Vraagje : Kleppen stellen

Friemel

Die hard MF'er
1 mei 2002
541
0
Kan het niet zo snel vinden via de zoekfunctie.

Enig idee wat het ongeveer kost om de kleppen te laten stellen?? Het gaat om een Honda CBR600 1996.

Thanx and happy motorweekend !!
 
zou ik ook wel eens willen weten....

ik vraag me af of het ook echt nodig is
ik bedoel je hoort vaak genoeg dat iemand zijn kleppen liet stellen volgens het boekje(bij een cbr geloof ik om de 24k) en dat er dan maar 1 klepje verkeerd stond ofzo
 
zou ik ook wel eens willen weten....

ik vraag me af of het ook echt nodig is
ik bedoel je hoort vaak genoeg dat iemand zijn kleppen liet stellen volgens het boekje(bij een cbr geloof ik om de 24k) en dat er dan maar 1 klepje verkeerd stond ofzo
Als er in je boekje staat 'om de X km kleppen stelllen' wil dit nog niet zeggen dat om de X kilometer al je kleppen niet meer goed staan. Het zou zelfs heel goed kunnen dat er niets verkeerd staat.
Weet niet wat het kost, ik laat het bij de beurt doen.
 
VTR van mij gecontroleerd bij 32000 km, moet volgens boekje bij 24000 km.
Geen slijtage, alles nog volgens de toleranties!
Als er een tikje is ligt het aan de kettingspanners (zwak punt CBR600 en VTR en ...)
 
Hallo motor rijdend NL,

Ik zou van jullie willen weten of het ook bij een KAWA ZX-6R bj 2000 nodig is om de kleppen bij kmst
12000 al te stellen???

En wat de kosten daar van zijn ???

Later,

Eric :)


Als dat in het boekje staat kun je dat beter wel doen. Misschien is het niet nodig maar het zou dom zijn om het 10k uit te stellen vanwege de kosten (waarvan ik overigens geen id heb).
 
Hallo motor rijdend NL,

Ik zou van jullie willen weten of het ook bij een KAWA ZX-6R bj 2000 nodig is om de kleppen bij kmst
12000 al te stellen???

En wat de kosten daar van zijn ???

Later,

Eric :)
klepspeling controleren kan nooit kwaad, is het mis, dan kun je gaan afstellen.

Bij een moderne fiets met dubbele nokkenas en 16 klepjes is het controleren niet zo handig. Meestal moet dan het hele kleppendeksel verwijderd worden, wat automatisch een nieuwe pakking inhoud. Als er vervolgens gesteld moet worden is dit ook lastig. Je hebt de juiste plaatjes nodig om er tussen te zetten en een apart gereedschap om de kleppen in te drukken.

Bij een enkele nokkenas met tuimelaars zitten er vaak van die ronde dopjes boven op het blok. Die schroef je eraf en je kunt dan de klepspeling controleren. Geen nieuwe pakking nodig. Ook het zelf afstellen is dan niet zo moeilijk. Gewoon met een boutje en een borgmoertje op de tuimelaars. Je hebt voor het controleren wel een voelermaatje nodig en natuurlijk de afstelgegevens.
 
edit: verkeerde quote |(

gaat dus over die zx6r


ja, de mijne had na 12.000km 12 klepjes die gesteld moesten worden..

En nu net over de 19.000 lijk ik al weer klepjes te horen ratelen.. :?

Dit zat bij de kosten van een grote beurt (370 euro ongeveer dacht ik).

 
Laatst bewerkt:
edit: verkeerde quote |(

gaat dus over die zx6r


ja, de mijne had na 12.000km 12 klepjes die gesteld moesten worden..

En nu net over de 19.000 lijk ik al weer klepjes te horen ratelen.. :?

Dit zat bij de kosten van een grote beurt (370 euro ongeveer dacht ik).

370 euro tering wat een geld!

is hoop ik niet alleen voor het stellen van de kleppen maar voor de hele beurt.....
 
Volgens mij niet zoveel, breng vrijdag mijn motor naar de dealer, even kleppies controleren/stellen en nieuwe banden, hij zei dat ik ongeveer 100 euro moest bijtellen bij het bedrag van de banden, en dan zaten we nog erg ruim.
Motor heeft bijna 24.000km gelopen, ik verwacht niet veel problemen. Overigens lever ik de motor wel in zonder kuip. Het controleren/stellen is volgens mij nog een werk van anderhalf, misschien 2 uur.
 
Volgens mij niet zoveel, breng vrijdag mijn motor naar de dealer, even kleppies controleren/stellen en nieuwe banden, hij zei dat ik ongeveer 100 euro moest bijtellen bij het bedrag van de banden, en dan zaten we nog erg ruim.
Motor heeft bijna 24.000km gelopen, ik verwacht niet veel problemen. Overigens lever ik de motor wel in zonder kuip. Het controleren/stellen is volgens mij nog een werk van anderhalf, misschien 2 uur.
Ik stel mijn kleppen zelf.
Kawa 250 1cyl 10 minuten werk.
Perkins 16cyl 64 kleppen 1300pk 2 uur werk.
Kleppen stellen is niet echt moeilijk maar je moet het een keer gezien hebben.
Het is meer een kwestie van kan je er goed bij en heb je de goede gereedsschappen en indien nodig de juiste vulplaatjes. :)
 
Ik stel mijn kleppen zelf.
Kawa 250 1cyl 10 minuten werk.
Perkins 16cyl 64 kleppen 1300pk 2 uur werk.
Kleppen stellen is niet echt moeilijk maar je moet het een keer gezien hebben.
Het is meer een kwestie van kan je er goed bij en heb je de goede gereedsschappen en indien nodig de juiste vulplaatjes. :)

Ik laat dat liever doen ;) Heb niet het juiste gereedschap om de klepspeling te meten en niet de kennis om zo in m'n eentje alles te doen.
Kleine dingen zoals oliefilter, olie, remvloeistof enz. kan ik allemaal zelf wel, maar aan het blok kom ik liever niet teveel zelf ;)

Dus vrijdag breng ik 'm weg en vrijdag haal ik 'm weer op, neem ik ff een leenmotortje mee voor een paar eurootjes en kan ik mooi motorrijden op de eerste dag dat ik geen 25kw meer hoef te rijden :}
Het is te hopen dat ze me dan geen chopper meegeven ;)
 
Even een oud topic een schop geven. Heb namelijk ook een vraagje over het stellen van de kleppen. Als het nodig is om de kleppen te stellen, hoor je dit dan altijd? En zijn er nog andere manieren om er achter te komen? Ik rij zelf een Honda CBR 600 F uit '92. Hoor nu ook ratelen, maar dit is waarschijnlijk ( en hoop ik het enigste) de kettingspanner dinges :? Je weet wel, dat zwakke onderdeel van de o.a. CBRs.

Wie o Wie heeft antwoord op deze vraag.............
 
NOu de mijne krijgt komende week zn "klepspeling-controle-beurtje" ben benieuwd hoeveel er gesteld moet worden.

K laat t wel ff weten, zal btw wel duur worden.....dr staat 5 uur voor dacht ik zo. Nokkenassen enzow moeten er allemaal uit :(
 
NOu de mijne krijgt komende week zn "klepspeling-controle-beurtje" ben benieuwd hoeveel er gesteld moet worden.

K laat t wel ff weten, zal btw wel duur worden.....dr staat 5 uur voor dacht ik zo. Nokkenassen enzow moeten er allemaal uit :(

Ben benieuw wat eruit komt. Wat rij je en hoeveel km heb je op de teller?
En nog iemand een idee of je het altijd hoort als het nodig is om de kleppen te stellen? Zijn er nog andere symptonen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan