Vraagje over aankoop

Ik weet verder niets over hoe/waar/waarom/wanneer die brand is ontstaan.
Enige wat ik kan toevoegen is om na te gaan of er ook met poeder gespoten is in die ruimte.
Als dat het geval is dan zou ik de motor laten staan.
Het is heel fijn/dun spul en uiterst corrosief. (Althans dat heb ik me door brandweerlui laten vertellen...)
Weet niet of schuim ook die gevolgen heeft. Meen van niet.

Als er met poeder is gespoten kan je inderdaad gedag zeggen tegen je electronica, dat wordt helemaal weggevreten. Maar ik vraag me af of je die ook hebt voor groot blusmateriaal. Als ze met groot spuiten, is het water, of water met schuim. Als je het mij vraagt is de kans op poeder in deze situatie redelijk klein. (baseer ik op een brandweercursus(je) van de marine)
 
Omdat ze daar geen informatie over geven. Heb ik al lang en ook meerdere malen geprobeerd.

En dan zou ik er dus van afzien. Als ik geen informatie zou krijgen over een motor ga ik twijfelen en bij twijfel zeg ik niet doen.
En volgens mij twijfel jij ook anders zou je er hier geen topic over openen.
 
Bedankt voor alle reacties, de twijfel is een stuk weggenomen nu...
Ondertussen ook op internet aan het zoeken naar iets vergelijkbaars qua prijs/type..
 
Bedankt voor alle reacties, de twijfel is een stuk weggenomen nu...
Ondertussen ook op internet aan het zoeken naar iets vergelijkbaars qua prijs/type..

dus de twijfel is weg genomen, maar je gaat wel op zoek naar een andere?

:?
 
dus de twijfel is weg genomen, maar je gaat wel op zoek naar een andere?

:?


full
 
Bedankt voor alle reacties, de twijfel is een stuk weggenomen nu...
Ondertussen ook op internet aan het zoeken naar iets vergelijkbaars qua prijs/type..


Hoeveel km woon je er nu eigenlijk vanaf ? ik was er al lang een x geweest en ff info over de motor gevraagd, dat is toch gewoon je goed recht. dan pas kun je imo beslissen wat je verder doet.nu ben je eigenlijk alleen maar aan t gissen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeg maar een paar uur in de regen. Welke filters moet je dan vervangen ?

De regen filters natuurlijk. :P :+



Ik snap de TS wel. Ik zou ook wat huiverig zijn!

Maar Motoport is een zaak waarbij er denk ik garantie wordt bijgeleverd. Neem iemand mee met verstand. En anders rij je motor uit Motoport meteen door naar een andere motorzaak voor een goede tweede opinie. Kloppen er zaken niet ga je meteen terug garantie claimen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een keer een wasdroger in een schuur opgeslagen. Er waren vervolgens spontaan chemicaliën, in het voorste deel vd schuur gaan branden, gelukkig was de schade beperkt, maar het roet zat wel tot in de wasdroger. (hij doet het overigens 3 jaar later nog steeds prima)
In het geval van Motoport stond het pand, min of meer los geloof ik, in elk geval een muur.
Het is de vraag in hoeverre de motor dicht bij de brandhaar stond. Ben niet bekend met waar hun werkplaats in het pand was, t.o.v. de brandhaard in het naastgelegen pand.

Het roet zou dus in je motor kunnen gaan zitten in het ergste geval, maar kan ook zo maar zijn dat dit niet het geval is.
Ik ben bij de kledinguitverkoop geweest, lagen ook accessoires uit de winkel, daar zag ik zo snel geen roet op zitten (rook wel naar brand)

Maargoed ik zou dus de motor grondig inspecteren op het feit of je ergens nog roet kan ontdekken, als het namelijk overal in zit, kan je het ook niet volledig wegpoetsen.

Verder zou ik een clausule op laten nemen, of garantie, of korting op de aankoopprijs. Die korting op de aankoopprijs zal motoport maar moeten gaan verhalen op de verzekering, het is nu immers puinruimen.

Ik denk dat je wel realistisch moet zijn. Die zaak heeft een reputatie hoog te houden, die brand was immers buiten hun schuld.
Lijkt mij dat motoport geen kapotte motor gaat verkopen, of waarvan ze zeker weten dat hij eigenlijk niet meer verkocht zou moeten worden.
 
Ook even wat kennis ventileren hier. Bij een sprinkler gaat meestal maar 1 of 2 sprinklerkoppen af. Misschien is dus je motor helemaal niet nat geworden. Wat mid life klopt zegt ook er zijn zogenaamde sprinklersystemen die gedeeltelijk droog staan. Dit om vorst gevaar of als extra failsafe dus stoot je een sprinklerkop eraf komt er geen water uit. Dat gebeurd dan pas als er ook een tweede melder (rookmelder) afgaat.

Maar een droog systeem is duur. Kan mij niet voorstellen dat je dat in je halletje wil, mits het een gewone industriehal is. Tegen vorst kan het systeem ook gevuld zijn met glycol. Hoe gemeen dat spul is durf ik niet te zeggen.

Hier wil ik graag toch nog even op inhaken daar ik vindt dat niet alle informatie helemaal volledig is...

Bij een sprinklerinstallatie gaan normaal gesproken alleen de koppen "af" welke te warm worden, deze zullen normaal gesproken dus ook bij de brand gezeten hebben.
Het is niet zoals in de film dat als er een sprinkler geactiveerd wordt er in het hele pand alle koppen geactiveerd worden.

Verder kan er wel degelijk bij een droge leiding water uit de leiding komen als je er een kop uit zou stoten.
De reden waarvoor er gekozen kan zijn voor een droge leiding is ivm vorstgevaar.
Deze leiding wordt dan dmv lucht op druk gezet (en bijgehouden), zodra de druk wegvalt door een brand of het uitstoten van een kop word er alsnog een klep geopend en de pomp geactiveerd en komt er alsnog water uit de koppen.

Deze toepassing is dan ook niet duurder dan een conventionele sprinklerinstallatie, ik denk dat je in de war bent met een blusgas installatie (dan worden er ook droge leidingen toegpast) welke over het algemeen toegepast word op plaatsen waar blussing met water niet mogelijk of wenselijk is zoals bijvoorbeeld in Serverruimtes, MCC ruimtes en in schakel en verdeelinrichtingen)
 
Je hebt gelijk joep ik was inderdaad wat kort door de bocht. De koppen die te warm worden gaan af, in de regel zijn dit vaak maar een paar koppen.

ik durfde dat van films er niet bij te halen, maar dacht het wel :)

Ben ik het conventionele droge sprinklersystemen vergeten....

Ik had een deluge of preaction in de kop.

Het conventionele droge systeem is niet veel duurder dan een nat systeem inderdaad.

Die ik noemde zijn wel wat prijziger.

Maar we gaan zo wel erg oftopic.
 
Er is nog een systeem die in gebruik is.
Het baseerd op watermist. (dus zoiets als sprinkler)
Daarvoor zijn op bepaalde plekken IR en rooksensoren geplaatst.
Op het moment dat beide geactiveerd worden gaat het pompje draaien/klepje open en wordt die sectie in nevels verhuld.
Bij het afgaan van maar 1 sensor (rook of IR) is er alleen een melding.
Tenzij 1 al eerder in alarm stond en het niet verholpen is. (Dan wordt er niet gereageerd op de melding)
Maar ook ik dwaal weer af.....

Misschien nog te achterhalen of degene die de brand ontdekt heeft nog de held heeft willen uithangen met een poederblusser.
Dat is het enige bezwaar die ik zou hebben.
Schuim v/d brandweer geeft misschien wat lakverkleuring. (geen idee of dat zo is.)
Maar als ze het volgens het boekje hebben gebruikt zou het nauwelijks zichtbaar moeten zijn.
(clownmodus uit)
 
Er zitten niet alleen technische maar ook juridische kanten aan dit verhaal. Vooral als je al een aanbetaling hebt gedaan en als je die terug wil heb je wel een probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan