Vraag van een nieuwkomer

Pff als je de trein kan betalen, kan je zéker een motor betalen.


Ik weet niet precies waar ie vandaan komt, maar bijvoorbeeld breda-amsterdam (=100km) is 3900 euro per jaar.
benzine=45000/25*1.50=2700 euro (rij je 1:20 dan is het 3375, wordt de benzine weer 1,75 zit je ook hoger)
belasting:116/jaar
verzekering WA+ +/- 225 euro/jaar (2010 yamaha FZ6 fazer S2 abs bestuurder:1988 1 schadevrij jaar)

Samen al meer dan 3000 euro. Dus dan houd je nog <900 euro over om 4 servicebeurten te doen, 2 sets banden en een motorpak te verslijten. En de afschrijving neem je maar op de koop toe. En de dagen dat je niet op de motor kan moet je er ook nog bij rekenen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen ervaring met motorscooters maar het ziet er niet uit.~[/quote]

Nee een met plastic verpakte toerbuffel is pas echt een stijlicoon ;)
Zal wel lekker rijden op langere afstanden.

Zal de topic starter door de bomen het bos nog zien? Ondertussen ouwehoeren wij gewoon lekker verder, gewoon omdat het leuk is ;)
 
Dit hele topic ontaardt in een discussie over geld, wat natuurlijk heel interessant is, maar als je de openingspost goed leest is het Kolio in eerste instantie om de reistijd te doen.

Het geld en het comfort komt pas ter sprake als Kolio aan het eind om advies vraagt qua motor en aangeeft dat zuinig verbruik een pré is.

De échte (weder)vragen voor Kolio zijn dus:
1) Wat is de verwachte besparing van 1h30m per dag (!) op de reistijd waard in geld, oftewel is het je een paar extra centen waard om zo veel tijd over te houden? (Als het überhaupt al veel uitmaakt...)

2) Is het je waard om de resterende 2h30m per dag trein (tijd voor bijslapen, lezen, werken...) in te ruilen voor 2h30m per dag motorrijden (volle concentratie bij het verkeer)? Want je moet er uiteindelijk wel lol in hebben; je gaat niet blij worden van 200 km per dag motorrijden met tegenzin. Dan kun je misschien beter verhuizen inderdaad :) Hoe kom je erachter? Welnu... Again... Gewoon lekker een paar proeflessen nemen en kijken of je er een beetje lol in krijgt :]
 
Wat een reacties allemaal! Expres niet te snel gereageerd om de discussie zo een beetje te laten ontaarden en er veel uit te leren.

Als ik alles goed begrijp ga ik met mijn 0.19€/km niet echt uit de kosten komen op de motor.
Toch is de tijdsbesparing me ook wat waard, dus ik ga maar eens rondkijken voor lessen zodat ik na de winter het is een tijdje kan proberen en kijken hoe het bevalt.
Zo niet heb ik toch een extra stempeltje op het rijbewijs :-)

Nogmaals dank voor alle reacties
 
mijn 1200gsa kostte destijds 26 cent per km. Alles inclusief. (volgens de leasemaatschappij).
60k mee gereden... (helaas andere baan, geen baasbrommer meer)
 
Als je de juiste vergelijkingen maakt (zie mijn vorige post), is motorrijden zuiniger.
Bijvoorbeeld een VW Jetta 1,6 benzine rijdt max 180 en acceleert van 0-100 in 11sec (ik ken de precieze gegevens niet, maar haal maar wat aan als voorbeeld), heeft een verbruik van 6L/100km.
Maak een motor of scooter met diezelfde prestaties, die verbruikt een stuk minder. Maar eerlijk, dat willen we toch net niet? Een motor moet niet meteen een racemonster zijn, maar ja, er moet toch nog wel wat "in" zitten he :')

En hoezo, niets voor jezelf doen tijdens je motorrit naar het werk?
De MOTORRIT op zich is al voor jezelf!!! :] *O*

Ik geniet echt van elke km die ik afleg voor mijn werk hoor! *O*

Echt? Ook als het regent en rond het vriespunt is?

Ik heb het ook een paar jaar gedaan, maar na een paar keer op je plaat gaan wordt dat genieten vervangen door spanning.. waardoor de kans dat je op je plaat gaat nog groter is. :+
 
Ja ik geniet ook midden in de winter. Maar zeg er wel bij dat ik een mooie binnendoor route heb met alleen wat landbouwtrekkers en fietsers en het een afstand is van 20-25km. Mijn ervaring is dat dit net niet lang genoeg is om het echt koud te krijgen, 100km over de snelweg en door de file zal heel anders rijden.

Wat vallen betreft. In de winter doet ie wel eens een stap opzij maar op de een of andere manier ben ik altijd op twee wielen thuis gekomen, ook door een laag sneeuw (ijzel is natuurlijk een ander verhaal). Maar ging ik me daar met 25 graden en een zonnetje op mijn plaat, dat heb ik weer ;)
 
Wat een reacties allemaal! Expres niet te snel gereageerd om de discussie zo een beetje te laten ontaarden en er veel uit te leren.

Als ik alles goed begrijp ga ik met mijn 0.19€/km niet echt uit de kosten komen op de motor.
Toch is de tijdsbesparing me ook wat waard,
dus ik ga maar eens rondkijken voor lessen zodat ik na de winter het is een tijdje kan proberen en kijken hoe het bevalt.
Zo niet heb ik toch een extra stempeltje op het rijbewijs :-)

Nogmaals dank voor alle reacties

Dit gaat niet alleen om geld, tijdsbesparing of plezier. Maar om iets belangrijkers: zelfrespect! Als je iedere werkdag 2 uur in trein moet reizen om naar je sneue baantje te gaan, dan ben je een absolute loser. Als je op de motor naar je werk gaat zie je in ieder geval een kerel als je in de spiegel kijkt.

En als je op de motor naar je werk gaat krijg je (terecht) ook meer respect van anderen. Minder belangrijk dan zelfrespect, maar het kan wel leiden tot een promotie... En misschien kun je dan wél een woning in het centrum van Amsterdam betalen.
 

Geen gedoe met schakelen. Windscherm wat ook met regen en koud weer ideaal is. Zuinig gemiddeld 10 liter verbruik op 270 kilometer. Bergruimte onder het zadel en ook nog ruimte in de achter bak. Rijdt erg makkelijk daardoor makkelijk langs de files. Pak de mp3 ook vaak voor boodschappen.

De B-King is leuk voor de weekend toertjes maar een lomp ding voor ww verkeer en lust wel een slokje benzine, gemiddeld 1 op 14. Eerder 1 op 10 met wat gas er op wat erg verslavend is met de B-King })

De V-Strom is ook voor ww verkeer een goed alternatief maar haalt het niet in zuinigheid en gebruiksgemak met de Mp3. Is wel een prima reismotor waar mee ik afgelopen zomer naar zuid Frankrijk en Italië ben geweest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan