Vraag Vering ( ja alweer één )

Kleef

Die hard MF'er
24 jan 2002
866
0
Na (bijna) alle topics over vering doorgelezen te hebben, heb ik nog geen zelfde probleem als mij gevonden.

Als ik op een hobbelige weg rij dan schud ik zo wat van de motor af.
De polsen schudden gigantisch en je ziet alleen nog maar wazig.
Niet echt lang vol te houden...
De voorband slijt onregelmatig met happen uit de band.
(Het probleem ligt is dus de voorvork)
Maar hoe kan ik dit comfortabeler maken, waar moet ik aan stellen???, de kleine schroef met schroevendraaier of de grote moer, en welke kant op...
(veert de voorvork nou te snel in of te langzaam uit)

Kleef
 
Zijn 3 mogelijkheden:

Of: je ingaande/uitgaande demping staat de hard (ingaand is onder op de vorkpoot, uitgaand is bovenop)
Of: er zit teveel olie in je vorkpoten
Of: de veervoorspanning staat te strak (grote moer bovenop je vorkpoot)

ik zou als ik jou was eerst beginnen om de veervoorspanning en de demping op de originele fabrieksinstelling te zetten. Heb je er dan nog last van, controleer dan eerst hoeveel olie er in je vorkpoten zit.
Fabrieksinstellingen van je vering staan in je instructieboekje.
Vanuit die instelling kun je eventuele aanpassingen maken in kleine stapjes om te testen.
 
Nee de keerringen zijn niet lek, die zijn 6 weken geleden vervangen samen met de olie.
Er is weer voorgeschreven olie ingekomen en precies evenveel olie als eruit kwam is er weer ingegaan.
Na die tijd is eigenlijk ook het probleem gekomen van het rammelen, volgens mij staat hij gewoon te strak maar ik weet dus niet wat ik moet verstellen.

Ik heb een Honda VTR Firestorm uit '98 (geen UPSD vork)
 
Nee de keerringen zijn niet lek, die zijn 6 weken geleden vervangen samen met de olie.
Er is weer voorgeschreven olie ingekomen en precies evenveel olie als eruit kwam is er weer ingegaan.
Na die tijd is eigenlijk ook het probleem gekomen van het rammelen, volgens mij staat hij gewoon te strak maar ik weet dus niet wat ik moet verstellen.

Ik heb een Honda VTR Firestorm uit '98 (geen UPSD vork)
Eerst de veervoorspanning goed afstellen:
Doe een trakbandje ofzo om de vork, en duw die tegen het stofrubber. Voorzichtig op de motor gaan zitten met je motorpak enzo aan, in de normale zithouding. Alleen in evenwicht houden met je tenen. Voorzichtig afstappen, en uit de veren trekken door bv op de middenbok te zetten (als je die hebt) en de afstand van de stofring tot het trekbandje meten. (met z'n 2'en gaat dit makkeler allemaal) Als richtlijn moet de gemeten afstand moet tussen de 35-40mm zitten voor de straat, 30-35mm voor circuit instelling.
Als dit goed staat, dan pas beginnen met de demping: Ga uit van de fabrieksinstelling en ga een stuk rijden. Pas dan de demping aan met een paar klikken te gelijk. Ga dan weer rijden (hetzelfde stuk!) en voel hoe de motor zich gedraagt. Ga door tot je tevreden bent.
 
je veervoorspanning stel je af zonder er op gaan te zitten. zet de motor rechtop meet de afstand tot aan de as, zet nu de motor op de bok zodat het voorwiel niet op de grond rust, meet nu de afstand nog een keer. trek deze twee metingen van elkaar af en je hebt de negative veerweg. als deze niet klopt met wat in je boekje staat dan moet je de voorspanning wijziggen. de veervoorspanning heeft meer invloed op het stuurgedrag dan op de vering, omdat je met de veervoorspanning je balhoofdshoek wijzigd. als je motor te ver,of niet ver genoeg inzakt als je erop gaat zitten, dan zijn je veren niet geschikt voor je gewicht.
Op dinsdag 26 augustus 2003 13:46 schreef afterburn het volgende:
[...]
Eerst de veervoorspanning goed afstellen:
Doe een trakbandje ofzo om de vork, en duw die tegen het stofrubber. Voorzichtig op de motor gaan zitten met je motorpak enzo aan, in de normale zithouding. Alleen in evenwicht houden met je tenen. Voorzichtig afstappen, en uit de veren trekken door bv op de middenbok te zetten (als je die hebt) en de afstand van de stofring tot het trekbandje meten. (met z'n 2'en gaat dit makkeler allemaal) Als richtlijn moet de gemeten afstand moet tussen de 35-40mm zitten voor de straat, 30-35mm voor circuit instelling.
Als dit goed staat, dan pas beginnen met de demping: Ga uit van de fabrieksinstelling en ga een stuk rijden. Pas dan de demping aan met een paar klikken te gelijk. Ga dan weer rijden (hetzelfde stuk!) en voel hoe de motor zich gedraagt. Ga door tot je tevreden bent.
[/quote]
 
Nee de keerringen zijn niet lek, die zijn 6 weken geleden vervangen samen met de olie.
Er is weer voorgeschreven olie ingekomen en precies evenveel olie als eruit kwam is er weer ingegaan.
Na die tijd is eigenlijk ook het probleem gekomen van het rammelen, volgens mij staat hij gewoon te strak maar ik weet dus niet wat ik moet verstellen.

Ik heb een Honda VTR Firestorm uit '98 (geen UPSD vork)

Ik zou eerst ff controleren of de poten niet onder spanning staan.
 
zit er toevallig niet een slag in je voorwiel? ik ben maar een leek ;) , maar ik dacht te begrijpen dat onregelmatige slijtage van banden meestal word veroorzaakt door een niet rond wiel...

Nee zit geen slag in.
Op een site heb ik gelezen dat happen uit de band komt door niet goed afgestelde vering. De band vangt de klappen op en niet de vering
 
Terug
Bovenaan Onderaan