Vraagje betreft remblokken vervangen

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Vandaag de achterste remklauw losgehaald en schoongemaakt, en de voorste 2 klauwen schoongemaakt & de remblokken hiervan vervangen. Was allemaal geen raketwetenschap maar het was de eerste keer dat ik dit deed.
Helaas zat de glijbus van de remblokken van de achterklauw nogal vast gecorrodeerd waardoor ik daar best wel zoet mee was. En voor heb ik voor de zekerheid de remschijven geschuurd met extra fijn schuurpapier omdat de nieuwe remblokken van een ander merk zijn.

Tijdens mijn koffiepauze zat ik even naar een how-to filmpje van revzilla te kijken, en daar waarschuwen ze voor het volgende:

https://youtu.be/1xITumgvvS4?t=2m49s

In het kort, volgens revzilla is het super belangrijke dat de rem niet gebruikt worden als de klauw los is, en als je dat wel doet kan het een remklauw revisie tot gevolg hebben.

Nu wil het zo zijn dat ik bij iedere klauw, nadat ik de blokken eruit had, de rem meerdere malen (gecontroleerd) heb gebruikt zodat de remzuigers er allemaal ongeveer een centimeter uit kwamen zodat ik die goed schoon kon maken met een tandenborstel en een sloot remreiniger.

Heb ik nu iets grandioos fout gedaan, of overdrijven ze een beetje in dat filmpje omdat ze anders aangeklaagd worden door halve garen die de hele zuigers eruit gaan pompen ofzoiets?


Verder heb ik siliconen/kranenvet gekocht. Dit kan op zowel de glijpennen waar de remblokken mee vast zitten en ook op de twee glijpennen waarmee de twee delen van de achterste remklauw met elkaar verbonden zijn toch?
 
Laatst bewerkt:
Omdat de remzuigers eruit kunnen vallen en die zijn ook niet blij als je al het troep weer terugduwt. Je beschadigd dan de stofring/kering.

Tevens is het niet slim om remreiniger te gebruiken omdat dit weer niet goed is voor het rubber. Je had eerder WD40 voor kunnen gebruiken. En als het meer hardnekkig vuil is dan gewoon de boel openmaken en alles correct reinigen.
 
Mja ik heb het instructie filmpje van motozoom gebruikt als voorbeeld. Daar gebruiken ze (royale hoeveelheden) remreiniger om alles mee schoon te maken. (Overigens ook royale hoeveelheden koperpasta achter op de remblokken en op de glijbussen.)
Remreiniger kan dan wel slecht voor rubber zijn, maar die ene keer dat ik ze daar mee inspuit zal het rubber hopelijk wel overleven.

Maar voor de volgende keer beter dus maar niet de rem pompen om de zuigers er wat verder uit te laten komen?
 
Vandaag de achterste remklauw losgehaald en schoongemaakt, en de voorste 2 klauwen schoongemaakt & de remblokken hiervan vervangen. Was allemaal geen raketwetenschap maar het was de eerste keer dat ik dit deed.
Helaas zat de glijbus van de remblokken van de achterklauw nogal vast gecorrodeerd waardoor ik daar best wel zoet mee was.
Dat heb je iig netjes geconstateerd, schoongemaakt, glad,insmeren, en weer monteren :t
En voor heb ik voor de zekerheid de remschijven geschuurd met extra fijn schuurpapier omdat de nieuwe remblokken van een ander merk zijn.

Dat had je niet hoeven doen. Ik maak schijven wel eens schoon, in de zin van remstof wegblazen uit de gatjes en rond de floats. En of remblokken nu van merk A of B zijn, ze zullen toch moeten zetten naar de schijf. Ik zou eerder oppervlakte van de blokjes lichtjes opschuren, indien nieuw geplaatst.
Tijdens mijn koffiepauze zat ik even naar een how-to filmpje van revzilla te kijken, en daar waarschuwen ze voor het volgende:

https://youtu.be/1xITumgvvS4?t=2m49s

In het kort, volgens revzilla is het super belangrijke dat de rem niet gebruikt worden als de klauw los is, en als je dat wel doet kan het een remklauw revisie tot gevolg hebben.
Das wel een heel klein risico (heb filmpje niet gekeken). Vaak wordt geadviseerd om juist wel de remzuigers iets naar buiten te pompen. Ten eerste om te controleren of ze beide nog goed en gelijkmatig werken. Ten tweede om beter te kunnen reinigen.
Nu wil het zo zijn dat ik bij iedere klauw, nadat ik de blokken eruit had, de rem meerdere malen (gecontroleerd) heb gebruikt zodat de remzuigers er allemaal ongeveer een centimeter uit kwamen zodat ik die goed schoon kon maken met een tandenborstel en een sloot remreiniger.
Op zich kan dat. Remreiniger is een ontvetter, die nauwelijks residu achterlaat. Je hebt ze in een kan, en in een spuitbus. Die spuitbus heeft als voordeel dat het met een harde straal spuit, waardoor je ook rommel wegspuit. Zoals met alles: met mate en verstand gebruiken en toepassen.
Heb ik nu iets grandioos fout gedaan, of overdrijven ze een beetje in dat filmpje omdat ze anders aangeklaagd worden door halve garen die de hele zuigers eruit gaan pompen ofzoiets?


Verder heb ik siliconen/kranenvet gekocht. Dit kan op zowel de glijpennen waar de remblokken mee vast zitten en ook op de twee glijpennen waarmee de twee delen van de achterste remklauw met elkaar verbonden zijn toch?

Er zit hier een monteur op MF die fan is van dik siliconen op de glijpennen.
Het is aanbelevingswaardig om de glijpennen te beschermen voor de toekomst. Niet met spul dat vloeibaar is (want je wilt het enkel op de pennen, nergens anders in of op de klauw!). Dus siliconen past daar goed bij.

Ik ben zelf van lichtjes smeren.
 
Maar voor de volgende keer beter dus maar niet de rem pompen om de zuigers er wat verder uit te laten komen?

Juist wel ,blokje hout ertussen zetten zodat de cubs er niet uitdonderen.Dan remmnenreiniger gerbuiken om de cubs schoon te maken tandenborstel zo te ontdoen van vuil etc.Beetje ATE vet aan cubs smeren en deze weer terugduwen.Nieuwe remblokken e.v.t voorzien van wat kopervet........een beetje.Monteren en gas erop :]
 
Verder heb ik siliconen/kranenvet gekocht. Dit kan op zowel de glijpennen waar de remblokken mee vast zitten en ook op de twee glijpennen waarmee de twee delen van de achterste remklauw met elkaar verbonden zijn toch?

Wel heel slim om siliconenvet te gebruiken zo vlakbij je remblokken :X

En je moet GROF schuurpapier gebruiken om de boel op te ruwen.Ik gebruik schilders / hout schuurpapier })
 
Laatst bewerkt:
Toen ik nog monteurtje was in de Autorace gingen remmen zo droog, droog als maar kan in elkaar. Maar dat kwam omdat het te vaak uit elkaar was, dan is alle smeerseltjes alles overbodig. Nou is het met remmetjes van je motor vaak zo dat na het monteren totdat je ijzer op ijzer hoort niet meer naar die remmen gekeken wordt. Als je ze regelmatig uitelkaar haalt en met een droog borsteltje schoonmaakt zou je ook geen smeer en conseveermiddelen nodig hebben en blijft alles gangbaar.
Zuigertjes monteren altijd met ATE blauw :P
waarmee ik de behandelingen van mijn voorgangers niet af wil raden hoor...
 
remmenreiniger is een ontvetter. vermits er op je remklauwen/zuigers normaal gezien geen vet zit, heeft het ook weinig nut.

de bestaansreden van remmenreiniger is het ontvetten van schijven en trommels.
 
remmenreiniger is een ontvetter. vermits er op je remklauwen/zuigers normaal gezien geen vet zit, heeft het ook weinig nut.

de bestaansreden van remmenreiniger is het ontvetten van schijven en trommels.


Hoe denk jij over het compleet schoon en droog assembleren en dan maar wat vaker onderhoud plegen?
Ik denk, al zou je je klauwtjes er mee ontvetten, dat het niet eens bij de stofringen en cups komt omdat die helemaal weggewerkt zitten. Als er een flintertje ATE tussenzit komt er al helemaal geen remmenreiniger tussen. Gezien het veelvuldige gebruik van Copa-Slip onder onze collega's denk ik dat reinigen op zijn tijd nodig is...
Luister nou maar naar mij want ik heb hier drie motoren stilstaan met remproblemen... oh wacht... :o

Maar die stofzakken van de vierwielvoertuigen hadden er ook geen last van hoor
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan