Vraag van een beginnend motorrijder

Ben zelf twee maanden geleden geslaagd voor mijn A'tje en ben ook voor een R6 gegaan. De vraagprijs was bij mij €4200,- bj. 2002 21000km op de teller. Ik denk dus dat €3000,- netjes is voor de motor die jij omschrijft. Het is zeker wennen in het begin, voorzichtig rijden en veel oefenen met het bochtenwerk. Totaal anders dan een lesmotor, maar zeker geen motor waar je snel op uitgekeken zal zijn! Als je een R6 wil, moet je niet voor wat anders gaan.
 
CBR600f ???? Rijd ik zelf,heel goed te beheersen/doseren. Loopt ook bij rustig rijden prettig,en ik vind als het moet ook voldoende vlot vooruit. Verder probleemloze motor ,loopt altijd en schakelt prettig. Enig nadeel dat ik twee X per week het benzinepeil moet bijvullen ;) ,verder geen problemen tot nu toe (20K).Lijkt mij perfecte opstapper.
 
Ik zou geen R6 kopen als je beginners motor, veel te aggresief en te veel vermogen, je zal nooit snel leren rijden op deze manier omdat je altijd moet oppassen en bang bent voor de gashendel, ga je in een bocht bijv per ongeluk net iets te hard lig je meteen in de vangrail.
De periode vlak na je je rijbewijs hebt gehad is de periode waarin je pas echt leert rijden, solo, je kunt dit beter op een iets lichtere motor doen zoals een sv650 of 250 zodat je die echt tot aan de grens kunt rijden zonder dat je gevaar loopt, daar leer je overigens ook van motorrijden.

Koop een goedkope beginnersfiets voor een jaar, waar al krasjes op zitten etc. je zult hem na een jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt kunnen aan iemand en je hebt veel meer skills opgedaan dan iemand die op een r6 is begonnen.
Wat een onzin en dat van iemand met jouw onderschrift. Met een SV650 of een 250 gaan ook die momenten komen dat je te hard een bocht in gaat hoor. Als je met een sportmotor wil starten dan is zo'n R6 echt wel een geschikte motor, onderin en in middengebied zijn ze echt tam.

@TS: houd er wel rekening mee dat je op 40.000 km grote beurt hebt met kleppenstellen. Zou dit in de onderhandeling meenemen, als dit je eerste motor is ga je zo aan 5000 km zitten. Zou proberen om korting te krijgen op die grote beurt of dat ze nu al de kleppen controleren.
 
CBR600f ???? Rijd ik zelf,heel goed te beheersen/doseren. Loopt ook bij rustig rijden prettig,en ik vind als het moet ook voldoende vlot vooruit. Verder probleemloze motor ,loopt altijd en schakelt prettig. Enig nadeel dat ik twee X per week het benzinepeil moet bijvullen ;) ,verder geen problemen tot nu toe (20K).Lijkt mij perfecte opstapper.
Uhnm, hij wil een R6. Waarom wil altijd iedereen dat mensen met dezelfde motor als zichzelf gaan rijden :?
 
Laatst bewerkt:
Ik hou me stil. TS veel plezier op je R6, maar kijk niet raar op (en dit geld ook voor Smet en Big Sexy) als ik je over een halfjaar voorbij kom zetten op mijn 250 :-)

Als cadeautje krijgen jullie deze mee van mij, een 250cc tegen 1000ccers:
 
Laatst bewerkt:
Ik hou me stil. TS veel plezier op je R6, maar kijk niet raar op (en dit geld ook voor Smet en Big Sexy) als ik je over een halfjaar voorbij kom zetten op mijn 250 :-)

pffft, grote woorden allemaal voor iemand die zelf geneens een rbw heeft.... :')
 
Ik hou me stil. TS veel plezier op je R6, maar kijk niet raar op (en dit geld ook voor Smet en Big Sexy) als ik je over een halfjaar voorbij kom zetten op mijn 250 :-)

Als cadeautje krijgen jullie deze mee van mij, een 250cc tegen 1000ccers:
Je maakt dezelfde denkfout als de vele makkers die denken dat ze betere rijders zijn omdat ze een 1000 of 1200 rijden, alleen dan omgekeerd.
 
Ik hou me stil. TS veel plezier op je R6, maar kijk niet raar op (en dit geld ook voor Smet en Big Sexy) als ik je over een halfjaar voorbij kom zetten op mijn 250 :-)

Als cadeautje krijgen jullie deze mee van mij, een 250cc tegen 1000ccers:
_O- En dan werd je wakker.

