Vraag voor Nighthawk / CBX- experts

GS_Prutser

MF'er
27 jan 2003
210
0
Emmen
Mijn Nighthawk (CBX650E uit 1983) heeft een rammeltje in het blok. Maarrr, dit is alleen als ie heet is en stationair draait. HEt blok moet echt door en door warm zijn, anders is er niks aan de hand. Als je het toerental opvoert, is het geluid ook al snel weg. Vanaf ong. 2000 toeren is er niks meer te horen

Aangezien het bij de dynamo weg lijkt te komen (maar is niet 100% zeker!) heb ik het dynamodeksel al even verwijderd en aan de rotor proberen te draaien. Als je een klein beetje kracht zet, schiet ie ineens een klein stukje door, daarna staat ie weer vast.

Is dit beetje speling normaal of betekent dit dat de dynamoketting en/of kettingspanner daarvan overleden is?
 
Na een kop revisie heb ik helaas hetzelfde, als je aan de dynamo voelt geeft die die rammel dan ook door bij stationair draaien? (bij mij wel) en haal je de dynamo eraf dan kan je hem zeker naar rechts een stukje draaien en dan hoor je een soort licht ratel geluidje. Ik kan je bijna met 100% zekerheid zeggen dat het de spanner is van de dynamo ketting en dat idd het blok eronder weg moet.
 
Ik kan hem een stukje naar links draaien, dat kost wel moeite, ik heb het idee dat je dan tegen de startervrijloop in draait en dus de startmotor meedraait. Volgensmij kon ik hem niet naar rechts bewegen.

Ik heb vanmorgen nog ff gecheckt, je hoort het echt alleen bij een hete motor en vanmorgen was het weer zachter. Het klinkt een beetje alsof de ketting ergens overheen loopt, maar het klinkt nu heel gedempt.

Ik twijfel nog steeds, het schijnt dat als de spanner stuk is en je draait de rotor, dat het dan een beetje veert. Ik kan hem wel een stukje bewegen, maar daarna staat ie meteen weer moervast Ook hoor ik niks met koude motor of tijdens het starten, hét moment waarop de ketting heftig heen en weer zou moeten slaan aangezien de starter deze ketting aandrijft.
 
Ik heb dus gevoeld, valt dus eigenlijk niks aan te voelen. Met m'n zomerhandschoenen gevoeld, kan maar een paar sec. voordat dat ook te heet wordt, maar er viel niet echt een tik te voelen. Toen nog ff getest vanaf welk toerental het gerammel stopt... viel me ineens op dat het stationair toerental maar 800-900 rpm was.. hoort 1100 rpm te zijn. En ja hoor, gas een tikkie open en bij 1100 rpm was het rammeltje vrijwel geheel verdwenen. |(

Stationair toerental hangt wel af van omstandigheden. Als je net van de snelweg afkomt draait ie 1200-1300 toeren, Na ong. 15-20 sec begint dit te zakken naar 1000. Als je de motor heet start draait ie 800-900 toeren. Valt hier nog iets aan te doen of maakt dat verder niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Stationair toerental hangt wel af van omstandigheden. Als je net van de snelweg afkomt draait ie 1200-1300 toeren, Na ong. 15-20 sec begint dit te zakken naar 1000. Als je de motor heet start draait ie 800-900 toeren. Valt hier nog iets aan te doen of maakt dat verder niet uit.

Ik heb het idee dat je carburateurs niet lekker synchroon staan. Wanneer heb je die voor het laatst laten synchroniseren?

Cor.
 
ehh, nog nooit gedaan :P Zou wellicht wat kunnen helpen maar ik moet wel zeggen dat ie erg mooi gelijkmatig stationair draait.

Wat wel zo is, is dat als je de motor zonder belasting laat draaien in zn vrij, dat ie wat ontstekingen lijkt te missen (hij stottert soort van). Zodra hij maar een klein beetje belast wordt verdwijnt het.
 
ehh, nog nooit gedaan :P Zou wellicht wat kunnen helpen maar ik moet wel zeggen dat ie erg mooi gelijkmatig stationair draait.

Wat wel zo is, is dat als je de motor zonder belasting laat draaien in zn vrij, dat ie wat ontstekingen lijkt te missen (hij stottert soort van). Zodra hij maar een klein beetje belast wordt verdwijnt het.

Toch zou ik de boel eens laten synchroniseren. Kost je geen drol en waarschijnlijk ben je van het gedonder af. Als de 650 dezelfde techniek als de 750 heeft, hoef je in ieder geval geen kleppen te stellen.

Cor.
 
dynamo zit achter de cyilinders, wordt aangedreven door een ketting vanaf de krukas. Net nog een stukje gereden en goed geluisterd. Als je het toerental hoger zet dan 1200 toeren hoor je het heel veel minder. Als je een stukje van de motor af staat hoor je helemaal niks bijzonders... Nouja.. de vers overleden hydraulische klepstoter dan :( Die had zich al eens laten horen, maar das nu blijkbaar permanent geworden. Het is een scherp geritsel vanuit het kleppendeksel dat vanaf meters afstand al goed te horen is.
 
dynamo zit achter de cyilinders, wordt aangedreven door een ketting vanaf de krukas. Net nog een stukje gereden en goed geluisterd. Als je het toerental hoger zet dan 1200 toeren hoor je het heel veel minder. Als je een stukje van de motor af staat hoor je helemaal niks bijzonders... Nouja.. de vers overleden hydraulische klepstoter dan :( Die had zich al eens laten horen, maar das nu blijkbaar permanent geworden. Het is een scherp geritsel vanuit het kleppendeksel dat vanaf meters afstand al goed te horen is.

Als je het zo omschrijft dan denk ik idd dat je carbs gesynchroniseerd moeten worden, hij loopt dus heel onregelmatig bij lage toeren (stationair). Even over de klepstoter, doordat geluid (geritsel en tikken) en hoog olie verbruik ben ik een koprevisie gaan doen wat heeft gevolgd in 150 km een perfecte motor, o wat liep hij mooi. Tot dat hij afsloeg en vervolgens een rammel had bij stationair draaien ;( Moet er nog mee bezig maar ik weet zeker dat het de spanner of ketting is van de dynamo (kan je duidelijk voelen)
 
Wat denk je, k start vanmorgen de motor, niet echt speciaal iets te horen... k rij er mee naar m'n werk (50 km snelweg) kom aan op m'n werk.. klinkt ie gewoon perfect :? Terwijl ie gisteren toch bleef tikken... Is dat nou ehm... karakter? :+

Maarreh, Mr. CBX, jij hebt niet echt geluk of wel? Ik zou echt enorm balen als ik er zoveel moeite in had gestopt en er gebeurt zoiets. Ik hoop voor je dat het niet al teveel tijd/moeite/geld kost om het op te lossen.

Die Honda-kettingspanners zijn in ieder geval bijzonder matig uitgevoerd -O- Mijn motor heeft trouwens al een nieuwe nokkenaskettingspanner, ook al zo'n leuke klus vanwege de plaats waar ie zit.

Maar iig. suc6 gewenst met sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
Als je het zo omschrijft dan denk ik idd dat je carbs gesynchroniseerd moeten worden, hij loopt dus heel onregelmatig bij lage toeren (stationair). Even over de klepstoter, doordat geluid (geritsel en tikken) en hoog olie verbruik ben ik een koprevisie gaan doen wat heeft gevolgd in 150 km een perfecte motor, o wat liep hij mooi. Tot dat hij afsloeg en vervolgens een rammel had bij stationair draaien ;( Moet er nog mee bezig maar ik weet zeker dat het de spanner of ketting is van de dynamo (kan je duidelijk voelen)

Hmm.. die nokkenaskettingspanner is er zo uit, da's het probleem niet. Ik vraag me alleen af of je een kleppendekselpakking los kan krijgen. Toen ik de CBX had moest ik de complete pakkingset van €140 kopen B| Mocht het ketting zijn van de dynamo dan is het... zucht... |( :( :X B| :N '(
 
Wat denk je, k start vanmorgen de motor, niet echt speciaal iets te horen... k rij er mee naar m'n werk (50 km snelweg) kom aan op m'n werk.. klinkt ie gewoon perfect :? Terwijl ie gisteren toch bleef tikken... Is dat nou ehm... karakter? :+

Is gewoon eigenwijzigheid (Nederlands?) van de CBX. Als je 'm morgen weer start ga je weer vloeken _O- Gewoon carbs synchen.

Cor.
 
Voor de Nighthawk is er zeker een losse kleppendekselpakking kunnen krijgen, voor de CBX dus vast ook wel. Dat weet ik omdat mijn vader voor de nokkenaskettingspanner-operatie zo'n pakking heeft besteld, later heeft ie nog een losse koppakking besteld. (was balen, zo'n busje van de spanner viel in de kettingschacht en was niet onderin het carter te vinden, dus moest de kop er ook nog af!)

en ik wed dat ie misschien vandaag alweer tikt alsof het een VW kever is, naja... als ie het niet altijd doet.. prima. Ik gebruik hem als woon-werk motor, dus zolang ik er op kan blijven rijden is er geen probleem.

De Carbs gaan gesynced worden, misschien ook nog afgesteld. Ik denk dat er wel verbetering te behalen valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan