Vraagje over aankoop

Rogier1985

Rookie
18 dec 2016
11
0
Barendrecht
Beste lezer,

Ik heb 4 weken geleden een aanbetaling gedaan voor een R6 uit 2003. (Eerste motor)
Een week later is er brand geweest bij de verkoper en ik twijfel nu erg om de motor nog aan te schaffen. Rook, water en roetschade zijn de eventuele boosdoeners. Heeft iemand tips waar ik op moet letten als ik komende week de fiets ga bekijken wanneer deze klaar staat om op te halen? Moet ik er vanaf zien en verder zoeken of kan ik er vanuit gaan dat het bedrijf mij geen fiets met "gebreken" verkoopt?

Groet Rogier
 
Ik zag bij de brand-uitverkoop display-dozen met transparant plastic met condens aan de binnenzijde. Ik weet niet waar jouw motor tijdens de brand precies heeft gestaan. Een beetje condens zal dan niet erg zijn. Met een regenbuitje wordt je motor ook nat!
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft in een loods achter de opslag gestaan waar zoals vernomen een sprinklerinstallatie aanwezig zou zijn geweest. Dus gedurende een aantal uur in de spray gestaan. Ze vertelde me gisteren dat ze de motor alleen moeten poetsen. Neem aan dat er ook filters vervangen moeten worden??
 
Sprinklers kan die wel hebben.. let echter welk op met roetschade. Roet heefr op lange termijn corrosieve eigenschappen die roest en electraproblemen kan veroorzaken.
 
Hij heeft in een loods achter de opslag gestaan waar zoals vernomen een sprinklerinstallatie aanwezig zou zijn geweest. Dus gedurende een aantal uur in de spray gestaan. Ze vertelde me gisteren dat ze de motor alleen moeten poetsen. Neem aan dat er ook filters vervangen moeten worden??
Zeg maar een paar uur in de regen. Welke filters moet je dan vervangen ?
 
Als je op een regenachtige dag op je motor rijdt, wordt hij in het verkeer minstens zo nat als hij nu is geworden van die koude (sprinkler)douche. Na een dagje in de regen rijden, vervang je ook geen filters. Een motor moet er tegen kunnen dat hij flink nat wordt, zowel stilstaand als rijdend. Als het een auto was geweest. zouden ze hem ook moeten poetsen, maar filters vervangen. Nee.
 
Uhhh, ik ben er een leek in. Zeg wat ik gehoord heb. Hoopte op bevestiging maar aan de reacties te zien ben ik verkeerd ingelicht.
Maar Uhh.. kopen of verder zoeken?
 
t ligt er ook nog wel iets aan of de sprinklerleidingen wel is gespoeld zijn ,anders kan er een lekkere baggershit uitkomen,maar waarom zou er in een hal waar geen brand was de sprinkler afgaan? of was er in de opslag brand ?
 
Precies weet ik het natuurlijk niet. Wel hoorde ik in de dagen en weken erna allerlei verhalen over de hitte die er hing waardoor sprinklers geactiveerd zijn e.d.
Voor zover ik weet is er geen brand geweest op de plek waar de motor stond.
 
Waarom bel je ze niet ff dan ?edit had je gedaan las ik :$
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk als die loods er los van staat, t allemaal wel meevalt
 
Precies weet ik het natuurlijk niet. Wel hoorde ik in de dagen en weken erna allerlei verhalen over de hitte die er hing waardoor sprinklers geactiveerd zijn e.d.
Voor zover ik weet is er geen brand geweest op de plek waar de motor stond.
 
Uhhh, ik ben er een leek in. Zeg wat ik gehoord heb. Hoopte op bevestiging maar aan de reacties te zien ben ik verkeerd ingelicht.
Maar Uhh.. kopen of verder zoeken?
 
Je kan pagina's vol typen op het www over dergelijke gevallen. Maar waarom niet gewoon even zelf gaan kijken. Ik zou de motor willen zien zoals hij is in de staat van na de brand, zonder dat er iets aan gedaan is. En indien nodig een korting bedwingen of anderzijds een aantekening op de rekening regelen dat de verkopende partij garant staat voor eventuele schade voortkomend uit de brand.
 
Ga er even kijken vertel je verhaal en als t een goeie zaak is stellen ze je gerust.
ik zou er geen moeite mee hebben,misschien kun je de motor ook wel ff bekijken
 
t ligt er ook nog wel iets aan of de sprinklerleidingen wel is gespoeld zijn ,anders kan er een lekkere baggershit uitkomen,maar waarom zou er in een hal waar geen brand was de sprinkler afgaan? of was er in de opslag brand ?


Dat ligt aan het sprinklersysteem, het ene systeem is gevuld het ander niet, dat wordt pas gevuld als de pompen beginnen te draaien.
De gevulde sprinklerinstalatie treed pas in werking als de "smeltbuisjes" kapot gaan door de hitte.
Het zou dus zo maar kunnen dat het in de opslagloods niet eens "geregend" heeft.
 
Ik weet verder niets over hoe/waar/waarom/wanneer die brand is ontstaan.
Enige wat ik kan toevoegen is om na te gaan of er ook met poeder gespoten is in die ruimte.
Als dat het geval is dan zou ik de motor laten staan.
Het is heel fijn/dun spul en uiterst corrosief. (Althans dat heb ik me door brandweerlui laten vertellen...)
Weet niet of schuim ook die gevolgen heeft. Meen van niet.
 
Ook even wat kennis ventileren hier. Bij een sprinkler gaat meestal maar 1 of 2 sprinklerkoppen af. Misschien is dus je motor helemaal niet nat geworden. Wat mid life klopt zegt ook er zijn zogenaamde sprinklersystemen die gedeeltelijk droog staan. Dit om vorst gevaar of als extra failsafe dus stoot je een sprinklerkop eraf komt er geen water uit. Dat gebeurd dan pas als er ook een tweede melder (rookmelder) afgaat.

Maar een droog systeem is duur. Kan mij niet voorstellen dat je dat in je halletje wil, mits het een gewone industriehal is. Tegen vorst kan het systeem ook gevuld zijn met glycol. Hoe gemeen dat spul is durf ik niet te zeggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan