Vraagje over de dynamokettingspanner

mister CBX

MF'er
4 apr 2005
110
0
Leeuwarden
Hallo,

Ik heb een vraagje over de dynamokettingspanner van mijn motor (cbx 750).

Na een kop revisie heb ik ongeveer 100 km heerlijk kunnen genieten van de extra trekkracht die ik door de revisie heb gekregen echter dit genieten was van korte duur. De motor sloeg bij remmen af (heb ik nog nooit gehad) en maakte daarna bij stationair lopen een rammelend geluid welke ik kan herleiden tot de dynamo, d.w.z. als ik aan de dynamo voel dan weet ik dat de oorzaak daar achterweg moet weg komen omdat deze de trillingen doorgeeft van het rammelen. Geef ik iets gas dan is de rammel weg.

Alles een paar maanden laten rusten omdat ik er echt geen zin in had om er gelijk weer mee bezig te gaan mede door een chronisch gebrek aan tijd. Nu ben ik er dit weekend weer mee bezig geweest en heb een paar vragen.

Vraag 1: kan je het ventilator wiel (van de dynamo) altijd een stukje draaien als je de dynamokap er af hebt gehaald. Als ik dit doe dan hoor ik ook een klak in het blok en is dit dan ook echt de bevestiging dat het de dynamoketting is die niet gespannen is.

Vraag 2: moet je om de spanner te controleren altijd de carterhelften scheiden of kan je door de carterpan te verwijderen er ook al bij.

Vraag 3: als je de carterhelften moet scheiden kan je dan de cylinder er op laten zitten dit i.v.m. dat het er net allemaal weer opzit en dat het erg mooi loopt.
 
Als ik je verhaal zo hoor en het zou je spanner zijn... ga dan es langs bij een motorzaak en vraag es of je in een wplhandboek mag kijken.. Ik heb net een cb750 gedaan, die had een flinke remmel/ketting geklapper onderin het blok. Ook de dynamo ketting spanner.Blok eruit carter splitsen(cilinders kunnen blijven zitten) bak eruit, spanner vervangen, blok weer in elkaar. Weet nie of je blok ong. hetzelfde is als de cb750?
Suc6 in ieder geval
 
Blokken hebben wel wat van elkaar, meende dat een cb 750 een 8 klepper is of heb ik het nu mis. Een WPHB heb ik wel alleen die peeters varianten zijn niet altijd even duidelijk.

Mijn sleutel kennis is nog niet op zo'n hoog niveau om de carterhelften te scheiden, ik vond de koprevisie al een hele prestatie. Maar waarschijnlijk zit er toch niets anders op dan een sprong in het diepe te maken en mijn sleutel ervaring daarmee op een hoger niveau te krijgen
 
Terug
Bovenaan Onderaan