Vraagje NAKS

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Mijn GSX400E heeft een NAKS die anders is dan de automatische NAKS die op mn bandit 400 zat.

Kan iemand mij vertellen wat voor een soort NAKS dit is?
Waar dient het 'wieltje' aan de rechterkant voor? Gezien het borgmoertje lijkt het alsof je iets kan afstellen.
2015-06-22%2016.58.52.jpg

Zelfde geldt voor de andere kant, een stelschroefje?
2015-06-22%2016.59.59.jpg

Bedankt
 
On GS400 and GS425 models, install the
cam chain idler assembly. Gradually and
evenly tighten the bolts securing the idler.
Torque the bolts to 0.6-1.0 mkg (4.4-7.0 ft.-lb.).
10. Loosen the locknut and lockscrew^ on the
cam chain tensioner assembly. Push in on the
spring-loaded plunger while rotating the large
knurled nut counterclockwise (Figure 31).
When the plunger is pushed in as far as pos-
sible, secure it with the lockscrew.
11. Make sure the gasket is in place and install
the chain tensioner assembly (Figure 32).
Torque the bolts to 0.6-0.8 mkg (4.5-6.0 ft.-lb.).
12. Back out the lockscrew approximately 1/4
tum to release the spring-loaded plunger. Se-
cure the lockscrew with the locknut (Figure
33).

13. Use a 19 mm wrench on the end of the
crankshaft and rotate the crankshaft several
tums to make sure the camshafts and chain
operate smoothly and freely. Recheck the
camshaft timing in relation to the TDC marks.

De bout/borg aan de linker kant zijn om de veerspanning vrij te geven. De grote knop rechts is alleen om de plunjer naar achter te doen.
Verderop zegt Clymer dat je dit alleen na montage hoeft te doen en daarna kan vergeten.
 
Zou je daar eens een screenshot van kunnen maken?
In de manual van mijn GSX400E staat dus helemaal niks.

De reden dat ik er naar kijk is omdat ik bij het stellen van de kleppen vond dat er redelijk wat speling op de ketting stond. Lijkt ook een beetje NAKS geluid te maken (kleppen net gesteld).
Kan natuurlijk dat de keting versleten is, niet opgemeten.

Dacht dat ik misschien nog wat kon proberen met de NAKS (even opnieuw instellen, of aandraaien)
 
Laatst bewerkt:
Onderste foto is de stelstift + borgmoer.

In onderstaande link vind je het samengestelde geheel.
Suzuki GSX400L 1980 (T) GENERAL EXPORT (E01) CAM CHAIN - buy original CAM CHAIN spares online

Als je het moertje op de bovenste foto los draait komt je stelwieltje eraf.

Je kunt toch gewoon de borgmoer op de onderste foto losdraaien, de stelstift lossen en vervolgens aan het stelwieltje draaien? (om de drukstift te spannen / te ontspannen)

Misschien even op zoek naar een handleiding. (onderhouds-manual)
Daar moet je het kunnen vinden.


Edit: zie nu dat je inmiddels handleiding gegevens hebt.
 
Laatst bewerkt:
Zou je daar eens een screenshot van kunnen maken?
In de manual van mijn GSX400E staat dus helemaal niks.

De reden dat ik er naar kijk is omdat ik bij het stellen van de kleppen vond dat er redelijk wat speling op de ketting stond. Lijkt ook een beetje NAKS geluid te maken (kleppen net gesteld).
Kan natuurlijk dat de keting versleten is, niet opgemeten.

Dacht dat ik misschien nog wat kon proberen met de NAKS (even opnieuw instellen, of aandraaien)
Nu even niet, mijn plaatje is te groot. Maar ik heb het manual gevonden via het brikken GSX topic en is voor de GS 400 450. Al die GS en GSX twinnetjes lijken op elkaar.
 
Je kunt niks afstellen aan die spanner. Het wieltje op de bovenste foto en de blokkeerbout met moer op de onderste foto gebruik je alleen om de spanner eerst terug te draaien (wieltje) en dan te blokkeren in die stand (bout+moer).
 
Ja ik lees het inderdaad in de Clymer manual.
Ik laat het wel zo zitten en hou het in de gaten..
Mocht ik de kleppendeksel er weer een keer afhalen check ik de boel wel wat grondiger.

Bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan