Vraagje aan de Bakste(e)n(en) over Cruise Control

penguin

MF veteraan
12 apr 2004
1.978
0
Hoe heet het systeem wat op jullie motoren zit voor cruise control; ik geloof dat het een knopje is wat je kunt indrukken wat losspringt bij gas/rem(?)... En is dat ook te krijgen voor andere motoren of is het allemaal custom?
 
Hoe heet het systeem wat op jullie motoren zit voor cruise control; ik geloof dat het een knopje is wat je kunt indrukken wat losspringt bij gas/rem(?)... En is dat ook te krijgen voor andere motoren of is het allemaal custom?
Het is gewoon een schroefje dat je naar eigenbehoefte vastdraait ;)
 
Ik ben wel geen baksteen, maar weet wel dat op de BMW's die ze rijden een aluminium schroef zit op het gashandvat, waarmee ze het vast kunnen zetten op elke stand. Een soort standgas dus, niet te vergelijken met een cruisecontrol.
Is gewoon te koop bij de BMW dealer, kost wel wat want je moet een deel van je gashandvatbehuizing vervangen.
Van ander merken weet ik het niet.
 
Hmmm, dat is dan ook weer niet helemaal wat ik zoek. Ik heb ooit een plaatje gezien van een stuur waarbij op de behuizing van de gashendel een knop zat waarmee je het gas ook kon 'vastzetten' (standgas dus?). Ik dacht dat dat kwam van een politiemotor, maar blijkbaar is dat dus niet het geval :? Weet iemand toevallig dan wat ik gezien heb?
 
Er zijn van die goedkope setjes waarmee je je gashandvat vast kunt klemmen met een veer er op, bedoel je die?
 
Heb je er een plaatje van? Wat ik heb gezien was echt een mooie knop die weggewerkt zat in de normale behuizing van de gashendel...
 
Nee maar dat is niet wat je omschrijft.............dan weet ik het niet, iets universeels bestaat niet denk ik.
Wat wel mooi is is een throttlemeister, maar die zit als stuurgewicht op het einde.
 
Dat ziet er al mooi weggewerkt uit ja... In ieder geval bedankt voor alle tips/hulp tot nu toe (keep 'em coming :+ ) Ik zal het ook aan m'n dealer vragen; misschien dat hij iets 'elegants' weet voor m'n GSXje.
 
Heb laatst op het Vlaamse BMW-motor forum gelezen dat er ook een goedkoop alternatief is: de rubber ring van de stunt-wheels bij de chips van Smith's / Lays.


Alleen deze en bovengenoemde manieren om je gas vast te zetten 'springen' niet los bij remmen / ontkoppelen en kunnen daarmee ongewenste effecten veroorzaken.

Een leverancier van aftermarket CC is McCruise.com.
 
Op de BMW's idd gewoon een schroefje dat je aandraait en die dan op de draaibeweging van je gashandeldraaibeweging "klemt".
Handig als je met beide handen wil zwaaien naar andere motorrijders ;)

Meest goedkope oplossing om hetzelfde effect te verkrijgen is de buitenkabel een beetje te knikken, of in te knijpen.
Iets langer duurt het door de kabel gewoon nooit te smeren en afwachten, hetzelfde effect komt dan vanzelf.
Iets te bespoedigen door de motor altijd buiten te laten staan.


Baksteen: Voor al uw onbegrijpelijke problemen een oplossing *D
 
gewoon even in je handvat knijpen, wordt de buis van je stuur een beetje ovaal en dan klemt de gashendel net genoeg om te blijven hangen en gaat nog licht genoeg om niet te irriteren.

doe ik altijd :)
 
Baksteen: Voor al uw onbegrijpelijke problemen een oplossing *D
okee dan! kun je voor over twee weken ff wat goed weer regelen, daar bij jou in de buurt? dan heb ik weer iets om heen te rijden O-)
 
okee dan! kun je voor over twee weken ff wat goed weer regelen, daar bij jou in de buurt? dan heb ik weer iets om heen te rijden O-)
Baksteen: Voor al uw onbegrijpelijke problemen een oplossing: Jij vliegtuigkaartje kopen voor Baksteen naar richting zuiden, Baksteen zorgt dan voor goed weer bij mij in de buurt om naartoe te rijden *D
 
Op mijneerste motor, een magna 1100 (grijze import uit Amerika), zat ook zo'n 'cruise control' met een heveltje en een veertje.
Bij aankoop heeft de verkoper het er meteen afgeloopt. Is "levensgevaalijk" want slaat niet automatisch af bij remmen.
 
Is gewoon te koop bij de BMW dealer, kost wel wat want je moet een deel van je gashandvatbehuizing vervangen.
Schroef kost ongeveer 5 euro, en en volgens mij zijn de meeste BMW's erop voorbereid - ik hoefde alleen maar een plastic dopje weg te halen en de schroef erin te zetten. Was een stuk goedkoper dan de cruise control op mijn koekblik :P
 
Nogal een "prettig" idee zo'n schroef wanneer je een onschuldige schuiver zou maken... :? Of komen die schroeven tesamen met een homing-device om je motor weer op te sporen? :+

Desalnietteplus: Ik had ooit op een ex-politie BMW ook zo'n schroef en het is ideaal als je onder het rijden b.v. je rechterspiegel wilt verstellen of je kierende handschoen over je mouw wilt rollen. Om van andere mogelijkheden nog maar te zwijgen :P Nooit gevallen met aangedraaide schroef, maar ik wil er liever maar niet aan denken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan