Vraagje m.b.t nieuwe banden en de 'gladde laag'.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
.. Als er net nwe banden om je motor zitten en gaat er mee rijden, is de 'gladde laag' en dan eh, vb. na 100km. snelweg 'uitgezweet' en kun je 'm erna gewoon vol in de bocht mikken of, wat mij logischer lijkt, moet deze laag er voorzichtig met bochtenwerk af worden gesleten?
 
Ik hoorde vorige keer bij de bandenwissel dat de band bij opwarming gladder wordt dan als je net weg rijdt. Dit omdat de losmiddelen dan uitzweten zodra de band op temperatuur komt. De echt gladde laag die eerst op de band zat zit er niet meer op. Dat was me eerder niet opgevallen.
Met nieuwe bandjes rij ik altijd een tankje rustig leeg. En het liefst aan 1 stuk zodat de banden lekker op temperatuur komen. Kan niet fout gaan.
 
Niet op asfalt/verharde weg, dan heb je een lowsider.
Gewoon gas rustig lossen/minderen. (Niet volledig loslaten of de koppeling intrekken, dan kan je een highsider aan je been hebben)
Een highsider krijg je als hij wegbreekt en het achterwiel geblokkeerd wordt bijv een stoeprand of een opstakeltje in het wegdek, gaat hij achter driften, houdt gewoon gas en stuur de goede kant op.
 
Gas geven als je motor uitbreekt is geen goed advies. Dan gaat het zeker mis. Als je op de openbare weg uitbreekt is er meestal troep op de weg. Gewoon gas constant houden of iets terug.
zeker mis hangt er maar vanaf ....
in de regen rijdt je best met een toerental dat hoger ligt dan dat van het maximum koppel. begint de achterkant toch te glijden gaat het toerental automatisch omhoog. hoger toerental = minder koppel -> het glijden gaat automatisch verminderen.

velen gaan dan meestal lager in toeren (in een hogere versnelling) rijden, en als hij dan begint te glijden verhoogt het afgegeven koppel nog en betert het glijden er niet op.
 
zeker mis hangt er maar vanaf ....
in de regen rijdt je best met een toerental dat hoger ligt dan dat van het maximum koppel. begint de achterkant toch te glijden gaat het toerental automatisch omhoog. hoger toerental = minder koppel -> het glijden gaat automatisch verminderen.
10746.jpg

14k toeren zou voldoende zijn in dit geval? :+
Handig dat de toerenbegrenzer je dan ook tegenhoudt.
velen gaan dan meestal lager in toeren (in een hogere versnelling) rijden, en als hij dan begint te glijden verhoogt het afgegeven koppel nog en betert het glijden er niet op.
Als de gashendel stand gelijk blijft zal je koppel meestal niet (aanzienlijk) stijgen, ook al stijgt het toerental.
Er van uit gaande dat je niet meer dan halfgas aan het accelereren was.

Je wielkoppel is een stuk groter in een lagere versnelling en zal ook zoveel procent meer invloed hebben als je koppel stijgt.
Bij de r6 hierboven is tussen de 4 en 6k toeren blijven een optie of meer dan 10k toeren .
Want op 9300 toeren heb je die piek en dat rijdt klote in de regen.

Mijn ervaring is dat gewoon ongeveer in het midden van je toerenbereik het beste werkt om soepel te kunnen rijden bij de meeste motoren.

Want zelfs bij een dikke tweecilinder is het moeilijk om boven de koppelpiek te rijden in de regen. (Zie hieronder)
In de regen boven de 7k toeren rijden is pittig, dan heb je meer dan 130pk op het achterwiel ter beschikking. (En daardoor rijd je ook bij 80 maar in 2de, dan steigert hij nogal graag, in 3de rij je al bijna 110)

Wat wel goed werkt in omstandigheden met weinig grip is rijden tussen de 3.5k en 6k toeren, daar is het het meest voorspelbaar en soepel.

Te laag in toeren rijden is ook niet goed omdat je te weinig motorrem hebt.

download.jpeg
 
je ziet toch ook het verschil tussen het gebied 4-7500 en 10500-14000. in het eerste sterke toename van het koppel, in het 2de constante. ik garandeer je dat je liever in het 2de gebied een glijdend achterwiel hebt tov het eerste
 
Correct, bij gas los komt de energie die voor het verschuiven van de motor gebruikt is in één keer weer in het rijwielgedeelte terug waardoor je zulke mooie salto's en flikflaks van de berijder kan krijgen. Mensen die natuurkunde hebben gestudeerd kunnen dit nog wat beter uitleggen. :P
(Er hoeven dus geen stoepranden of obstakels aan te pas te komen. )
 
Ik lees hier veel "remmen is angst" achtige posts.
Ik denk dat Sammie geholpen is met posts zo van: lapje met bezine langs je band helpt niet.
Schuurpapiertje helpt ook niet.
Rustig de loswax er van afslijten is het enige goede advies in mijn ogen.
Alle andere stoere praat: niet het gewenste advies aan hem, denk ik.

O ja, eigen waarneming bij een motorzaak in Barendrecht:
Zware toerbrommeRT, nieuwe bandjes maat sticker zaten er nog op, vocht op de weg en een haakse bocht, T kruising, met klinkertjes.
Snelheid: flink doorlopen.
Te doen: kill switch op uit, motor van onderliggend been tillen en ego troosten.
 
Ik had idd al eerder begrpen dat de waxlaag (?) er af poetsen niet werkt en dat rijden het enige is.. Mensen dank voor de reacties!
Zit er ook verschil tussen merken/typen banden en eh, glibberfactor?
 
Ik had idd al eerder begrpen dat de waxlaag (?) er af poetsen niet werkt en dat rijden het enige is.. Mensen dank voor de reacties!
Zit er ook verschil tussen merken/typen banden en eh, glibberfactor?
Dat: Gister de eerste meters gemaakt met de BT46's op de RD/F2, nooit aan de nieuwe banden gedacht, gewoon gaan sturen en bij terugkomst heeft @RobD er ook nog een rondje mee gestuurd... We waren het met mekaar eens: hij stuurt heerlijk, nooit aan de laag gedacht... die is nu dus ook weg. Eerdere bridgestones dezelfde ervaring mee. Ook in de regen
 
Komende week ga ik voor een sportmaatje een triumph sprint 1994 ophalen waarbij hij nwe banden (Michelins) bij de aankoop heeft bedongen. Ik rijd de motor ca. 80 km. voor hem terug.. Zal binnendoor gaan om wat bochtdingen te doen. (Hij heeft net vers zijn rijbewijs..)
 
Op zich is er niets mis mee om voorzichtig te rijden. Zelfs niet al anderen minder voorzichtig rijden al dan niet terecht. Het gaat erom dat je lol hebt en dat je zonder al te veel schade op de bestemming aankomt. Als je wat sneller wilt, dan helpt het om te oefenen, ga je gewoon alleen rijden als het regent, dan ga je vanzelf sneller rijden, tot je een keertje te snel gaat... Ervaring is alles.
Als ik woon werk rijd, dan kan ik normaal rijden met nieuwe banden, maar ik ben niet overdreven snel, wat voor mij geen probleem is.
 
Prima te doen, gewoon beheerst rijden. Heb het zelf al meermaals gedaan
Met nat wegdek sowieso nooit doen , dan is de nieuwe band op zijn gladst .

Ik trek er altijd een paar uur voor uit op bochtige wegen en inderdaad steeds de hellingshoek iets verhogen .

Dan heb je na 120 km veilige banden , ook op nat .
Ik ben het met Bart eens. Jan is heel voorzichtig of heeft een zeer sportieve rijstijl. Maar dan weet je dat je vaak moet oppassen en meer risico loopt. Met een bescheiden rijstijl benut je 50 a 70% van de capaciteit van je banden. Dan hoef je met nieuwe banden echt niet met samengeknepen billen te rijden. Heb je ABS dan kun je de grip bovendien veilig testen, zonder trouwens ook. Ik doe dat sowieso af en toe door op nat wegdek alleen voor rep. alleen achter een keertje hard te remmen. Dan is je ABS pomp weer wakker en voorkom je dat hij niet werkt als je hem nodig hebt.
 
Niet op asfalt/verharde weg, dan heb je een lowsider.
Gewoon gas rustig lossen/minderen. (Niet volledig loslaten of de koppeling intrekken, dan kan je een highsider aan je been hebben)
Over die Highsider, effe niet vergelijken met wat er in de racerij gebeurt. Je kan, ook met nieuwe banden, best wat achterwielslip in een bocht opbouwen op vermogen, ook met een nieuwe band. Een highsider is het gevolg van veel en veel te veel vermogen proberen kwijt te raken aan het wegdek, als je met feeling en dosering, niet als een gek aan het gas trekkend gecontroleerd achterwielslip opbouwt zal je echt geen highsider veroorzaken. Helaas is het in praktijk brengen hiervan voor mij in lange bochten vanwege de bermobstakels jammerlijk ondergeschoven maar in korte bochten en op rotondes goed te doen
 
Deze vraag is al meerdere keren behandeld in het grote motorbandentopic, maar goed.

Wat ik mijn klanten altijd (en soms tot vervelens aan toe) vertel is het volgende:
1. Vroeger (tot ca. 10-15 jaar geleden) hadden alle nieuwe motorbanden een waxlaag OP de band ter voorkoming van uitdroging. Die waxlaag zit er tegenwoordig niet meer op.
2. Tegenwoordig zitten er heel veel toevoegingen in motorbanden voor verschillende doeleinden. Een daarvan is Silica (Kiezelzuur), wat zorgt voor veel meer grip in de regen.
Het nadeel van silica is dat ze de band moeilijker (of zelfs niet meer) uit de mal/matrijs krijgen bij de productie.
Hiervoor zijn de 2 meest gebruikte oplossingen ofwel een matrijs met speciale coating zoals Continental dat voor sommige banden doet (dat is wel duurder, en het slijt sneller), ofwel de matrijs of de rubber lap die in de matrijs gelegd wordt voorzien van een coating met een losmiddel. Dit is veel goedkoper, maar het nadeel is dat dit losmiddel glad is. Doordat de band in de matrijs gevulkaniseerd wordt zal er veel losmiddel verdampen, maar een deel zit IN de toplaag van de band.
3. Een nieuwe band (uitgezonderd dus sommige Conti's) moeten dus ingereden worden. Ze zijn in het begin een klein beetje glad, maar zodra ze op temperatuur komen zal er meer losmiddel naar het oppervlak kome en deels verdampen. Dit maakt de band gladder!
Met andere woorden, een nieuwe band wordt meestal juist eerst GLADDER in plaats van minder glad. En dus zie je vooral de meer ervaren rijder die ermee onderuit gaat, die waren namelijk gewend dat een band steeds minder glad werd omdat je de waxlaag weg reed.
4. Circuitbanden zijn een ander verhaal, vooral ook omdat die vaak in de bandenwarmers al het meeste losmiddel kwijtraken.
5. Het inrijden van een nieuw setje motorbanden is simpel. Ik zeg altijd dat men dezelfde rijstijl al tijdens de rijles moeten aanhouden voor ongeveer 100km. En dan wel langere ritten, en niet op de snelweg (daar wordt een voorband vrijwel niet warm). Bij veel korte ritten en/of koude en regen dien je dit aan te passen omdat de band dan niet warm genoeg wordt om te gaan zweten.
 
Goed, geen snelweg omdat daar niet/te weinig wordt geremd en de band niet opwarmt? En, -nogmaals- :$ is het opwarmen zoat het losmiddel vervliegt voldoende of moet de hele band (bochten) worden stroefgereden?

Ik zal de op te halen motor binnendoor naar de nwe eigenaar rijden na jouw verhaal!
 
Terug
Bovenaan Onderaan