Vraagje m.b.t. aansluiten koplamp

Jordi370

Rookie
30 dec 2022
2
0
Beste leden,

Nieuw hier en nieuw met het klussen aan motoren. Korte vraag: hoe krijg ik mijn nieuwe koplamp werkend? Uitgevonden dat het blauwe draad de min is. Verbonden middels kabelschoentje, maar op geen enkele manier dimlicht/grootlicht werkend gekregen. Parkeerlicht heb ik wel aan de praat gekregen.
Wat doe ik verkeerd? Kabelschoentje te zacht aangedrukt, niet goed verbonden, of iets anders?

Hoor graag van jullie.

Jordi

Zie foto voor meer duiding
 

Bijlagen

  • 5433459F-F551-4B15-9CD6-4F8F2D467587.jpeg
    5433459F-F551-4B15-9CD6-4F8F2D467587.jpeg
    187 KB · Weergaven: 152
Welkom hier
Allereerst moet je er voor zorgen dat je de kabelschoentjes isoleert.
Anders ben je snel door je voorraadje zekeringen heen.
En dan kun je gaan kijken of je spanning hebt op de draden.
Dat doe je liefst met een multimeter maar met een testlampje gaat ook.
Als je geen spanning meet, ga je de bedrading terug volgen, via de schakelaar, zekeringen naar de accu.
En als je bij de accu nog geen spanning meet, dan is je accu leeg.
 
Sowieso krijg je op deze manier dikke problemen met kortsluiting, hoe dan ook. Maar: Heb je geprobeerd met een live kabel (waar 12V op staat) of je koplampbulb het eigenlijk wel dóet?

Dan de volgende tip: Zoek naar een schema, daar staan vaak kleurtjes bij. Dan weet je waar je moet beginnen.

Onder het mom van RTFM zeg ik dan maar.
I.p.v. aanklooien en dan vragen of iemand het antwoord weet. Met een fotootje als boven zonder enig bijschrift over wat voor motor waar het over gaat kan er weinig over gezegd worden.

Daarbij zie ik een hééééle hoop losse (in)stekertjes..

En dit lijkt me ook niet kosher
 

Bijlagen

  • steker.png
    steker.png
    9,5 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Beste leden,

Nieuw hier en nieuw met het klussen aan motoren. Korte vraag: hoe krijg ik mijn nieuwe koplamp werkend? Uitgevonden dat het blauwe draad de min is. Verbonden middels kabelschoentje, maar op geen enkele manier dimlicht/grootlicht werkend gekregen. Parkeerlicht heb ik wel aan de praat gekregen.
Wat doe ik verkeerd? Kabelschoentje te zacht aangedrukt, niet goed verbonden, of iets anders?

Hoor graag van jullie.

Jordi

Zie foto voor meer duiding
Mooie foto, zegt meer dan 1000 woorden. Ik zou opnieuw beginnen na een paar youtube filmpjes gekeken te hebben,
 
Hoi Jordi , welkom.

een voltmeter aanschaffen is inderdaad het eerste, dat maakt het leven een stuk makkelijker. meten is weten.
Dan weet je welke draad je moet hebben en waar op aan te sluiten.
Een schema is verdomd handig.
Ik gebruik meestal een open aansluiting stekker waar de draad in komt, deze knijp ik dan en dan solderen. sokje erover en dicht smelten.
Stekkers knijpen heb je een speciale tang voor nodig. of maakt het leven ook beter.
De stekkers zelf hebben ook een diameter voor welke draad je gebruikt.
dan kom je er wel.
sucses.
 
Misschien is het handig als je je woonplaats vermeld (in je profiel). Wie weet wil iemand in de buurt even assisteren!!?
zuidoost brabant kan ik deze week desnoods even helpen om het netjes te solderen. Zoals het nu vast zit gaat het een keer mis. En dat is altijd 's nachts als je MOET gaan rijden en dan geen koplamp meer hebt.
 
Uitgevonden dat het blauwe draad de min is.
Wat doe ik verkeerd?
Ben je er al uit? Zoals Janbros al zei: Groen is de massa. Zoals slijptol zei: Kabelschoentjes isoleren. Zoals RoyalClub opmerkte: Een gebroken draad. Resumé: Bijna alles!

Groen is massa (dus min), wit is dimlicht en blauw is grootlicht.



En misschien heb je hier iets aan:

Lekker prutsen op een verloren zondagmiddag!
 

Bijlagen

  • 20170523_195236.jpg
    20170523_195236.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 23
zoek in godsnaam iemand op die er verstand van heeft en even wil komen kijken want dit gaat niets worden zo
onder het mom the more you fuck around (up), the more you find out. Of, zoals ik altijd zeg: al slopende leert men. Elke expert is ook als beginner met dit soort domme vragen gestart, dus laat hem lekker aanprutsen en moedig vooral aan dit soort domme vragen te stellen en van te leren. Van die hipsters met 2 linkerhanden die niks kunnen maar ook niet willen hebben we (er) al genoeg.

On topic: inderdaad voltages checken via een knap wiring diagram. Maar zou mij niets verbazen als er zekeringen zijn die de geest gegeven hebben. Succes!
 
Thx voor jullie reacties. Ga van de week verder en wat doen met jullie tips.
Gaat trouwens om een Yamaha tw125. Gekocht om wat aan te leren sleutelen en niet om serieus mee te rijden.

Gr. Jordi
 
Terug
Bovenaan Onderaan