vraagje aan prof.motormonteurs

pth

Die hard MF'er
13 jan 2006
314
5
Hoe wordt er gewerkt in een werkplaats van een motorzaak?

Ik ben bezig met onderhoud aan mijn cbr600f uit 1999, en volgens de zaak waar ik hem kocht is hij daar altijd in onderhoud geweest. De reden voor mijn vraag...

Ik moest de achterbrug verwijderen om nieuwe tandwielen en ketting te plaatsen, dit kwam nogal precies en ik heb alles volgens het wph gedaan en dus speciaal gereedschap gekocht cq gemaakt. Nu was op de afstand bus de laatste 2 gangen van het draad samengekepen door een tang |( (waarschijnlijk om hem los te draaien) en de borgmoer(speciaal gereedschap nodig) was beschadigd, was met een drevel oid op geslagen |( om hem los cq vast te krijgen. De afstandsbus en borg moer zijn dus nooit op moment gezet wat in het wph heel duidelijk op gewezen word om je aan de instructies te houden.

Ik heb meer kleine dingen bij verschillende motorzaken meegemaakt waarvan ik vind dat dat niet door de beugel kan.....we rijden op 2 wielen met veel pk`s daar mag je dus niet maar wat aanrotzooien.

Is dit toeval of werkt men in de werkplaats niet volgens de instucties van de fabriekant?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk om te beginnen dat een monteur die ketting gewoon doorslijpt of knipt in plaats van een achterbrug eruit te slopen, maar ja, als jij dat makkelijk vind...
 
Ik kan me wel voorstellen dat monteurs die jarenlange ervaring hebben niet voor elk moertje de momentsleutel gaan pakken, hoewel je van een professionele tent mag verwachten dat ze dat wel doen.

Maar met een drevel erop rammen? Dat lijkt mij meer prutswerk van een thuishobbieist, ik zou er iig mee teruggaan.
 
ik werk in een motorzaak als monteur.
ik pak echt niet voor elk wissewasje een momentsleutel.
voor een remschijf vervangen en een cilinderkop enz gebruik ik hem wel, want als je dat niet doet kan je blok in de soep draaien of de schijf krom trekken tijdens monteren.
maar bv een remklauw vastzetten, doe ik met mijn eigen moment.

op den duur leer je hoe vast iets wel/niet kan. in den beginne werken de meeste monteurs ook met een momentsleutel.
daarna leren ze vanzelf hoe het moet, hoeveel kracht je met welke sleutel kunt zetten enz.
 
Bij mijn Suz. jaren geleden waren behoorlijk wat bouten dolgedraait. Was altijd op tijd voor onderhoud neer een garage gegaan. Blijkbaar klooien ze her en der maar wat aan.
 
Inderdaad, de momenten is veelal "vast", ik had het liever anders gezien, maar dan zou iedereen ergens anders heengaan omdat hun hetzelfde klusje in 2 uur minder opknappen (wat neerkomt op.. hoeveel? €110?)

Als je een racer heb en zeker wilt weten dat het werk eraan goed moet worden uitgevoerd ga je zelf aan de slag, spijtig, maar waar. Als je de tijd niet heb: vertel bij het wegbrengen dat je het niet erg vind om een uurtje meer af te rekenen, maar dat ze hun werk met de momentsleutel afmaken.

Wat ik vaak zie zijn moeren die niet geborgt zijn enz. ik kom uit de vliegtuigindustrie, dus ik MOET en ZAL daar een splitpen doorheen jagen, hoe vreemd m'n collega me dan ook vind.


Aan de andere kant moet je je ook beseffen dat je aan een moer en steeksleutel ook niets heb: als je de fijne kneepjes wilt weten, ga dan stage lopen in de scene.
 
Ik denk om te beginnen dat een monteur die ketting gewoon doorslijpt of knipt in plaats van een achterbrug eruit te slopen, maar ja, als jij dat makkelijk vind...


Ik heb een eideloze ketting gekocht omdat ik geen klink gereedschap heb, en met 2 hamers er (advies van specialisten) braam opslaan vind ik zeker niet afdoende met 110 pk, trouwens ook niet met 50 pk. theoretisch zal het wel wat mee vallen maar ik wil geen risico lopen dat als ik 200 + rij de ketting er af vliegt.
 
Lijkt me inderdaad gepruts van een (slechte) hobby-ist.

Ik heb bij m'n vorige motor zelf de ketting+tandwielen vervangen. Het verwijderen van de ketting is erg makkelijk, als je het goede gereedschap hebt. d.w.z. een klink/breek apparaatje. Daarmee druk je dus een pin uit de schakel, waardoor de ketting gebroken wordt. Met de andere kant van de stift kun je een nieuwe ketting aan elkaar klinken.

Dus, dan hoeft het de achterbrug er niet uit, alleen achterwiel, i.v.m. tandwiel, en een kapje wat over't voor tandwiel zitten.

enne, nee, ik heb geen momentsleutel gebruikt bij't vastdraaien van m'n achter-as. (ook ik kom uit de luchtvaart-techniek) Dus't spul was wel afgeborgt. :W
 
Ik heb een eideloze ketting gekocht omdat ik geen klink gereedschap heb, en met 2 hamers er (advies van specialisten) braam opslaan vind ik zeker niet afdoende met 110 pk, trouwens ook niet met 50 pk. theoretisch zal het wel wat mee vallen maar ik wil geen risico lopen dat als ik 200 + rij de ketting er af vliegt.
:Z

ik heb mijn ketting ook gewoon geklonken.. 150pk paar circuitdagen en vele duizenden kilometers later nog niets aan de hand.. om daar nou je achterbrug voor te demonteren.. veel teveel werk :N
 
ik kocht bij martijns een ketting en kon van hun een klinkset lenen, hele nette service! de ketting breken gaat toch makkelijker met een slijptol IMO :Y

maar we gaan offtopic
 
Ik heb een eideloze ketting gekocht omdat ik geen klink gereedschap heb, en met 2 hamers er (advies van specialisten) braam opslaan vind ik zeker niet afdoende met 110 pk, trouwens ook niet met 50 pk. theoretisch zal het wel wat mee vallen maar ik wil geen risico lopen dat als ik 200 + rij de ketting er af vliegt.
Dat werkt prima hoor, zelf klinken met 2 hamers en een drevel. De klinkschakel is daar speciaal voor. Daar durf in ook wel 200pk op te zetten. 't is wat anders als een sluitclipje (visje) he..
 
Wel ik zie wel dat er veel manieren van werken zijn, ik heb (al tig jaar terug) gewerkt als machinist op de koopvaardij en daar werkten we ook met een moment sleutel op veel dingen maar niet op alles.
In ieder geval heb ik vandaag een proefrit gemaakt en hij rijd weer als vanouds en ik hoop dat ik zoveel mogenlijk onderhoud zelf kan blijven doen, is natuurlijk ook leuk.

:] :]
 
Zelf heb ik naar veel wikken en wegen ook voor een eindeloze ketting gekozen omdat ik het advies van veel monteurs kreeg.
Ze zeiden dat een geklonken ketting toch altijd een iets zwakkere schakel heeft dan een eindeloze vooral als je hier geen ervaring me hebt.
Ik heb toen ook de achterbrug eruit gehaald en het is echt niet veel extra werk.
Een as en de ophanging van de schokdemper, dat was het. Ik heb de boel toen goed gepoetst en opnieuw ingevet.
In’t begin had ik er een beetje tegenop gezien maar achteraf was het een fluitje van een cent, en was ik blij dat ik het zo gedaan heb.
 
Momentsleutel is ook maar zwaar overgewaardeerd.
Kijk naar de waarden wat het moet zijn en je kan zien of het vast moet of heel vast.
Probeer eens te voelen hoeveel kracht je moet zetten om iets los te draaien, meer kracht moet je ook niet gebruiken voor het vastzetten maar eerder heel iets minder.
Momentsleutels is meer voor de zachte materialen zodat je de draad er niet uit trekt en bij een achterwiel ter bescherming van de afstandsbussen en lagers.

Ja ik weet dat er opmerkingen komen maar het is gewoonweg mijn mening 8-)
 
Hoe wordt er gewerkt in een werkplaats van een motorzaak?


niet altijd volgens het boekje omdat er meestal wat tijdsdruk achter zit.
speciaal gereedschap is ook niet altijd voorhanden. (nog niet besteld, door iemand anders in gebruikt, noem het maar op.)
Verschilt ook heel erg wat voor monteur je hebt, de 1 is al wat beter dan de ander.

evengoed kan het best zijn dat de eigenaar er zelf iets aan heeft gedaan natuurlijk.


en over de ketting nog even:
een geklonken ketting is zoiezo altijd wel goed, een eindeloze vind ik persoonlijk wat teveel werk. Als je je ketting niet tot helemaal het eind op rijd blijft hij echt wel heel.

Rij zelf meestal met een visje en is nog nooit uit elkaar gevallen.
 
Wie laat zijn momentsleutel jaarlijks calibreren? Het is wel fijn dat je weet wat je meet.
 
Wie laat zijn momentsleutel jaarlijks calibreren? Het is wel fijn dat je weet wat je meet.

Ik weet dat op mijn werk in de werk plaats (diesel en gasmotoren) om de 6 maanden de boel gecalibreerd wordt. En die dingen worden dagelijks gebruikt.
Maar let op, calibratie zegt ook niet alles. Een afwijking van +/- 6% wodt nog gewoon geaccepteerd.

Als je het ding niet vaak gebruikt, zou ik me geen zorgen maken over de calibratie. Zorg wel dat je altijd de sleutel van spanning haalt als je klaar bent met werken.
 
Wie laat zijn momentsleutel jaarlijks calibreren? Het is wel fijn dat je weet wat je meet.

Jaarlijks lijkt me bij hobbymatig gebruik zwaar overdreven.

Als je hem in elk geval maar altijd van de spanning afhaalt na gebruik, en juist dat wordt nogal eens vergeten...
 
Terug
Bovenaan Onderaan