vraagje ivm cilinder-bouten CB250N

Cornholio

MF'er
31 aug 2005
239
0
Leuven (BE)
hey,

Mijn cb verbruikte heel veel olie,
als ik hem pas had bijgevuld viel het goed op dat er olie tussen de cilinderkop en de cilinder uitkwam aan de voorkant.

Ik heb dus een nieuwe koppakking gekocht om de oude te vervangen.

Toen ik de bouten er aan het uithalen was is me iets opgevallen,
aan één bout zit onderaan een stukje rubber, aan de bout die er 'achter' zit, zit nog een restje van wat rubber. Of er op de overige 6 bouten ooit een rubbertje gezeten heeft weet ik niet (op de 4 buitenste denk ik toch al zeker niet).

Mijn vraag is nu of dit rubbertje iets te maken zou kunnen hebben met olieverlies,
en of ik dus best de hele cilinder demonteer en nieuwe rubbertje(s) gebruik,
of moet ik me hier geen zorgen over maken?

fototje; het linkse rode vakje is de bout met het goede rubbertje,
het rechts vakje is de bout waar zeker ooit eentje gezeten heeft.
(het betreft dus de bouten aan de binnenkant van de linkse cilinder)

cb.JPG
 
Rubbertjes zou ik zo wie zo altijd vervangen.
Waarom de cilinders ook niet even los halen? De voetpakking zou ik ook vervangen, die is hard geworden en wanneer de cilinders maar even bewogen hebben bij de demontage krijg je ook daar lekkage. Kun je direkt ook de zuigers netjes schoonmaken etc.
 
Laatst bewerkt:
En check dan ook de slotspeling van de zuigerveren.
Je zegt dat de motor HEEL VEEL olie gebruikt, maar als dat door lekkage komt moet er iedere keer wel een hele plas olie onder liggen. Giet maar eens 10 cc. olie op een velletje papier, en kijk hoeveel dat lijkt als het 10 minuten gelegen heeft. En bedenk dan hoe het eruit zou zien als dat een kwart liter zou zijn.
Als dat niet zo was zal er wel het nodige echt door de motor verbruikt zijn, hetzij via klepseals, hetzij via zuigerveren!
 
En check dan ook de slotspeling van de zuigerveren.
Je zegt dat de motor HEEL VEEL olie gebruikt, maar als dat door lekkage komt moet er iedere keer wel een hele plas olie onder liggen. Giet maar eens 10 cc. olie op een velletje papier, en kijk hoeveel dat lijkt als het 10 minuten gelegen heeft. En bedenk dan hoe het eruit zou zien als dat een kwart liter zou zijn.
Als dat niet zo was zal er wel het nodige echt door de motor verbruikt zijn, hetzij via klepseals, hetzij via zuigerveren!


Niet zo lang geleden heb ik de compressie eens gemeten,
en die was prima. Dus lijkt het me sterk dat het aan de zuigerveren gaat liggen?

als ik de olie net bijgevuld heb, en ik stop ergens,
riekt het nogal hard naar olie.
En mijn cilinders zien zwart van de olie, enkel onder de koppakking.

Ik denk dat de olie ertussen sijpelt en dan grotendeels verdampt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan