Vraagje, last van kramp in de handen

R1200GS-je

Rookie
29 aug 2019
16
6
Ik rij al, denk ik 30 jaar motor. De laatste 2 jaren, door persoonlijke omstandigheden, zijspan. Nu heb ik na een tijdje rijden kramp in m’n middel, - ring- vinger en pink. Mijn vraag is; hebben hier meer mensen last van? Zo ja, hoe Kun je dit voorkomen ?
 
T stuur minder vast houden , en af en je vingers ff lossen .werkt voor mij :t
 
Ja, dat probeer ik te doen. Op een solo motor kun je meer ontspannend rijden dan op een zijspan. Ik vraag mij af het komt doordat ik voor gewone motorbanden heb i.p.v. van autobanden? Je voelt elke bobbel, gat etc.
Ik heb een R1200GS met een Tripteq zijspan.
 

Bijlagen

  • DFDC65FB-184E-4516-B77F-F3A02F76CAA5.jpeg
    DFDC65FB-184E-4516-B77F-F3A02F76CAA5.jpeg
    297,8 KB · Weergaven: 18
  • 1334B91A-6096-483F-B379-39388A8111DA.jpeg
    1334B91A-6096-483F-B379-39388A8111DA.jpeg
    298,1 KB · Weergaven: 22
Het is kramp in de drie vingers. Ze tintelen ook. Als ik even rust gaat het wel weer over.
 
Had ik met een gewone voorvork ook omdat je constant aan het tegensturen bent (tenminste bij mij) met de schommelvork is het helemaal weg, span is veel beter in balans.
 
Kan, kan ook uit de schouder/nek komen. Carpaaltunnelsydroom heb je vooral snel last van bij veel druk op de handwortel. Maar! Internet is niet de juiste plek voor dit soort diagnoses. Er kunnen namelijk nog zeker 4 andere oorzaken zijn.
Zou alles eens door b fysio laten nalopen😉
 
Op een goed sturende combinatie kun je net zo ontspannen rijden als op een solo. Het is dat m'n gashendel dicht gaat, maar anders kon ik makkelijk rechts ff van stuur houden.
Motorband voor stuurt iets makkelijker dan een autoband (mijn mening).

Dus zorg dat ie goed stuurt en dan mss een cruisecontrol? Of zo'n plastic ding rond gashendel zodat je hand kunt strekken?
 
Een cruisecontrol heb ik erop van wünderlich. Deze gebruikte ik vaak toen ik solo reed, op de snelweg bijv. Maar ben nog niet zo ervaren dat ik ook al op de zijspan durf toe te passen. Vooral als ik veel verschillende tempo’s rijdt is het niet handig.
 
Laatst bewerkt:
En heb toevallig handschoenen met een klittenbandsluiting rond de pols. Als ik dat bandje te strak trek, krijg ik ook dove vingers.
 
lijkt op krampachtig vasthouden inderdaad of rottrillingen. Is de motor zelf goed gesynchroniseerd. Boxers willen wel eens venijnig trillen als ze net niet goed synchroon lopen. Mijn s-je heeft daar veel last van, de GS veel minder.

Als de motor goed loopt verder zou ik inderdaad eens proberen om minder krampachtig je stuur vast te houden. bij een goed uitgelijnd span hoef je niet heel veel te corrigeren tijdens het rijden, dat kan best met een ontspannen houding aan het stuur.

groeten,

benno
 
Ik zal toch maar eens bewust gaan rijden en goed op mijn houding letten en proberen ontspannend te rijden. Als het ontspannend rijden niet het gewenste effect heeft dan moet ik er maar eens terug naar de dealer. En horen wat die ervan vindt.
 
Ik rij met zo'n plastic dingetje...een throttlerocker....bij rechtdoorrijden heb ik enkel mijn handpalmen op de handvaten of het stuur losjes vast. Autoband of motorband hou ik me uit de discussie😂
 
Ik rij al, denk ik 30 jaar motor. De laatste 2 jaren, door persoonlijke omstandigheden, zijspan. Nu heb ik na een tijdje rijden kramp in m’n middel, - ring- vinger en pink. Mijn vraag is; hebben hier meer mensen last van? Zo ja, hoe Kun je dit voorkomen ?
Ja dit herken ik zeker van mijn vorige zijspan, op mijn huidige span heb ik naloopverkorting met Ed Pols platen toegepast.
Nooit meer last van tintelende /handenvingers
 
Het kan ook de hoek zijn die je pols maakt vanwege de positie van je stuur. Komt veel voor bij racers, maar kan bij andere types natuurlijk ook. In principe moet bij je normale zitpositie je hand in een rechte lijn met je pols staan. Dus geen knik opzij of omhoog/omlaag. Let daar ook eens op.
 
Vandaag proef gereden met een stuurdemper van Chinesei firma. Een hele verbetering. Daarom komt er een stuurdemper op die later wordt geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan