vraagje 25kW Yamaha R6

frishh

MF veteraan
30 aug 2010
1.974
0
Hee MF'ers!

na een leuke brommerperiode is het binnenkort dan toch tijd voor het zwaardere werk, de lichte motorfiets, dus ben een beetje aan het oriënteren.
zie een Yamaha R6 wel zitten, maar ik word niet veel wijzer over de 25 kW regeling rondom die fiets (en soortgelijken)... weet iemand hoe het zit met bouwjaren? en of ik specifiek op zoek moet naar een R6 die al 25kW is op papier, of valt het wel mee om een 'zware' R6 op 25kW te krijgen? en volgens mij kon dit alleen via de uitdraai methode toch?
verder vroeg ik me af hoe groot het risico in praktijk is om gepakt te worden als je de 25kW begrenzing eraf haalt, terwijl de bromfiets op papier nog wel 25kW is en je nog geen zwaar rijbewijs hebt.

Chris
 
:^ En lees je even in over dit onderwerp, op dit forum.

Hint: maak je niet druk over het risico om gepakt te worden, maar maak je druk over het feit dat je zonder geldig rijbewijs rijdt, als je motor >25kw is, je rbw niet. En lees dan eens in je verzekeringspolis of je verzekert bent, als je zonder geldig rijbewijs rijdt. En bedenk je dan eens hoe je 10.000 euro aan schade aan iemands auto gaat betalen. En natuurlijk de 200.000 ziekenhuiskosten.
 
Het is net een kwestie van geluk hebben. Vaak denkt de politie niet eens aan het feit dat de motor 25 kw moet zijn en vaak zal je er dan ook mee weg komen. Natuurlijk kan het wel grote problemen opleveren omdat je in principe zonder rijbewijs rondrijd, en alle gevolgen dat dat met zich meebrengt.

Ikzelf heb het risico wel genomen en mijn Suzuki gsx600f vol vermogen gereden met een 25kw rijbewijs. Bij mij is het goedgegaan. 2x controle gehad maar niet 1 keer dat erover begonnen werd.
 
wat ik bedoel, is dat je de motor laat registreren op 25kW, zodat deze op papier 25kW is, maar daarna het setje er weer afhaalt. dus dat er aan de papieren op geen enkele manier te zien is dat de motor meer dan 25kW heeft.
en van verzekeringskosten e.d. ben ik op de hoogte, maar met brommers rijden ze allemaal 100+ met een 80cc en ik heb nog nooit een verhaal gehoord over een verzekering die daardoor niet uitkeerde, bij mijn ongeluk is er ook niet eens naar gekeken. op papier is het natuurlijk erg riskan, maar ik vraag me daarom af hoe het zit met de controle in praktijk, want voor motoren staat er geen rollerbank langs de weg.
 
Een R6 heeft geen tweede typegoedkeuring en kan dus niet op papier 25kw worden geregistreerd. Je kunt wel laten begrenzen en met een uitdraai gaan rondrijden, dan kun je hem gewoon verzekeren bij KNMV en dan heb je geen probleem met de verzekering als je schade rijdt. Oom agent kan er wel nog moeilijk over gaan doen als hij niet aan zijn bonnenquotum komt. Je moet dan vooral niet de begrenzing er uit gaan halen, want als je met uitdraai rond rijd en je rijd je motor aan gort, dan gaan ze daar wel op controleren. Als dat gebeurt dan betaald de verzekering niets uit en dan kun je misschien ook nog voor de rechter verschijnen als de tegenpartij je aanklaagt, omdat je rijdt zonder rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
okee good to know!
die uitdraai, dat kan dus met elk jaartal R6?
 
Laatst was ik aangehouden met een zx6r 25kw (officieel begrensd). Na me gelegitimeerd te hebben kwam hij gelijk met de opmerking: "je bent 20 en je rijdt op zware motor". Ik: "Hij is begrensd".

toen ging hij even "voelen" aan gashendel. Zei hij "Da's ook niet veel :o ". Ik: "nee }) "

Kreeg wel een boete voor te schuine kentekenplaat.... -O- -O- :( :( :(
 
das iig beter dan een boete voor rijden zonder geldig rbw.
ik wil nog wel graag weten of je gewoon elk jaartal R6 kan begrenzen! weet iemand dit?
 
Ik heb ook een R6 2 jaar gereden op 25kw, op uitdraai. Paar keer staande gehouden (ivm sportief weggedrag *O* ) en nix aan de hand.

Meeste agenten weten wel dat veel motoren op uitdraai staan. Belangrijkste is dat je verzekeringsmaatschappij ermee akkoord gaat, dat moet je zwart op wit hebben, anders wordt je erbij genaaid.

En btw, die boete rijden zonder rijbewijs is niet juist. De motor is wel 25 kw, jij hebt je rijbewijs 25 kw, alleen officieel staat je motor niet geregistreerd als zodoende. Daar kun je dus boete voor krijgen als je heel officieel kijkt, want het kenteken komt niet geheel overeen met je motor. Staat ook in die topic die je gestuurd was over dat bezwaar aantekenen.

Maar goed, daar blijven nog lange discussies over bestaan. Ik heb 2 jaar genoten van mn motor, absoluut geen brommer-gevoel. Gewoon lekker knallen! Succes met zoeken en als je nog een R6 zoekt die al op 25 kW staat, de mijne staat te koop ;) Check mn advertentie maar! Bianc-a-a-a in "Te koop: R6 uit 2000, 25 kW"

groetjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan