Vraagje DB killer

Nadim

Rookie
3 aug 2019
15
2
Hoi,

Sinds kort in het bezit van een ninja 300 met akropovic demper (niet volledige uitlaat systeem), nu heb ik zojuist zelf even gemeten (met telefoon en een app) hoeveel DB het nou produceert zonder db killer. Ik kwam uit op een max van 82db op 5.5k toeren. Volgens de rdw website mag ik 88db op 5.5k toeren (en dan dus nog de marge van 2). Mijn vraag is simpel; zelfs zonder db killer is mijn geluid onder het maximum van wat mag, kan je daar dan alsnog in de problemen mee komen? Ik vind het zelf best redelijk vergeleken met wat ik wel eens voorbij hoor rijden.

Natuurlijk geluidsoverlast niet meegerekend.. heb het over normaal rijden of bij een controle

Kan natuurlijk altijd zo zijn dat de app niet juist werkt maar heb er geen speciaal meetapparatuur voor.


EDIT:

Zojuist nogmaals getest op 1 meter afstand op dezelfde locatie met/zonder db killer; resultaat;
- MET db killer - max 82db op 6k toeren (meting op rdw staat op 5.5k toeren)
- ZONDER db killer - max 84db op 6k toeren (meting op rdw staat op 5.5k toeren)

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Sinds kort in het bezit van een ninja 300 met akropovic uitlaat, nu heb ik zojuist zelf even gemeten (met telefoon en een app) hoeveel DB het nou produceert zonder db killer. Ik kwam uit op een max van 82db op 5.5k toeren. Volgens de rdw website mag ik 88db op 5.5k toeren (en dan dus nog de marge van 2). Mijn vraag is simpel; zelfs zonder db killer is mijn geluid onder het maximum van wat mag, kan je daar dan alsnog in de problemen mee komen? Ik vind het zelf best redelijk vergeleken met wat ik wel eens voorbij hoor rijden.

Natuurlijk geluidsoverlast niet meegerekend.. heb het over normaal rijden of bij een controle

Kan natuurlijk altijd zo zijn dat de app niet juist werkt maar heb er geen speciaal meetapparatuur voor.
Je laatste zin is correct.
Vrijwel onmogelijk dat je uitlaat zonder db killer onder de 82dB zit bij 5.5k toeren.
Een elektrische grasmaaier is luider.
 
Je laatste zin is correct.
Vrijwel onmogelijk dat je uitlaat zonder db killer onder de 82dB zit bij 5.5k toeren.
Een elektrische grasmaaier is luider.

haha. kan het zometeen wel even vergelijken met db killer er in wat voor waarde die dan aangeeft.

Vind het echt meevallen hoor, mijn 50cc schakelbrommer destijds maakte meer herrie (miss gewoon doordat het geluid kut was waardoor het als meer herrie klonk)
 
Je laatste zin is correct.
Vrijwel onmogelijk dat je uitlaat zonder db killer onder de 82dB zit bij 5.5k toeren.
Een elektrische grasmaaier is luider.

Zojuist nogmaals getest op 1 meter afstand op dezelfde locatie met/zonder db killer; resultaat;
- MET db killer - max 82db op 6k toeren (meting op rdw staat op 5.5k toeren)
- ZONDER db killer - max 84db op 6k toeren (meting op rdw staat op 5.5k toeren)
 
Een telefoon gebruikt een microfoon om db's te meten, een microfoon meet echter geen geluidsdruk (db) maar geluidstrillingen. Die resultaten die je krijgt stellen bogus voor. Ik heb zelf wel een echte db meter, en heb t eens vergeleken met zo'n app op je telefoon. Kwam totaal niet overeen. Conclusie: met een microfoon kun je geen db meten
 
Een telefoon gebruikt een microfoon om db's te meten, een microfoon meet echter geen geluidsdruk (db) maar geluidstrillingen. Die resultaten die je krijgt stellen bogus voor. Ik heb zelf wel een echte db meter, en heb t eens vergeleken met zo'n app op je telefoon. Kwam totaal niet overeen. Conclusie: met een microfoon kun je geen db meten

Hoe kom je aan zo'n meter? Zit je toevallig ergens in het noorden? Wil de mijne wel eens laten meten :)
 
Dan mag jij wat mij betreft de metingen gaan doen bij de politie , met je geijkte telefoon app :} :t

Haha grappenmaker =P

Had het geupdate zodat het verschil tussen de twee met dezelfde app kon worden aangetoond. Maar zoals ik al aangaf is en blijft het een app met toestel wat geen garanties zijn. Als iemand anders ervaring met een ninja 300 met akropovic demper die ooit een (echte) meting heeft gedaan met/zonder db killer hoor ik het graag
 
Hoe kom je aan zo'n meter? Zit je toevallig ergens in het noorden? Wil de mijne wel eens laten meten :)

Mijn overleden opa heeft deze vroeger aangeschaft. Ik woon in t zuiden, net over de grens in België.

IMG_20190824_203614993.jpg
 
Ik zag ze wel op bol.com, maar eens even naar kijken.



zie hier nu eentje voor €25 valt best mee, ga dan denk ik eentje aanschaffen. Weet iemand toevallig wat de juiste meetafstanden zijn die bij politiecontrole/rdw gebruikt worden? Ik heb zelf nu 1 meter aangehouden.
 
Mijn schoonvader is vorige maand overleden en hij heeft mij gevraagd om zijn schuurtje op te ruimen.
Veel troep maar ook wat laboratorium spullen, voedingen, meetapparatuur etc.
Toen las ik dit topic en wist dat er ook een geluidsmeter bij zijn spullen zat.
Dat ding maar eens opgehaald, afgestoft en opengemaakt.
Gelukkig zat er geen batterij in, want die kunnen zo'n oud apparaat verwoesten.
9 Volt blokbatterij er in en hij doet het zowaar ook nog !
Instelbaar voor metingen van 60 dBA tot 120 dBA.
Dus geschikt voor motorfietsen.

Geluidsmeter.JPG
 
Mijn schoonvader is vorige maand overleden en hij heeft mij gevraagd om zijn schuurtje op te ruimen.
Veel troep maar ook wat laboratorium spullen, voedingen, meetapparatuur etc.
Toen las ik dit topic en wist dat er ook een geluidsmeter bij zijn spullen zat.
Dat ding maar eens opgehaald, afgestoft en opengemaakt.
Gelukkig zat er geen batterij in, want die kunnen zo'n oud apparaat verwoesten.
9 Volt blokbatterij er in en hij doet het zowaar ook nog !
Instelbaar voor metingen van 60 dBA tot 120 dBA.
Dus geschikt voor motorfietsen.

Bekijk bijlage 1421799

Meet hij niet tot 130db? Verstelbaar tot 120db met dan nog 10db van de wijzer?
 
Huh?, is het niet gewoon volle uitslag = 120 dB? of reken je die -10dB mee?

Kan je bij de bank niet voor me regelen? "U staat 1000 euro rood" "Kan ik dat allemaal opnemen???"

Ben het wel eens als je zegt hij is niet van 60 tot 120 maar van 0 tot 120 Db, op stand 60 is namelijk de hele schaal van xxx tot 60 dB
 
Nou ik.ken het apparaat niet echt, maar wat mij logisch lijkt:

Zet ik die draai knop op 90, en geeft de wijzer (+) 5 aan, meet ie dus 95db. Zet ik die knop op 120, en geeft de wijzer 10 aan, dan is t 130 db?
 
Meet hij niet tot 130db? Verstelbaar tot 120db met dan nog 10db van de wijzer?


Er staat een streep op de wijzerplaat waar de naald op moet staan, die kan je instellen dmv de schroef "set meter".
Ook een leuke site gevonden waar allerlei wetenswaardigheden van oude elctronica op staan, waaronder deze Acos meter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan