Vraagje knipperrelais

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Ik moet een knipperrelais fabrikaat Landport, type UNIM2180007 aansluiten.
Het ding heeft 3 aansluitpunten, gemerkt met X, P en L. welke aansluiting is wat?
Wie kan mij aan informatie helpen hoe ik dit ding aan de praat kan krijgen?

Op de site www.landportbv.com zie ik alleen dat ze het ding verkopen, maar enige verdere technische informatie is er niet te vinden......

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Trek hem even uit elkaar, dan kun je het wel zien.
Dat is de laatste optie...
Het ding is dicht gemaakt door het alu huis om de bodem te felsen. Als je dat los wilt halen mol je de boel enigszins en dat vind ik zonde!
Bovendien is het niet mijn relais, maar dat van een kennis die graag werkende knippers op zijn fiets wil, liefst met een ongesloopt relais.....
 
Als ik Google, krijg ik een site die niet werkt :( .
Vreemde aanduidingen, die aansluitingen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen: P=Power (dus +12V), L=Load (belasting) en X=ikhebgeenflauwidee, waarmee voor X het controlelampje overblijft, of een massa-aansluiting. Maar die massa-aansluiting zit eigenlijk alleen op moderne electronische exemplaren.

Succes
 
Laatst bewerkt:
Is wat voor te zeggen, P=power, L=load en X zal wellicht de aansluiting zijn die aan de keuzeschakelaar links / rachts moet.

"Zomaar proberen"doe ik liever niet.

Met L(oad) bedoel ik juist de belasting, dus dan zou die naar de keuzeschakelaar moeten.

Probeer anders eens het volgende: neem een lampje van 5 of 10W en sluit die aan op L. En 12V op P. Gaat ie snel knipperen (of zelfs zoemen of blijft branden), dan zit je goed en kan je naar de normale belasting van 2x 21W. Dan zou ie normaal moeten knipperen. Slopen doe je 'm niet zo gauw.

Sucz..
 
+ of x      = STROOM TOEVOER (KAN VIA SCHAKELAAR BIJ 2 RELAIS)
P      = CONTROLE LAMPJE
L      = NAAR KNIPPERLICHTEN (KAN VIA SCHAKELAAR BIJ 1 RELAIS)
_      = MASSA


massa is niet altijd aanwezig.
Het kan zijn dat je 2 relais hebt die geschakeld worden met + toevoer aan en uit te schakelen. Als het zo'n relais is dan zal het groene lampje zwak blijven branden als je een systeem voor 1 relais hebt en het relais voor een 2 relais systeem.
 
Ja, "P" zou best eens "pilot lamp" kunnen betekenen.

Weeg dat dingetje eens; als er een relais in zit met een elco dan zit je heel gauw boven 50 gram en met alleen bimetaal véél minder, misschien nog geen 20.

Wat zijn de afmetingen in millimeters?

Ook kan iemand met enige ervaring en een ANALOGE ouderwetse universeelmeter (klokje met wijzer) wel eens dingen aan de weet komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan