vraagje kleppen stellen.....

tommyniesje

Die hard MF'er
9 nov 2006
612
0
Ik ben zelf begonnen met het stellen en aanpassen van de klepspeling.

Nu is mijn vraag of ik altijd de speling moet meten als de nokkenas recht omhoog staat en dan aan de onderkanrt meten?

En zo werk ik 1 voor 1 allemaal af?

Nofg een vraagje...

voor mij is de intake minimaal 0.11 en max0.30 maar als hij nou 0.12 moet ik hem dan aanpassen?

Vraagje......kan het ook zijn dat je na 30.000 km helemaal niks hoeft bij te stellen?


heb een r1 uit 1998 alvast bedankt voor de reactie's :? :] :}
 
Ik ben het wel héél erg vaak met je eens, maar nu denk ik er even anders over, mag dat :?
Omdat de speling bij warme motor kleiner wordt :Y
Afhankelijk van de materiaalkeuze v/d constructeur is dit gegeven bepaald, je mag dit dus nooit zomaar aannemen.......

De nok van de te meten klep moet recht tegenover de, in dit geval, stoterbus staan, dan kun je de speling meten.
Dit heeft te maken met de aanloop/afloop-snelheid van je klep, en is dus zeer relevant voor de periode waarin je de klepspeling kan (en mag!) meten.

overigens nog nooit een verbrande inlaatklep gezien :X .
Helaas heb ik er al teveel weg moeten gooien -O-

Wanneer alle waarden tussen de opgegeven waarden zitten de boel weer dichtschroeven en pas na de volgende 30K opnieuw checken
Mág ik zeggen dat ik die interval véél te groot vind :? , de controle op de kleppen kost maar een fractie van de reparatie als het fout gaat, en helaas gaat het meer dan eens fout -O-

Ik wéét 't, ik ben een zeikerd, maar ik wil nu eenmaal graag de puntjes op de i zien, niet alleen om commentaar te leveren, maar vooral ook om een discussie op gang te krijgen waarmee ik alleen maar weer iets probeer te leren.
Het leven is één leerproces, en als je dénkt dat je in de buurt komt, ga je dood -O-
Maar ik hoop hier nog véél te leren als het mag *O*

Ik stel altijd als volgt...
cil 1 op bdp, dan inlaat 2 meten en stellen, uitlaat 3 meten en stellen, 4 in en uitlaat...
dan 1 keer rond, weer op bdp de andere kleppen stellen....
is nog nooit fout gegaan
 
Ik stel altijd als volgt...
cil 1 op bdp, dan inlaat 2 meten en stellen, uitlaat 3 meten en stellen, 4 in en uitlaat...
dan 1 keer rond, weer op bdp de andere kleppen stellen....
is nog nooit fout gegaan
Tja, als het nog nooit fout is gegaan, wil dat naar mijn bescheiden mening nog LANG niet zeggen dat het dan goed is.........
 
Ik stel altijd als volgt...
cil 1 op bdp, dan inlaat 2 meten en stellen, uitlaat 3 meten en stellen, 4 in en uitlaat...
dan 1 keer rond, weer op bdp de andere kleppen stellen....
is nog nooit fout gegaan
Ik ook en gaat ook nog altijd goed ;) , maar kan per motor verschillen (4 cyl in v-vorm, ontstekingsvolgorde etc.).
Daarom is mijn raad (naast alle goede raad die hierboven al gegeven is) als je nog nooit kleppen gesteld hebt: kijk het na in het werkplaatshandboek van je fiets voor de zekerheid.

(Verder vind ik kommentaar waarbij alleen maar kritiek gespuit wordt, zonder zelf een constructieve bijdrage aan de discussie te geven, een beetje jammer. Ook opmerkingen van ik heb al x jaar ervaring etc. voegen naar mijn mening niet zoveel toe aan de diskussie over het hoe en waarom. Ik vind het interessant een diskussie te houden in de trant van: waarom iets niet klopt, en wat dan wel juist zou zijn, en waarom dan wel.) :X :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan