs gehaald of vol vermogen? In het eerste geval is die 3000 euro al helemaal zijn geld waard omdat je dan een uitstekende motor hebt om naar uit te kijken wanneer de begrenzing eruit mag.

Als dit je allereerste ervaring met motorrijden is dan is de R6 een prima keus maar als ie op vol vermogen staat gaat het wel erg hard. Kwestie van je rechterhand in bedwang houden en rustig aan de kneepjes van het vak leren. Je leert het pas echt als je solo gaat rijden na al je rijlessen.

Houd ons op de hoogte! *O*
 
Allen bedankt voor de input, dat zijn inderdaad goede dingen om rekening mee te houden. Ik zal het allemaal gebruiken als ik eens een kijkje ga nemen.

De dealers waar ik heb gekeken zijn o.a.: Vos Oss, Termaat (nijmegen), HSL Bikes, Opheij motoren en Rob den Balvert motoren (waar deze ook staat).
Het gaat om een vol vermogen motor, ik ben 22, dus mag gelijk zonder begrenzing. Maar ik ben gelukkig van nature niet iemand die gelijk het gas vol open doet, dus dat komt wel goed ;)
Mocht ik op koop overgaan komt er zeker een fototje op het forum.
 
Termaat is een goeie dat weet ik zelf wel uit ervaring , Vos Oss ook wel goeie berichten over gehoord

de rest wel bekend maar geen info

suc6 verder :]
 
Termaat kwam voor mij inderdaad ook als een goede zaak over. Daar haal ik komende week ook al mijn kleding e.d., en waarschijnlijk is dat ook een goede plaats voor onderhoud voor mijn (toekomstige) motor. Lekker dichtbij :)
 
ik heb laatst een motor gekocht bij van bunt motoren, weet niet of je reclame mag maken maar daar koop ik mijn volgende motor ook ben zeer tevreden over de service enz. ik heb zelf 3 yamaha's gehad en ben nu over gestapt naar honda en dat bevalt me stukken beter ik vind ze soepeler rijden.

groetz.
 
Ik zou geen R6 kopen als je beginners motor, veel te aggresief en te veel vermogen, je zal nooit snel leren rijden op deze manier omdat je altijd moet oppassen en bang bent voor de gashendel, ga je in een bocht bijv per ongeluk net iets te hard lig je meteen in de vangrail.
De periode vlak na je je rijbewijs hebt gehad is de periode waarin je pas echt leert rijden, solo, je kunt dit beter op een iets lichtere motor doen zoals een sv650 of 250 zodat je die echt tot aan de grens kunt rijden zonder dat je gevaar loopt, daar leer je overigens ook van motorrijden.

Koop een goedkope beginnersfiets voor een jaar, waar al krasjes op zitten etc. je zult hem na een jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt kunnen aan iemand en je hebt veel meer skills opgedaan dan iemand die op een r6 is begonnen.
 
Beste mensen,

Ik heb sinds afgelopen maandag mijn rijbewijs (of althans geslaagd, moet hem nog ophalen), en ben op zoek naar een motor. Ik heb de Yamaha's altijd al mooi gevonden, en daar ga ik dan ook voor. Ik heb een aantal mooie R6'en gezien, en ben van plan er eentje aan te schaffen. Maar gezien mijn weinige kennis van motoren vroeg ik mij af of jullie mij een beetje zouden kunnen helpen.
Ik ben voornamelijk benieuwd of de prijs van de motor waar ik in geinteresseerd ben redelijk is. Het betreft een R6 uit 2000, met 35000 km op de teller. Wat is hier een redelijke prijs voor? Op het moment wordt er ruim 3000 voor gevraagd (bij een dealer).

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Thomas


Trek die R6 eens goed door in de tweede versnelling en let erop dat hij niet eruit valt.En doe gewoon voor 200 euro een aankoop keuring.
 
Er zit een groot verschil tussen een 2000 R6 en een huidige R6. Er zit inderdaad wat power in maar in tegenstelling tot de nieuwere modellen ook onderin het toerengebied. Mocht de power teveel zijn is er altijd de mogelijkheid om een 25kw setje in te gooien.

Ik zou zeggen dat een 2000 R6 een prima keus is als eerste motor en de TS heeft tot dit punt in het draadje echt wel door dat deze motor best een pak vermogen heeft, dus dat ie het rustig aan moet doen *O*
 
Hij wordt met afleveringscontrole geleverd. Maar wat bedoel je precies met 'dat hij niet eruit valt'? Uit de versnelling of iets dergelijks?
 
Kun je je budget wat verhogen?
Dan kun je namelijk een nieuwe 1000cc supersport kopen. Die zijn super makkelijk en veilig om te rijden: wheeliecontrol, traction control, abs, ecu met regenstand. Er zit echt alles op.
Snap niet dat je op zo'n linke agressieve R6 willen beginnen zonder enige electronica. O-)
 
hadden die 2000 r6jes niet problemen met zakkende cilinderbussen en andere ongein?

voor zover ik weet zijn die blokken dramatisch en niet meer tweedehands te vinden?

dure grap in elk geval mocht het zo zijn
 
Hij wordt met afleveringscontrole geleverd. Maar wat bedoel je precies met 'dat hij niet eruit valt'? Uit de versnelling of iets dergelijks?

Ja dat bedoelt hij. Grote slijtage aan versnellingsbak en/of schakelklok komt vaak het eerst tot uiting bij het uit de versnelling schieten. (doorgaans bij opschakelen van 1 naar 2)
 
Als je toch bij termaat voor je kleding gaat kijken, loop daar dan eens een rondje, of er iets bijstaat wat je mooi vind.

Kunnen ze voor je kleding+motor waarschijnlijk nog wel wat leuks met de prijs doen
 
Ik zou geen R6 kopen als je beginners motor, veel te aggresief en te veel vermogen, je zal nooit snel leren rijden op deze manier omdat je altijd moet oppassen en bang bent voor de gashendel, ga je in een bocht bijv per ongeluk net iets te hard lig je meteen in de vangrail.
De periode vlak na je je rijbewijs hebt gehad is de periode waarin je pas echt leert rijden, solo, je kunt dit beter op een iets lichtere motor doen zoals een sv650 of 250 zodat je die echt tot aan de grens kunt rijden zonder dat je gevaar loopt, daar leer je overigens ook van motorrijden.

Koop een goedkope beginnersfiets voor een jaar, waar al krasjes op zitten etc. je zult hem na een jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt kunnen aan iemand en je hebt veel meer skills opgedaan dan iemand die op een r6 is begonnen.

.....Zegt degene zonder rijbewijs en motor. Oja, en ervaring waarschijnlijk.

Is voor ieder persoonlijk.

Termaat is idd prima zaak, de rest ben ik niet mee bekend.
 
Termaat kwam voor mij inderdaad ook als een goede zaak over. Daar haal ik komende week ook al mijn kleding e.d., en waarschijnlijk is dat ook een goede plaats voor onderhoud voor mijn (toekomstige) motor. Lekker dichtbij :)


Als je slim bent wacht je even met je kleding kopen , als je dit nu gelijk doet met wanneer je de motor gaat kopen , dan kan dat zeker nog wel in prijs verschillen

in de vorm van KORTING :Y omdat je dus al een motor bij hun koopt dit kans dat je VETTE korting op je kleding krijgt :Y *O*
 
Bedankt voor de tips iedereen.
Is dat van de motor, wat march88 zegt, inderdaad een veel voorkomend iets? Ik zoek het in elk geval op op internet, maar als mensen er hier ervaring mee hebben?
Ik heb wel wat gevonden over een gescheurde cilinderbuis, schijnbaar is dit een bekend 'kwaaltje'. Ik zal hier inderdaad rekening mee houden, ik wil niet na een jaar een kapotte motor hebben natuurlijk. Schijnt te zijn bij de R6'en van 1999-2002, dus daar zal ik wel op letten.

En inderdaad, ik zal nog eens kijken bij termaat wat ze hebben, een tweede blik kan natuurlijk geen kwaad! Het nadeel is dat ze geen motor hebben waarbij ik denk: ja die wil ik hebben. Ik zou er daar dan alleen een kopen omdat het gemakkelijk is enzo, maar dat is ook niet wat ik wil natuurlijk, ik wil wel een motor waar ik me ook echt goed bij voel.

@Bikefreak, welke 1000cc bedoel je? Ik wil in elk geval geen splinternieuwe motor, een tweedhandse is ruim voldoende voor mij. En hoeveel zou mijn budget omhoog moeten? (bovendien vind ik 1000cc een beetje aan de hoge kant)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen R6 kopen als je beginners motor, veel te aggresief en te veel vermogen, je zal nooit snel leren rijden op deze manier omdat je altijd moet oppassen en bang bent voor de gashendel, ga je in een bocht bijv per ongeluk net iets te hard lig je meteen in de vangrail.
De periode vlak na je je rijbewijs hebt gehad is de periode waarin je pas echt leert rijden, solo, je kunt dit beter op een iets lichtere motor doen zoals een sv650 of 250 zodat je die echt tot aan de grens kunt rijden zonder dat je gevaar loopt, daar leer je overigens ook van motorrijden.

Koop een goedkope beginnersfiets voor een jaar, waar al krasjes op zitten etc. je zult hem na een jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt kunnen aan iemand en je hebt veel meer skills opgedaan dan iemand die op een r6 is begonnen.

Tjonge...en dit allemaal "van horen zeggen" ?? Zo'n R6 gaat hard, maar is nou ook niet bepaald een onhandelbaar projectiel hoor. Al je je verstand een beetje gebruikt (en als de reacties van TS zo lees doettie dat), kun je prima beginnen met een R6. Gebruik je je verstand niet, dan is elke motor een potentieel ongeluk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan