Vraagje betreft montage nieuwe claxon.

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.005
2.561
Vandaag wilde ik een nieuwe claxon monteren.. Helaas niet gelezen dat er een 5 a 10 A hogere zekering in moet (Dus zekering doorgebrand). Dus weer een nieuwe zekering van 7.5A erin gezet en alles werkt weer perfect.

Voordat ik verder ga met het volgen van de instructie.... hoe veilig is het om zomaar een 15A zekering op de plek van de 7.5A zekering te monteren om alles geschikt te maken voor de nieuwe claxon?

Op dezelfde groep zitten: Richtingaanwijzers, Achterlicht, instrumentcluster.
 
Ja. Is niet slim. De kabels in je motor zijn ook berekend op een bepaalde stroom die er doorheen gaat. Vergroot je de zekering, kan er ergens anders iets erg warm worden.
 
Wil je hogere last kunnen schakelen, zou je met een relais moeten werken en nieuwe bedrading, alléén voor de claxon, trekken. Hier moet je wel een zwaardere zekering voor plaatsen. De nieuwe bedrading moet wel een geschikte capaciteit hebben, dus niet te dun draadje pakken ;)
 
niet slim. schakelapparatuur (relais of drukknop) plus de bedrading zijn uitgelegd op 7.5A. door die te vervangen heb je geen bekend zwakste punt meer (de zekering). en het kan best zijn dat dat nu de draad is die veel te heet wordt en zo in de fik kan vliegen of dat schakelcontacten inbranden of wegsmelten. en de toeter gebruik je niet vaak maar de zekering beschermt ook bij sluiting dus als er een keer een draad door slijt kan het zomaar zijn dat je motor in de fik vliegt.
 
Zolang we niet weten hoe dik je bedrading is kunnen we niet weten of het nodig is.
Als het 1mm² is mag er 10A door. voor 15A heb je 1.5mm² nodig.
Hoe dik is je bedrading?
 
niet slim. schakelapparatuur (relais of drukknop) plus de bedrading zijn uitgelegd op 7.5A. door die te vervangen heb je geen bekend zwakste punt meer (de zekering). en het kan best zijn dat dat nu de draad is die veel te heet wordt en zo in de fik kan vliegen of dat schakelcontacten inbranden of wegsmelten. en de toeter gebruik je niet vaak maar de zekering beschermt ook bij sluiting dus als er een keer een draad door slijt kan het zomaar zijn dat je motor in de fik vliegt.
Het klinkt als een ver van mijn bod show, maar ik heb inderdaad wel vaker gehoord van uitgebrande auto's na kortsluiting.
Mijn rijschoolhouder had het helemaal in Frankrijk. 8)7
 
Trouwens, is er niet nog altijd de hoofdzekering van de motor die eruit klapt mocht het echt mis gaan? Kortsluiting = pats eruit toch? Dus als een kabel ooit doorslijt en mocht die groep niet goed zijn.. dan knalt gewoon de hoofdzekering eruit?

(Natuurlijk ga ik dit niet riskeren), maar zomaar uit interesse.
 
Hoe vaak toeter je nou,?
En die keer dat je eens gek doet met dat ding kan dat kabeltje echt wel hebben hoor,
En een ori dan?, kun je die dan niet weer terugplaatsen.
 
Trouwens, is er niet nog altijd de hoofdzekering van de motor die eruit klapt mocht het echt mis gaan? Kortsluiting = pats eruit toch? Dus als een kabel ooit doorslijt en mocht die groep niet goed zijn.. dan knalt gewoon de hoofdzekering eruit?

(Natuurlijk ga ik dit niet riskeren), maar zomaar uit interesse.

Nee

Hoe vaak toeter je nou,?
En die keer dat je eens gek doet met dat ding kan dat kabeltje echt wel hebben hoor,
En een ori dan?, kun je die dan niet weer terugplaatsen.

Misschien moet hij naar een Turkse bruiloft?

Maar stiekem dacht ik dat ook al hoor, systeem wat afgezekerd is op 7.5A kan rustig kortstondig 10A hebben, anders wordt het natuurlijk wel bij een verbruiker die langere tijd aan staat.
 
By the way nog sterker,
De handvatverwarming van Cool ride wordt bij de XJR zelfs aan deze zekering gehangen, t zijn ongeveer een 40 watt verbruikers.
Ze adviseren ook dat een relais de voorkeur heeft maar is alles beduidend meer werk.
(bij mij dus over een relais😉)
.
 
Trouwens, is er niet nog altijd de hoofdzekering van de motor die eruit klapt mocht het echt mis gaan? Kortsluiting = pats eruit toch? Dus als een kabel ooit doorslijt en mocht die groep niet goed zijn.. dan knalt gewoon de hoofdzekering eruit?

(Natuurlijk ga ik dit niet riskeren), maar zomaar uit interesse.
als de 15A die er nu in zit er niet uit klapt voordat de draad in de fik vliegt hoe moet de 40A (of hoger) de dag dan nog redden? en lang niet elke kortsluiting is een perfecte kortsluiting met nagenoeg nul weerstand. een beschadigde draad maakt contact met een frame buis maar de lak op de framebuis geleid niet perfect en dus gaat er wel een hoge stroom lopen die de draad in de fik kan laten vliegen maar niet genoeg om de zekering te laten springen. en dat in de fik vliegen kan echt heel snel gaan ooit eens een proefje gezien waar de draadboom van een auto ergens bewust werd kortgesloten als demonstratie zonder zekeringen. binnen 30 seconden stond de hele kabelboom in de fik ook de stukken die niet bewust kortgesloten waren.
 
Ik ga geen risico's nemen idd.. Heb alles besteld om het netjes aan te sluiten :)
Zal morgen eens meten hoe dik de bestaande claxon kabel is.
let erop dat het niet gaat om de diameter maar om het oppervlak van de doorsnee. stel dat je met je schuifmaat 2mm meet.
Oppervlak=Pixr² dus 3,14x1x1 de draad is dan 3,14mm²
 
Terug
Bovenaan Onderaan