Vraagje motor bij motordealer

KawaNinja600

MF veteraan
7 aug 2003
2.388
0
Utrecht
Hoi,

Wat ik me nu ineens afvroeg: Stel: je laat je motor bij een dealer achter en STEL: hij wordt gejat ( :r ) terwijl hij daar staat. Is het dan zo dat dealers daarvoor verzekerd zijn :? En is het dan ook zo dat je dan wellicht de dagwaarde ( :r ) van je motorfiets terugkrijgt :?

Iemand :?
 
Volgens mij staat ie daar op jouw verzekering, maar zeker weten doe ik het echt niet.
 
Volgens mij staat ie daar op jouw verzekering, maar zeker weten doe ik het echt niet.

Dus kun je alleen als je bijvoorbeeld WA+ of allrisk verzekerd bent een deel van je pieken terugkrijgen.

Is het dan inderdaad namelijk zo dat je dan zelf verantwoordelijk bent omdat jij de dealer de motor hebt toevertrouwd, of is het zo dat zij door nalatigheid (bijvoorbeeld) of gewoon stomme pech "aansprakelijk" kunnen zijn :?
 
Mijn schoonvader heeft een autobedrijf en die is in ieder geval ervoor verzekerd als er een auto van een klant wordt gestolen terwijl deze in zijn bedrijf aanwezig is.

Maar hoe het verder met dagwaarde enzovoort zit, ik weet het niet.
Weet dus alleen dat meeste bedrijven wel voor hun voertuigen van de klant verzekerd zijn.
 
Zou toch verwachten dat de dealer voor diefstal verzekerd is. Een aangezien jouw motor bij hem staat.

Zal wel weer zo zijn dat je eigen verzekering voor de kosten moet opdraaien.
 
Je motor is echt wel verzekerd bij een dealer op het terrein. Als ie gejat wordt krijg je gewoon de dagwaarde, je kan er dus bij in schieten. Dat is ook zo als je je motor total loss rijdt (of een ander doet dat), dan kan je minder terug krijgen (koerslijstenboekje) dan je motor bijv. via markplaats zou opbrengen. Ik zou alleen wel stennis gaan maken bij die dealer (wat gratis onderdelen ofzo), want zij horen er wel voor te zorgen dat je motor goed beveiligd binnen staat.
 
Je motor is echt wel verzekerd bij een dealer op het terrein. Als ie gejat wordt krijg je gewoon de dagwaarde, je kan er dus bij in schieten. Dat is ook zo als je je motor total loss rijdt (of een ander doet dat), dan kan je minder terug krijgen (koerslijstenboekje) dan je motor bijv. via markplaats zou opbrengen. Ik zou alleen wel stennis gaan maken bij die dealer (wat gratis onderdelen ofzo), want zij horen er wel voor te zorgen dat je motor goed beveiligd binnen staat.

Dat ligt dus aan de verzekering van de dealer. Als ik mijn motor bij jouw in de garage stal is ie namelijk niet verzekerd op jouw inboedel verzekering (bij mij thuis ook niet). Als een monteur gaat proefrijden met jouw motor, doet ie dat ook op jouw verzekering, tenzij hij een groene plaat gebruikt.

Voor uitsluitsel hierover zul je toch echt je dealer moeten vragen.
 
Het maakt geen fuck uit of die dealer is verzekerd of niet. Je laat die motor bij hem achter. Hij beheert als het ware je motor dus als hij gestolen wordt is de dealer verantwoordelijk. Ook als de monteur je motor plat rijdt bij een testrit. En ook als je motor van de heftafel af dondert tijdens het sleutelen: de dealer is verantwoordelijk. Als ie slim is hij verzekerd tegen aansprakelijkheid. Zo niet, dan heeft ie........pech :+
 
Nope, is eens een hele zaak over geweest, verschillende motoren werden gestolen bij de dealer.
Dealer was hier niet voor verzekerd, dus je eigen verzekering wordt aangesproken, als je enkel WA heb, had je pech.
De dealer werdt niet aansprakelijk gesteld omdat de motoren in de zaak stonden, en het terrein was afgesloten met een hek.
Dealer was dus niet nalatig geweest.
Mocht de gestolen motor buiten hebben gestaan, dan kan je de dealer wel aansprakelijk stellen voor nalatigheid.
 
In België valt dit onder bewaargeving, jij geeft je motor aan de dealer, hij moet hem in goede staat teruggeven. Kan hij dit niet (omdat ie gestolen is, ermee gevallen is, van de heftafel heeft laten vallen, wat dan ook) dan moet hij je je schade vergoeden. Zal idd de werkelijke waarde zijn van het voertuig op dat ogenblik. Als hij niet verzekerd is heeft ie idd pech. Zou mij verbazen als het in het Nederlands recht fundamenteel anders geregeld is.
 
Nope, is eens een hele zaak over geweest, verschillende motoren werden gestolen bij de dealer.
Dealer was hier niet voor verzekerd, dus je eigen verzekering wordt aangesproken, als je enkel WA heb, had je pech.
De dealer werdt niet aansprakelijk gesteld omdat de motoren in de zaak stonden, en het terrein was afgesloten met een hek.
Dealer was dus niet nalatig geweest.
Mocht de gestolen motor buiten hebben gestaan, dan kan je de dealer wel aansprakelijk stellen voor nalatigheid.

Bij Pieter Storms is hier ook een zaak over geweest!! De man had ook z'n auto bij de dealer laten staan voor onderhoud en deze werd gestolen. De dealer werd wel aangeklaagd voor nalatigheid en zijn naam werd goed ten grabbel gegooit in die aflevering. Man kreeg later alles vergoed. :}
 
Nope, is eens een hele zaak over geweest, verschillende motoren werden gestolen bij de dealer.
Dealer was hier niet voor verzekerd, dus je eigen verzekering wordt aangesproken, als je enkel WA heb, had je pech.
De dealer werdt niet aansprakelijk gesteld omdat de motoren in de zaak stonden, en het terrein was afgesloten met een hek.
Dealer was dus niet nalatig geweest.
Mocht de gestolen motor buiten hebben gestaan, dan kan je de dealer wel aansprakelijk stellen voor nalatigheid.



In eerste instantie dien je, indien je beperkt- danwel volledig casco verzekerd bent, de schade bij je eigen verzekeraar te claimen. Deze zullen op hun beurt de dealer, danwel zijn bedrijfsverzekeraar aansprakelijk stellen voor de dagwaarde.

Als je slechts WA-verzekerd bent, kan je rechtstreeks, zonder tussenkomst van je eigen maatschappij, de dealer, danwel zijn verzekeraar aansprakelijk stellen.

Of de dealer wel of niet nalatig is geweest is t.o.v. jouw schade niet relevant. Jij mag redelijkerwijs verwachten dat je jouw motor terugkrijgt als je 'm daar voor onderhoud heenbrengt. Indien blijkt dat de dealer de motorfiets niet terug kan bezorgen, dan dient hij je schadeloos te stellen. Het is dan ook wenselijk om voor dit soort zaken een rechtsbijstandverzekeraar te hebben, indien je zelf de kennis mist om je schade verhaald te krijgen.


Of de dealer wel of niet nalatig is, zal louter voor hem betekenen dat hij zijn schade wel of niet vergoed krijgt. Hier hoef jij niet de dupe van te zijn.


Overigens, reagerend op een eerdere post...

Met een juist bepaalde dagwaarde schiet je er niet bij in. De waarde moet dusdanig zijn dat je een in staat en uitvoering vergelijkbaar voertuig terug moet kunnen kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan