Vraagje ivm begrenzen en invoeren

ohkaas

MF'er
5 nov 2008
118
0
Hoi iedereen, zit even met een vraagje.

De indruk die ik heb is dat een motor afstellen in nederland veel makkelijker is dan in België. Maar zoals ik hier wel veel lees krijgen jullie gewoon een soort attest dan waarop dat staat dat ie maar 25kw is. Maar aan je papieren zelf veranderd er niks?

Is het dus mogelijk een nederlandse motor daar te laten afstellen, en die vervolgens in te voeren en probleemloos verzekerd te krijgen in belgië?


Alle extra informatie hieromtrend is welkom.

Alvast bedankt!
 
Ik denk dat je het feit verwaard dat veel mensen met een uitdraai van 25kw rond rijden, wat officieel niet voldoende is. Het wordt gedoogd, maar het moet op je kenteken staan.
 
Allereerst kun je hier even kijken, heel veel informatie
25kW: De veelgestelde vragen

Maar ik zal het zelf ook 'even' uitleggen:

In Nederland wordt er door de importeur van het merk soms een 2e typegoedkeuring aangevraagd, de motor wordt dan op 2 manieren aangeboden: een volvermogen, en een begrensde (25kW).

Als je hier zo'n volvermogen motor koopt en die op 25kW wil hebben, en dat type motorfiets zo'n 2e typegoedkeuring heeft, dan ga je naar de dealer, die er een onderdeel in zet dat het vermogen vermindert. Hij meldt dit bij de RDW. (RijksDienst Wegverkeer), bij jullie volgens mij DIV?
Die stuurt een nieuw kentekenbewijs op met daarop de toevoeging: 'Het betreft een lichte motorfiets'. Klaar

MAAARRR

Nu komt het, veel oudere motorfietsen hebben niet zo'n 2e typegoedkeuring. Terwijl het juist de oudere fietsen zijn die een beetje betaalbaar zijn voor de jeugd van tegenwoordig.
Die kunnen dus niet via de dealer officieel aangepast worden. Dan zijn er 2 opties:

1. Import/Export
Exporteren, bijvoorbeeld naar duitsland, daar op 25kW zetten, en weer importeren. Hij wordt dan gekeurd met het gemeten vermogen van 25kW. Er komt dan dus ook op je kentekenbewijs 'Het betreft een lichte motorfiets' te staan.

OF 2. Uitdraai
De eerste optie kost veel tijd en kan een hoop geld kosten. Vandaar dat veel jonge rijders de motor (zelf of via dealer) begrenzen en vervolgens op een dynojet/rollenbank/testbank zetten. Die print een papiertje uit met een vermogenscurve, met een piek op 34Pk of minder (=25kW).
Die kun je dan opsturen naar bepaalde verzekeringsmaatschappijen, die jou wel willen verzekeren. Helaas wil oom agent hier nog wel een probleem van maken: volgens je kentekenbewijs rijdt je nog op een zware motor('Het betreft een zware motorfiets'), en heb je dus officieel niet het juiste rijbewijs.
Simpel? JA.. Maar helemaal waterdicht: NEE
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan