vraag wettelijke betekenis doorgetrokken streep

Mr. Charming

MF'er
15 mei 2006
204
2
Deventer
Weet dat dit in het verleden een heftige discussie is geweest, maar:
In de wet teksten kan ik nergens vinden of een doorgtrokken streep autmatisch een inhaal verbod betekent.
Reden:
In veel gevallen worden zgn auotwegen in versneld tempo omgebouwd naar 80 of 60 km wegen. De scheding tussen de rijbanen wordt dan aangegeven door een enkele of dubbele doorgetrokken streep. Echter wordt er verder niets aangegeven door borden (F1).
Formeel betekent dit toch dat er geen inhaal verbod is. Alleen het verbod de doorgetrokken streep te overschrijden.

In de praktijk is het nl zo dat je met een motor vaak nog wel kunt inhalen op dezelfde rijstrook en met een auto niet. Gebeurt nogal eens datd e autmobilist helemaal naar rechts gaat waardoor er ruimte ontstaat om in te halen, net zoals in Duitsland.

In teksten vind je vaak de volgende opmerking.
"Doorgetrokken streep mag niet overschreden worden, DUS een inhaalverbod. In mijn optiek is er alleen een algeheel inhaalverbod als bord F1 geplaatst is.

Dit is nogal eens een discussie en ik ben benieuwd hoe het nu wettelijk is geregeld.

Hoor het graag van de kenners. ;)

Groet,

Pieter
 
Je hebt gelijk, een doorgestrokken streep is wettelijk gezien géén inhaalverbod. ALS er voldoende ruimte is dan mag je dus een ander voertuig inhalen aan de linkerkant van dat voertuig, rechts van de doorgetrokken streep.

Daartegenover ... mocht een agent dit zien dan is het aan hem te bepalen of er voldoende ruimte was of niet. Als hij van mening is dat het niet zo is dan kan hij je bekeuren op grond van bekende artikel 5.
 
Artikeltje erbij dan maar:

Artikel 76
Verkeerstekens op het wegdek Een doorgetrokken streep heeft de volgende
betekenis:
a. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken
dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen:
bestuurders mogen de streep niet naar links
overschrijden en zich niet links van de streep
bevinden, tenzij aan de rechter zijde van de
doorgetrokken streep een onderbroken streep is
aangebracht;
b. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken
dan wel op paden, voor verkeer in één richting:
bestuurders mogen de streep niet overschrijden,
tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken
streep een onderbroken streep is aangebracht.

Dus ik denk dat je wel gelijk hebt, maar ik denk ook dat als je met hoge snelheid gaat inhalen over dezelfde rijbaan, je iets van artikel 5 kan krijgen... omdat dit in potentie een behoorlijk gevaarlijke manoeuvre is.

edit: wat koffer zei. Dus. B|
 
Laatst bewerkt:
Ok,

Bedankt voor de snelle reacties.
Lekker inhalen dus. }) Zonder een agent in de buurt en altijd met een bescheiden snelheidsverschil (ahum). 8-)

Pieter
 
Artikeltje erbij dan maar:

Artikel 76
Verkeerstekens op het wegdek Een doorgetrokken streep heeft de volgende
betekenis:
a. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken
dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen:
bestuurders mogen de streep niet naar links
overschrijden en zich niet links van de streep
bevinden, tenzij aan de rechter zijde van de
doorgetrokken streep een onderbroken streep is
aangebracht;
b. indien de streep zich bevindt tussen rijstroken
dan wel op paden, voor verkeer in één richting:
bestuurders mogen de streep niet overschrijden,
tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken
streep een onderbroken streep is aangebracht.

Dus ik denk dat je wel gelijk hebt, maar ik denk ook dat als je met hoge snelheid gaat inhalen over dezelfde rijbaan, je iets van artikel 5 kan krijgen... omdat dit in potentie een behoorlijk gevaarlijke manoeuvre is.

edit: wat koffer zei. Dus. B|

Ik lees het toch echt zo:

motor002%20026.jpg


Inhalen toegestaan voor de motorrijder. Aan de zijde van de cameraman mag niet worden ingehaalt

Maar over één enkele doorgetrokken streep word in dat artikel niks over gezegt.
 
Laatst bewerkt:
Ok,

Bedankt voor de snelle reacties.
Lekker inhalen dus. }) Zonder een agent in de buurt en altijd met een bescheiden snelheidsverschil (ahum). 8-)

Pieter

Je hebt gelijk, een doorgestrokken streep is wettelijk gezien géén inhaalverbod. ALS er voldoende ruimte is dan mag je dus een ander voertuig inhalen aan de linkerkant van dat voertuig, rechts van de doorgetrokken streep.

Daartegenover ... mocht een agent dit zien dan is het aan hem te bepalen of er voldoende ruimte was of niet. Als hij van mening is dat het niet zo is dan kan hij je bekeuren op grond van bekende artikel 5.

belangrijk detail, je mag die witte lijn niet overschrijden
Niet tijdens het rijden, niet tijdens het inhalen.
 
Ik lees het toch echt zo:

[afbeelding]

Inhalen toegestaan voor de motorrijder. Aan de zijde van de cameraman mag niet worden ingehaalt

Maar over één enkele doorgetrokken streep word in dat artikel niks over gezegt.
Ja klopt wat je zegt, op het plaatje heeft de motorrijder de onderbroken streep aan zijn kant, dus die mag hij gewoon overschrijden inderdaad.

Over één enkele doorgetrokken streep..? Het hele artikel gaat daar over :?
Overigens is een dubbele doorgetrokken streep niet "erger" ofzo, da's meer een teken dat de wegbeheerder blijkbaar nog wat verf over had :9
 
Ja klopt wat je zegt, op het plaatje heeft de motorrijder de onderbroken streep aan zijn kant, dus die mag hij gewoon overschrijden inderdaad.

Over één enkele doorgetrokken streep..? Het hele artikel gaat daar over :?
Overigens is een dubbele doorgetrokken streep niet "erger" ofzo, da's meer een teken dat de wegbeheerder blijkbaar nog wat verf over had :9

maar er staat toch duidelijk dat je de streep niet mag overschrijden en je niet links van de streep mag bevinden? (tenzij... mijn plaatje)

Oftewel... ik zou het niet doen. Maar ja.. 't is jouw geld :)
 
maar er staat toch duidelijk dat je de streep niet mag overschrijden en je niet links van de streep mag bevinden? (tenzij... mijn plaatje)

Oftewel... ik zou het niet doen. Maar ja.. 't is jouw geld :)
Ja.. volgens mij begrijpen we elkaar niet :P
Hij bedoelt inhalen op dezelfde rijbaan he.. dus dan overschrijdt je de streep niet.
 
Ok dus inhalen op dezelfde rijstrook mag wetelijk gezien wel? (afgezien van het feit dat een agent je een artikel 5 cadeau doet, wat niks anders is dan een kapstok wet).
Dan zou in theorie de volgende situatie legaal zijn:
2 vrachtwagens op een 2baans snelweg elk op 1 baan.
De rechtse gaat uiterst reachts rijden en de linker uiters links.
Beide geven aan je gezien te hebben en dat je er van hun door mag.
Je rijdt midden tussen de 2 vrachtwagens door.
Politie die achter je rijdt vind het geen artikel 5.
Dan is deze inhaal maneuvre legaal? (of het slim is is een 2e)
Ben alleen benieuwd of deze vlieger op gaat.
 
Ok dus inhalen op dezelfde rijstrook mag wetelijk gezien wel? (afgezien van het feit dat een agent je een artikel 5 cadeau doet, wat niks anders is dan een kapstok wet).
Dan zou in theorie de volgende situatie legaal zijn:
2 vrachtwagens op een 2baans snelweg elk op 1 baan.
De rechtse gaat uiterst reachts rijden en de linker uiters links.
Beide geven aan je gezien te hebben en dat je er van hun door mag.
Je rijdt midden tussen de 2 vrachtwagens door.
Politie die achter je rijdt vind het geen artikel 5.
Dan is deze inhaal maneuvre legaal? (of het slim is is een 2e)
Ben alleen benieuwd of deze vlieger op gaat.
Dan haal je dus één vrachtwagen "niet links in", en dat mag niet.

~[edit] tenzij er sprake is van een file maar dat is weer een heel ander verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Nu jullie toch bezig zijn.. Als er nou 2 doorgetrokken strepen zijn, dien je de binnenste of de buitenste streep niet te overschrijden? In zon situatie maakt dat een wereld van verschil als je legaal en veilig wilt inhalen want die stroken zijn zon 1m breed..
 
Volgens een uitspraak van het hof in Leeuwarden is de ruimte tussen de strepen geen deel van de rijbaan en als je beide lijnen overschrijdt houdt je je volgens dezelfde uitspraak niet aan de aangegeven rijrichting.

Overigens zijn de boetes voor het overschrijden van een doorgetrokken streep en beide bovenstaande overtredingen even hoog.
 
Dan haal je dus één vrachtwagen "niet links in", en dat mag niet.

\[edit] tenzij er sprake is van een file maar dat is weer een heel ander verhaal.

Ahh ja was ik ff glad vergeten, leek me onwaarschijnlijk dat het legaal was.

Voordeel is wel dat als er 2 vrachtwagens naast elkaar rijden het 9 van de 10 keer er achter een file is ;)
 
Vind het een rare vraag om eerlijk te zijn.

Ongeveer hetzelfde als deze..........

Ik rij op een weg die ineens afgesloten is maar naast deze weg bevindt zich een pad waar dit verkeersbord voor staat.

bordg12afc4.gif


Maar dit bord ontbreekt.........

bordc11ik0.gif


Is het dan formeel zo dat ik daar langs mag??
Omdat de fietsers en bromfietsers mij wel de ruimte geven om te passeren......en ik kan me er net langs friemelen. :+

Een doorgetrokken streep is eigenlijk een inhaalverbod omdat de actie die je doet door in te halen over dezelfde rijbaan van degene die voor je rijdt zowiezo verboden is.
En dan wil ik het nog niet eens er over hebben dat het een levensgevaarlijke actie is. :(

Je mag alleen een doorgetrokken streep overschrijden als er zich op de weghelft waar jij je begeeft een stilstaand object begeeft.

Zou lekker zijn dat er twee Mercedessen Smarts gezellig naast elkaar gaan rijden op 1 rijstrook omdat ze daar net tussen passen..............
 
Laatst bewerkt:
Jij denkt dat je niet met twee voertuigen naast elkaar op één rijstrook mag rijden, als dat past? Hoe zit dat dan met door de file rijden op de motor?

Rijden in de file

Als er file staat heeft ook de motorrijder daar last van. Je kunt immers niet als een gek langs de auto’s racen. Het mag ook niet, want je brengt er de verkeersveiligheid mee in het geding. Maar als u het voorzichtig doet, bent u toch eerder thuis dan de automobilisten die in de file staan.

Op zich heeft u als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto’s, maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven. Het is van belang uw gedrag aan te passen aan de verkeerssituatie.

Rijd maximaal zo’n tien kilometer per uur sneller dan de auto’s die u inhaalt. Wees bij een stilstaande file, zeker in de zomerperiode, bedacht op plotseling openzwaaiende autoportieren. Als je met meerdere motorrijders bent, gedraag je dan hetzelfde en rijd rustig achter elkaar tussen de file door.


Je mag met een motor tussen een file doorijden als de file op zich niet harder dan 40 kilometer per uur gaat.
Rijd de file boven de 40 mag je er al niet tussendoor rijden op je motor.

En de TS heeft het over wegen met een toegestane snelheid 60 tot 80 kilometer per uur.
Waar mensen dus ook met die snelheid rijden.
En heeft het hier niet over file rijden.
 
Laatst bewerkt:
Vind het een rare vraag om eerlijk te zijn.

Ongeveer hetzelfde als deze..........

Ik rij op een weg die ineens afgesloten is maar naast deze weg bevindt zich een pad waar dit verkeersbord voor staat.

[afbeelding]

Maar dit bord ontbreekt.........

[afbeelding]

Is het dan formeel zo dat ik daar langs mag??
Omdat de fietsers en bromfietsers mij wel de ruimte geven om te passeren......en ik kan me er net langs friemelen. :+

Een doorgetrokken streep is eigenlijk een inhaalverbod omdat de actie die je doet door in te halen over dezelfde rijbaan van degene die voor je rijdt zowiezo verboden is.
En dan wil ik het nog niet eens er over hebben dat het een levensgevaarlijke actie is. :(

Je mag alleen een doorgetrokken streep overschrijden als er zich op de weghelft waar jij je begeeft een stilstaand object begeeft.

Zou lekker zijn dat er twee Mercedessen Smarts gezellig naast elkaar gaan rijden op 1 rijstrook omdat ze daar net tussen passen..............
Je hele verhaal is eengrote berg onzin (vriendelijk uitgedrukt)
1)
bordg12afc4.gif
geeft aan dat het een fiets / bromfietspad is en dus alleen toegestaan voor fietsers en bromfietsers, niet voor motoren. Dat staat in Art 10, RVV 1990.

2) Een doorgetrokken streep is GEEN inhaalverbod. in Artikel 76 RVV 1990 staat niet dat het ter plekke van een doorgetrokken streep is verboden in te halen, alleen dat je de doorgetrokken streep niet mag overschrijden.

3) Een doorgetrokken streep mag je NIET overschrijden. Dus ook niet "als er een stilstaand object" op je weghelft staat.

4) Nee, 2 smarts mogen niet naast elkaar blijven rijden. Dat is geregeld in Artikel 3.1 RVV 1990, "Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden."



Nog even een vraag: Er rijdt een fietser op een weg waar in het midden een doorgetrokken streep is aangebracht. Volgens jouw redenering zou je die fietser dus niet mogen inhalen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan