Vraagje elektrisch probleem cbr 600 pc23

82dt

MF veteraan
26 apr 2004
1.305
2
Adegem, BELGIE
Ik heb nog een vraagje in verband met m'n cbr 600 pc23. Ik heb een elektrisch probleem. Ik krijg de motor niet meer gestart, heb de bougies tegen de kader gelegd en ze vonken niet meer. Alle andere elektrische onderdelen werken wel nog.

De batterij was wel bijna plat maar ik zou toch wel iets van vonk moeten gezien hebben. Ik vermoed dus dat het probleem voor de spoelen zit...Heeft iemand een idee? Ik zocht een handwerkboek van een F1 of F2 om alles te kunnen uitmeten, maar ik kan niks vinden.

Dus mocht iemand daarmee kunnen helpen...

Eeuwige roem en dankbaarheid...
 
De batterij was wel bijna plat maar ik zou toch wel iets van vonk moeten gezien hebben. Ik vermoed dus dat het probleem voor de spoelen zit...


... :N ...Je zegt dat er een andere motor wél mee startte,..gelukje meen ik!
...de ene motor is de andere niet.
Een accu die minder spanning aanleverd dan een motor(type) nodig heeft, daar kun je in vele gevallen van uit gaan, dat er voor de vonk weinig overblijft.
Probeer eerst te starten met de volle of sterkere accu.
 
Deze avond probeer ik met een volle accu...Maar wat kan het anders nog zijn?


Als een goede accu nog geen vonk creert of helemaal niet, dan vanaf de dynamo-zijde beginnen.
Met grote waarschijnlijkheid is jou motor uitgerust met een ontstekingsspoel, welke een voorspanning genereerd naar de condensator in de CDI.
De pick-upspoel geeft het signaal aan de thyristor om de opgebouwde spanning in de condensator los te laten.
Die voorspanning wordt dus in intervallen losgelaten op de bobine´s om dus daarna een vonk te maken aan het einde van de bougie.

Werking--> http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ontstekingsysteem%20bromfiets.pdf (ontstekingssysteem)
Hier dan het voorbeeld van en hedendaagse bromfiets, maar de werking bij motoren is gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan