Vraagje aan de Bakstenen onder ons.

Little_Bear

MF veteraan
17 okt 2004
3.470
17
Hilversum
Het valt mij op dat menig motoragent hier in Gooi- en Vechtstreek tegenwoordig op een Pan van Honda rondrijd.. en dus niet meer op de BMW's zoals jarenlang..

Waarom is er ineens voor Honda gekozen?

Nu ben ik zelf enorme Honda-freak en moet zeggen, die nieuwe fietsjes van de Juten hier zien er gelikt uit hoor :]
 
Laatst bewerkt:
volgens mij kan elk disctrict zelf kiezen welke motor ze gebruiken. Overigens heb ik al een hoop verhalen gehoord over de pan en schijnt dat nou niet bepaald de beste motor te zijn (understatement :X ) waardoor een hoop korpsen toch voor de BMW kiezen.
 
Die dingen worden gewoon uitgezocht op basis van de eisen / voorkeur van de politie. Daarnaast is ook de prijs niet onbelangrijk. De Hondaatjes bevielen dus beter dan de Beamers of ze waren beide goed, maar de Hondaatjes aanzienlijk goedkoper...

Edit: Dan van per district kiezen klopt, geloof alleen wel dat er een keuze gemaakt moet worden uit bepaalde motoren...

Gelukkig maar, straks gaan ze nog R1's rijden ofzo..
 
Dat zal wel niet zo snel gebeuren. Daar dag in dag uit op rijden lijkt me niet echt ontspannend meer.
Bij "ons" in Engeland heeft de politie pas een aantal Fireblades in dienst genomen (niet de 1000 maar de laatste 900-zoveel). Ik weet niet of dat gedaan is om nieuwe recruten aan te trekken of ander (flauw) excuus, maar ik vond het wel opvallend.
 
Paar jaar geleden hebben alle regio's onderling ( behalve Amsterdan natuurlijk weer ;) ) afgesproken gezamelijk auto's en motoren in te gaan kopen. Brengt nogal wat kostenbesparing met zich mee. Daartoe hebben ze alle importeurs aangeschreven met een eisenpakket en gezegd....stuur maar een demo en wij gaan kijken of jullie motor eventueel in aanmerking komt om bij de politie te gaan werken. Voor de verkeersmotoren waren eigenlijk BMW, Honda en Yamaha in de race. ABS was overigens voor de surveillancemotoren een absoluut vereistte. Yamaha had toen nog geen ABS op de FJR anders was dat waarschijnlijk DE politiemotor van Nederland geworden :X :X en viel daardoor dus af. Alleen BMW en Honda konden aan alle eisen voldoen, en alleen motoren van die 2 merken zouden nog als surveillancemotor gekocht worden. De regio's konden dus vanaf dat moment ( vooral) BMW K1200 P, R1150 RT (P) en de Honda STX 1300 (Pan European) kopen als surveillancemotor.


Het enige vervelende is dat de Pan nogal een probleempje heeft met zijn stabiliteit op hogere snelheid (160-200km/u)...waar ze maar niet uitkomen.
Op dit moment word daar door de/het KLPD een groot onderzoek naar gedaan...(uiteraard ook door Honda).
Als blijkt dat het een structureel probleem blijf...kon t wel eens zijn dat binnenkort alle regio's al hun Pan's weer terug sturen naar de importeur, omdat ze met dat gebrek uiteraard voor ons werk niet geschikt zijn. Alhoewel het op alle andere vlakken heel erg goede motoren zijn, maar goed, voor ons werk MOETEN ze uiteraard ook vaak op die hogere snelheden bereden worden.

[disclaimer: Sorry meneren Honda, is zoals ik het heb opgevangen van mensen die erbij betrokken zijn, zou ik ernaast zitten is dat dus pijnlijk, maar niet bedoeld om Honda als merk te beschadigen. Ik kijk al erg uit naar de 2005 Trans Alp 750 bv :9 ]
 
Eigenlijk heel slecht van me en ik zou dit anoniem moeten plaatsen.

Ik snap echt niet waarom de motorpolitie die vaak in de stad zitten op BMW's of PAN's rijden. Ik rijd SM en vind het niet zo moeilijk om een agent kwijt te rijden. Je duikt een park of parkeerplaats met hoge stoepranden in en ze kunnen je niet volgen. (Nooit gedaan hoor O-) )

Je ziet ze wel eens op semi crossertjes van BMW's rijden maar daar zie ik ze ook nog niet achter een opgevoerde scooter aan gaan.
 
Eigenlijk heel slecht van me en ik zou dit anoniem moeten plaatsen.

Ik snap echt niet waarom de motorpolitie die vaak in de stad zitten op BMW's of PAN's rijden. Ik rijd SM en vind het niet zo moeilijk om een agent kwijt te rijden. Je duikt een park of parkeerplaats met hoge stoepranden in en ze kunnen je niet volgen. (Nooit gedaan hoor O-) )

Je ziet ze wel eens op semi crossertjes van BMW's rijden maar daar zie ik ze ook nog niet achter een opgevoerde scooter aan gaan.

Volgens mij zie je tegenwoordig toch ook wel dienders op een scootah rondcrossen in de steden?
 
Eigenlijk heel slecht van me en ik zou dit anoniem moeten plaatsen.

Ik snap echt niet waarom de motorpolitie die vaak in de stad zitten op BMW's of PAN's rijden. Ik rijd SM en vind het niet zo moeilijk om een agent kwijt te rijden. Je duikt een park of parkeerplaats met hoge stoepranden in en ze kunnen je niet volgen. (Nooit gedaan hoor O-) )

Je ziet ze wel eens op semi crossertjes van BMW's rijden maar daar zie ik ze ook nog niet achter een opgevoerde scooter aan gaan.
Heeft alles te maken met all-round gebeuren....er rijden ook wel suzuki 400 crossers, Husky's, F650's en Trans-alp's zo hier en daar. ( Maar dan als "wijkmotoren" niet als "surveillancemotoren" ;) Verschil is te langdradig om uit te leggen :P )
Maar goed, daarmee heb je op provinciale wegen en zeker snelwegen weer helemaal niets in te brengen. En met een SS heb je binnen de bebouwde kom weer niks te zoeken. Hou er ook rekening meet dat je er onder alle omstandigheden 8uur p/d op moet kunnen zitten. Gemiddeld genomen is het dus echt geen slechte keus.
En als je een Pan of BMW ziet weet je natuurlijk niet hoeveel tijd hij doorbrengt in de stad of op de snelweg ;)

Maar....alles begint met de rijvaardigheid van de bestuurder, met zo'n Pan of BMW kan VEEEEL meer dan de gemiddelde motorrijder denkt of durft uit te proberen ;) })
Beetje politiemotorrijder zal van een park of stoeprandje of bouwterrein ofzo echt geen reden zien moeilijk te kijken }) }) en menig "gemiddeld" off-road rijder zal schrikken als dat slaggeschip gewoon achter m aan komt rijden :P
 
Laatst bewerkt:
Hehe, ik zie het al gebeuren. Een KLR 650 dwars door het park achterna gezeten door twee PAN's.

Maar niet echt iets om uit te proberen. Ik beschouw het maar weer als een waarschuwing. :P
 
Heeft alles te maken met all-round gebeuren....er rijden ook wel suzuki 400 crossers, Husky's, F650's en Trans-alp's zo hier en daar. ( Maar dan als "wijkmotoren" niet als "surveillancemotoren" ;) Verschil is te langdradig om uit te leggen :P )
Maar goed, daarmee heb je op provinciale wegen en zeker snelwegen weer helemaal niets in te brengen. En met een SS heb je binnen de bebouwde kom weer niks te zoeken. Hou er ook rekening meet dat je er onder alle omstandigheden 8uur p/d op moet kunnen zitten. Gemiddeld genomen is het dus echt geen slechte keus.
En als je een Pan of BMW ziet weet je natuurlijk niet hoeveel tijd hij doorbrengt in de stad of op de snelweg ;)

Maar....alles begint met de rijvaardigheid van de bestuurder, met zo'n Pan of BMW kan VEEEEL meer dan de gemiddelde motorrijder denkt of durft uit te proberen ;) })
Beetje politiemotorrijder zal van een park of stoeprandje of bouwterrein ofzo echt geen reden zien moeilijk te kijken }) }) en menig "gemiddeld" off-road rijder zal schrikken als dat slaggeschip gewoon achter m aan komt rijden :P

Ik heb wel eens naar een reportage op Discovery zitten kijken over jou collega's aan de andere kant van die grote plas welke de HD's als surveillancemotor gebruiken....gooien en smijten net zo makkelijk met die fiets alsof het een SS is :}
 
Die gasten bij een VRO cursus rijden ook maar op 2 merken motor en doen er de gekste dingen mee. Dus er kan idd heel veel geks gedaan worden met die 'logge' motoren.
 
Oi Bakkie..... waarom nou weer afgeven op Amsterdam?
Stelletje &*%$@!!! boeren..... :+ :+ :+

Overigens: Amsterdam gebruikt inderdaad 2 types motoren. Voor de ringweg/snelweg de zwaardere fietsen (lijkt me logisch, omdat die sneller en stabieler zijn) en voor de stad Transalps. Voor gewone surveillance gebruiken we ook scootahs.

En zoals Baksteen zegt: je zult verbaasd staan hoeveel een motorrijder met de juiste opleiding en een dosis (dagelijkse) ervaring uit zijn of haar motor kan halen......
Toen de Amsterdamse politie nog op de oude, behoorlijk zware en trage, BMW boxer reed is menig brommer/motorrijder verrast door de snelheid van die dingen en het vakmanschap van de berijder..... Ik kan het weten.... :X
 
Kun je nagaan wat mogelijk is met een "licht" fietsie.....
Kunnen die zwaantjes alleen van dromen......

(En amtenaren slapen veel, dus dat zit wel goed)

Vakmanschap???
Als je net als die ei..ls zo veel op de motor zit, dan moeten ze zich zelf schamen als ze niet een beetje konden rijden.
En als ze je niet bij kunnen houden, dan lullen ze dat de omgeving in gevaar kwam.. Zeg dan gewoon dat je broek vol zit, jankers....

Zo dat lucht op... Pffffhoooeee.
 
Laatst bewerkt:
Reed een keer illegaal op een ktm crosser toen ik 16 was. Plots werd ik gespot door een politieBMW. Ik heel verdacht "ineens" wegrijden dus dat trok zijn aandacht wel. Uiteindelijk reed ik een bouwterrein op met een hele grote berg zand, ik daarop gecrossen met het idee van: nou hier komt tie nooit. NOU MOOI DUS WEL!!

kortom, je moet wel heel veel kennis van zaken en skills hebben om jouw betreffende motor zodanig te besturen dat een COP je niet met zijn motor bij kan houden. Die gasten rijden over algemeen natuurlijk altijd beter dan jij.

En het moet volgens mij wel een hele flinke stoeprand zijn waar een sm wel overheen komen een bmw niet.

(ja sorry guys, ik wou ook dat het anders was :+ )
 
FF ter aanvulling, in Scheveningen zie ik ook wel eens politie Supermotards rondkarren.
 
Reed een keer illegaal op een ktm crosser toen ik 16 was. Plots werd ik gespot door een politieBMW. Ik heel verdacht "ineens" wegrijden dus dat trok zijn aandacht wel. Uiteindelijk reed ik een bouwterrein op met een hele grote berg zand, ik daarop gecrossen met het idee van: nou hier komt tie nooit. NOU MOOI DUS WEL!!

kortom, je moet wel heel veel kennis van zaken en skills hebben om jouw betreffende motor zodanig te besturen dat een COP je niet met zijn motor bij kan houden. Die gasten rijden over algemeen natuurlijk altijd beter dan jij.

En het moet volgens mij wel een hele flinke stoeprand zijn waar een sm wel overheen komen een bmw niet.

(ja sorry guys, ik wou ook dat het anders was :+ )

Gelukkig zijn de politie hier in Haarlem watjes. Ik daag ze wel eens uit maar nooit komen ze achter me aan.

Wel houden ze me een dag later staande als ze me toevallig tegen komen. Gelukkig kan/mag ik dan alles ontkennen. (Was tweeling broer)
O-)
 
Oi Bakkie..... waarom nou weer afgeven op Amsterdam?
Stelletje &*%$@!!! boeren..... :+ :+ :+

Overigens: Amsterdam gebruikt inderdaad 2 types motoren. Voor de ringweg/snelweg de zwaardere fietsen (lijkt me logisch, omdat die sneller en stabieler zijn) en voor de stad Transalps. Voor gewone surveillance gebruiken we ook scootahs.
Afgeven...Doet Amsterdam mee dan met de centrale inkoop ?? O-) :X :X .... :P
Geen afgeven, eigen volledige beslissingsvrijheid ook wat waard.
Kost alleen iets meer geld. Als ze dat ervoor over hebben :} :}


Kun je nagaan wat mogelijk is met een "licht" fietsie.....
Kunnen die zwaantjes alleen van dromen......

(En amtenaren slapen veel, dus dat zit wel goed)

Vakmanschap???
Als je net als die ei..ls zo veel op de motor zit, dan moeten ze zich zelf schamen als ze niet een beetje konden rijden.
En als ze je niet bij kunnen houden, dan lullen ze dat de omgeving in gevaar kwam.. Zeg dan gewoon dat je broek vol zit, jankers....

Zo dat lucht op... Pffffhoooeee.
Zoooowwwwhééé...blij dat jij HIER je frustratie's kwijt kan en dat niet op straat uit!! :} :}
 
Maar....alles begint met de rijvaardigheid van de bestuurder, met zo'n Pan of BMW kan VEEEEL meer dan de gemiddelde motorrijder denkt of durft uit te proberen ;) })
Beetje politiemotorrijder zal van een park of stoeprandje of bouwterrein ofzo echt geen reden zien moeilijk te kijken }) }) en menig "gemiddeld" off-road rijder zal schrikken als dat slaggeschip gewoon achter m aan komt rijden :P
Ik heb idd ook dergelijke reakties gehad bij het doen van de oefeningen op VRO II op mijn LT.
 
Terug
Bovenaan Onderaan