Prachtig filmpje hoor. Maar hier zie je iemand rijden die echt hard kan gaan. Ik ben zelf ook al ingehaald door gastjes zoals Bo Bendesnijder op opgevoerde brommertjes :} . Maar dat staat niet in verhouding tot de gemiddelde rijder. Alleen maar omdat je een 250 hebt wil niet zeggen dat je gaat rijden zoals die gast in het filmpje. Geloof me nou maar dat de gemiddelde 250-rijder het snot voor de ogen wordt gereden op een circuitdag, die apparaten hebben gewoon te weinig vermogen. Daarmee zeg ik niet dat het geen leuke (beginners)fietsen zijn en dat je niet meer leert op een langzamere fiets, mijn punt is alleen maar dat je ook op een 600 heus wel leert rijden.
 
Ik hou me stil. TS veel plezier op je R6, maar kijk niet raar op (en dit geld ook voor Smet en Big Sexy) als ik je over een halfjaar voorbij kom zetten op mijn 250 :-)

Als cadeautje krijgen jullie deze mee van mij, een 250cc tegen 1000ccers:
Ik dacht dat jij het nog moest leren??? _O-

SanderA
Eerste rijles: 14 september 2012
Theorie: 10 oktober 2012
AVB: 1 november

maar wil sowieso op een 250 beginnen en daar ook de eerst komende tijd dan op rijden. (lees: leren)


@TS; Heb even gekeken, maar ik geloof dat net boven de €3000 voor een R6 uit 2000 met die kilometers wel een normale prijs is. Heb er een stuk of 10 gevonden tussen 3200-3600. Ik zou wel iemand meenemen naar je proefrit die er iets meer kijk op heeft. Succes en proficiat met je A'tje *O*
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt allemaal voor de input.
@SanderA: ik heb inderdaad een mooie Kawasaki 250cc gezien voor nog geen 3000 (uit 2008), maar ik ben toch echt fan van de Yamaha's.
Ondertussen is de R6 waar ik naar keek verkocht, dus helaas :P Maargoed, na dat verhaal van de cylinderbuis scheur wil ik toch geen R6 uit '99-'02.

Ik heb ondertussen ook nog twee andere motoren gezien die ik ook mooi vond, het betreft een TDM 900 uit 2003 en een FZ6N uit 2005. Iemand ervaring met een van deze twee motoren?
Ik vind ze beide mooi en moet zeggen dat ze me een stuk comfortabeler lijken voor een lange rit dan de R6. Dat is ook iets waar ik (eigenlijk vanaf het begin af aan) rekening mee moet houden. Ik was van plan na een jaar ofzo gereden te hebben een kleine motorvakantie te houden met een vriend van mij, en een R6 lijkt me nou niet het meest geschikte voertuig om een meerdere uren op een dag mee te rijden.
 
Ik hou me stil. TS veel plezier op je R6, maar kijk niet raar op (en dit geld ook voor Smet en Big Sexy) als ik je over een halfjaar voorbij kom zetten op mijn 250 :-)

Als cadeautje krijgen jullie deze mee van mij, een 250cc tegen 1000ccers:
Vermogens, cc's en pk's hebben niks te maken over iemand rijdt.

Dat is hoe je zelf bent en hoe hard je wilt gaan.
Tuurlijk zoek je eerder de grens op met een lichtere motor.
Maar naar mijn mening, kan je ook gewoon met een 600 beginnen.

Stel dat de TS een gast is van 2.00 mtr lang en hij weeg 140kg. Dat ga je toch niet op een 250 zetten......

Motor rijden gaat om het genieten en het lol hebben, niet alleen om het harde rijden (moet ik wel toegeven dat het regelmatig verdomde lekker is)
 
Wederom bedankt allemaal voor de input.
@SanderA: ik heb inderdaad een mooie Kawasaki 250cc gezien voor nog geen 3000 (uit 2008), maar ik ben toch echt fan van de Yamaha's.
Ondertussen is de R6 waar ik naar keek verkocht, dus helaas :P Maargoed, na dat verhaal van de cylinderbuis scheur wil ik toch geen R6 uit '99-'02.

Ik heb ondertussen ook nog twee andere motoren gezien die ik ook mooi vond, het betreft een TDM 900 uit 2003 en een FZ6N uit 2005. Iemand ervaring met een van deze twee motoren?
Ik vind ze beide mooi en moet zeggen dat ze me een stuk comfortabeler lijken voor een lange rit dan de R6. Dat is ook iets waar ik (eigenlijk vanaf het begin af aan) rekening mee moet houden. Ik was van plan na een jaar ofzo gereden te hebben een kleine motorvakantie te houden met een vriend van mij, en een R6 lijkt me nou niet het meest geschikte voertuig om een meerdere uren op een dag mee te rijden.


Hm, ik vind dat je nogal sterk variëert in je motorkeuze, al moet het dan kennelijk een Yamaha zijn..... ?

Bepaal eerst eens wat je gebruik van de motor wordt, woon-werk, alleen maar toeren, een combinatie, met z'n tweeën, alleen of met een hoop bagage er bij, snelwegen of alleen binnenwegen. Wat verwacht je van de motor, wat vind je leuk enz. Dan kun je beter bepalen naar wat voor type je op zoek bent.

Maar als eerste motor lijkt me helemaal niks mis met een Fazer, van welk bouwjaar dan ook. De motor is behoorlijk allround, dus eigenlijk kan alles er mee. De naakte variant vind ik wat minder geschikt voor woon-werk of langere ritten ivm de ontbrekende bescherming tegen de rijwind/elementen.
De TDM is op zich een prima motor, ook heel geschikt als toerfiets, maar lijkt me een wat minder goede keus voor een beginner.
 
Ik zou geen R6 kopen als je beginners motor, veel te aggresief en te veel vermogen, je zal nooit snel leren rijden op deze manier omdat je altijd moet oppassen en bang bent voor de gashendel, ga je in een bocht bijv per ongeluk net iets te hard lig je meteen in de vangrail.
De periode vlak na je je rijbewijs hebt gehad is de periode waarin je pas echt leert rijden, solo, je kunt dit beter op een iets lichtere motor doen zoals een sv650 of 250 zodat je die echt tot aan de grens kunt rijden zonder dat je gevaar loopt, daar leer je overigens ook van motorrijden.

Koop een goedkope beginnersfiets voor een jaar, waar al krasjes op zitten etc. je zult hem na een jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt kunnen aan iemand en je hebt veel meer skills opgedaan dan iemand die op een r6 is begonnen.

Hahahahahahahahahahahahahahaha. Wat een onzinverhaal. Is het al vrijdag ?
 
@JanB, klopt inderdaad, het variert nogal :P
Maar tot nu toe vind ik de Yamaha's gewoon duidelijk het mooist. Ik had me inderdaad gelijk op de R6 gestort, maar er zijn meer mooie motoren natuurlijk.
 
@JanB, klopt inderdaad, het variert nogal :P
Maar tot nu toe vind ik de Yamaha's gewoon duidelijk het mooist. Ik had me inderdaad gelijk op de R6 gestort, maar er zijn meer mooie motoren natuurlijk.

In dat geval: is een Yamaha Thundercat of een Honda CBR600 geen idee? Volle kuip, goeie zitpositie ook voor wat langer toerwerk.
 
Hm, ik vind dat je nogal sterk variëert in je motorkeuze, al moet het dan kennelijk een Yamaha zijn..... ?

Bepaal eerst eens wat je gebruik van de motor wordt, woon-werk, alleen maar toeren, een combinatie, met z'n tweeën, alleen of met een hoop bagage er bij, snelwegen of alleen binnenwegen. Wat verwacht je van de motor, wat vind je leuk enz. Dan kun je beter bepalen naar wat voor type je op zoek bent.

Maar als eerste motor lijkt me helemaal niks mis met een Fazer, van welk bouwjaar dan ook. De motor is behoorlijk allround, dus eigenlijk kan alles er mee. De naakte variant vind ik wat minder geschikt voor woon-werk of langere ritten ivm de ontbrekende bescherming tegen de rijwind/elementen.
De TDM is op zich een prima motor, ook heel geschikt als toerfiets, maar lijkt me een wat minder goede keus voor een beginner.
Ik zou dan ook eerder voor de Fazer gaan. 1 Keer met een TDM 900 gereden en dat vond ik net een brommer :X
 
@JanB, klopt inderdaad, het variert nogal :P
Maar tot nu toe vind ik de Yamaha's gewoon duidelijk het mooist. Ik had me inderdaad gelijk op de R6 gestort, maar er zijn meer mooie motoren natuurlijk.

Overigens is het op de moderne 250's echt prima rijden. Heb je ook geen miskoop aan en ze geven wel een hele hoge funfactor bij een lage snelheid.

Persoonlijk zou ik ook niet met een supersport motor beginnen (en dat heb ik dan ook niet gedaan :+ ). Toch een heel stijf frame, keiharde vering en wat giftige remmen. Ik kan me voorstellen dat zo'n motor wat lastiger met een beginnende rijder communiceert.

Velen zijn je voor gegaan. Zal best gaan.
 
Ik zou dan ook eerder voor de Fazer gaan. 1 Keer met een TDM 900 gereden en dat vond ik net een brommer :X

De TDM is een totaal andere motor. Zwaarder, hoger, andere zitpositie, 2cilinder.

Het vermogen zegt dan niet zo veel. Als je het vermogen van een dikke Harley (of vergelijkbare cruiser) vergelijkt met dat van een Fazer, is een HD ook maar een brommer. Toch zou ik een beginnende motorrijder geen dikke Harley aanraden om op te beginnen.
 
Allen bedankt voor jullie inbreng!
Ik ben toch nog maar eens langs Termaat gegaan, en heb toch besloten voor de FZ6N te gaan. Mooie motor, en ik kan niet wachten tot ik mn rijbewijs kan ophalen en eens lekker een flink stuk te rijden in de regio Nijmegen (vooral rond Berg en Dal en omstreken zijn mooie wegen, wat ik zo zag met rijles).
Voor mensen die ook in regio Nijmegen wonen, mocht je opzoek zijn naar een motor, Termaat is in elk geval een prima winkel, met aardige en behulpzame medewerkers.
 
Allen bedankt voor jullie inbreng!
Ik ben toch nog maar eens langs Termaat gegaan, en heb toch besloten voor de FZ6N te gaan. Mooie motor, en ik kan niet wachten tot ik mn rijbewijs kan ophalen en eens lekker een flink stuk te rijden in de regio Nijmegen (vooral rond Berg en Dal en omstreken zijn mooie wegen, wat ik zo zag met rijles).
Voor mensen die ook in regio Nijmegen wonen, mocht je opzoek zijn naar een motor, Termaat is in elk geval een prima winkel, met aardige en behulpzame medewerkers.

Goeie keus als eerste brommer. Pit genoeg om lang leuk te blijven, toch beter beheersbaar dan een SS.
 
Allen bedankt voor jullie inbreng!
Ik ben toch nog maar eens langs Termaat gegaan, en heb toch besloten voor de FZ6N te gaan. Mooie motor, en ik kan niet wachten tot ik mn rijbewijs kan ophalen en eens lekker een flink stuk te rijden in de regio Nijmegen (vooral rond Berg en Dal en omstreken zijn mooie wegen, wat ik zo zag met rijles).
Voor mensen die ook in regio Nijmegen wonen, mocht je opzoek zijn naar een motor, Termaat is in elk geval een prima winkel, met aardige en behulpzame medewerkers.

Prima keuze wat betreft motor en winkel. De motor was mijn les-motor en daar had ik niks over te klagen. Bij Termaat heb ik mijn kleding gekocht en ook was weinig mis mee. Heb je nog een mooie prijs er uit weten te onderhandelen?
 
Ik zou geen R6 kopen als je beginners motor, veel te aggresief en te veel vermogen, je zal nooit snel leren rijden op deze manier omdat je altijd moet oppassen en bang bent voor de gashendel, ga je in een bocht bijv per ongeluk net iets te hard lig je meteen in de vangrail.
De periode vlak na je je rijbewijs hebt gehad is de periode waarin je pas echt leert rijden, solo, je kunt dit beter op een iets lichtere motor doen zoals een sv650 of 250 zodat je die echt tot aan de grens kunt rijden zonder dat je gevaar loopt, daar leer je overigens ook van motorrijden.

Koop een goedkope beginnersfiets voor een jaar, waar al krasjes op zitten etc. je zult hem na een jaar voor ongeveer hetzelfde bedrag weer kwijt kunnen aan iemand en je hebt veel meer skills opgedaan dan iemand die op een r6 is begonnen.
Vind dat zelf een beetje onzin, als hij nou een zx10r ging kopen oke, maar r6 2000 model is nou niet echt whoop whoop powerfull. Kan je er hard mee rijden tuurlijk, kan je er mee vallen, even goed, maar een beginnersmotor reageert rustig op het gas en is vergevingsgezind. Er zijn wat betere alternatieven die iets minder vermogen hebben, maar dit is nou ook niet bepaald een koppel/vermogens beest.
 
Goede keuze hoor! Dit was ook mijn lesmotor bij rijschool Paul Lam.

Ik ben zelf ook regelmatig omegeving Berg en dal te vinden. Leuke weggetjes en ook richting duitsland zijn genoeg mooie wegen te vinden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan