vraagje over decompressiehendel

Flooriz

MF veteraan
19 mei 2002
1.999
2
Katwijk aan/zee
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Suzuki DR 650 RS uit 1991 (50.000 km). Deze heeft nog een kickstarter ipv electrische start.

Nu heb ik de volgende vraag, ik heb een decompressiehendel. Kan ik de motor aantrappen met de decompressiehendel? of is deze er alleen voor om de zuiger "bovenin" te zetten en dan te kicken?

Als de motor loopt en ik bedien die hendel, dan valt alles uit.. is dit normaal?

Owja, ik kan hem niet starten met de volle compressie alleen door aan te rennen krijg ik hem aan de praat. en dan doet ie het goed
Enig idee wat er defect kan zijn??
 
Als je de decompressehendel aantrekt valt de motor uit. Dit is niet meer dan logisch omdat een motor zonder compressie niet werkt. En dan gaat ie uit...

Starten: dmv decompressie de zuiger bovenin zetten. Hendel los. Choke open. Staan op de kickstarter. Voorzichtig 'springen' op de kickstarter en GEEN gas geven.

Succes met oefenen!

[me]Dreamer denkt dat er niets mis is met je motor...[/me]
 
pcies, oefenen 8-)

Ik zou hem alleen wel de de eerste compressie heen zetten, dat voel je wel. Ik start altijd eerst zonder choke, en trap een paar keer droog (hendel in dus).

Dan start de mijne bij koud in 2 keer max...

Suuc6!
 
snap nog niet echt waarom je geen gas mag geven...is bij xr ook zo (duh)...

is dat omdat je dan meer kans hebt dat ie terugslaat ofzo?..maar waarom slaat ie dan terug...vanwege te grote voorontsteking?
 
snap nog niet echt waarom je geen gas mag geven...is bij xr ook zo (duh)...

is dat omdat je dan meer kans hebt dat ie terugslaat ofzo?..maar waarom slaat ie dan terug...vanwege te grote voorontsteking?

Ik weet niet waarom die terugslaat..maar weet wel dat het PIJN doet....heb genoeg blauwe plekken op mijn poot gehad..... :(
 
dus eigenlijk zit dat ding er dan voor niks... het enige wat je ermee doet is je zuiger bovenin zetten.

De volgende modellen na 1991 hebben een automatisch decompressie hendel, dwz dat je startmotor niet door de compressie heen gaat starten.
Knappe startmotor moet dat zijn als ie het zonder doet.. Want als ik met m'n 95 kilootjes op die kickstarter gaat staan, krijg ik hem nieteens vanzelf naar beneden. En die startmotor moet dat wel gaan doen ???

Ik heb het kleppendesksel eraf gehaald, en het enige wat die decompressie doet, is 1 van de 2 uitlaatkleppen optillen via de nokkenas. en niet de hele tijd... dus hij heeft wel een compressiemoment, alleen niet met de volledige vulling (als je begrijp) want halverwege je compressieslag gaat die uitlaatpoort ffies open en dicht.... is minder vulling voor de compressie dus minder zwaar.

Ik zou gewoon bijna blij zijn als iemand ff zegt dat m'n klepseats lek zijn of m'n kleppen gepolijst moesten worden ;(

Dit is gewoon echt balen, want als dat ding uitvalt voor het stoplicht(stel), moet ik hem eerst aan de kant duwen. Zorgen dat ik me aan de rechter kant vast kan houden om dan enorm te gaan zweten van het kickstarten :?

Maarrrr als ie rijdt, dan is ie wel weer leuk :]
 
je zet met de kickstarter de zuiger op het compressiepunt, haalt de decompressie hendel in, trapt met de kickstarter 1 cm verder zodat hij net over zijn bovenste dode punt is. decompressiehendel terug. choke aan. geen gas en vol op de kickstarter staan. dan moet ie het doen. mijn ktm als ie warm of koud is doet het in 1 keer.
 
je zet met de kickstarter de zuiger op het compressiepunt, haalt de decompressie hendel in, trapt met de kickstarter 1 cm verder zodat hij net over zijn bovenste dode punt is. decompressiehendel terug. choke aan. geen gas en vol op de kickstarter staan. dan moet ie het doen. mijn ktm als ie warm of koud is doet het in 1 keer.


ja, ik denk dat dat het is.. hij start nu nog net niet, en dan zet ik hem precies op het compressiepunt
als ik hem erna zet kan ik meer snelheid in de zuiger brengen dus dit zou het best kunnen zijn

ik dank u allen die met dezelfde oplossing kwamen ;}
morgen ff proberen
 
YES hij doet het *D *D *D *D

Inderdaad, de zuiger bovenin zetten, decompressie hendel even indrukken, rustig de kickstarter naar beneden tot je klik hoort van de decompressie. Dan de kickstarter weer omhoog en een HEEL RELAXT trapje naar beneden.

m'n bek viel open toen ie het in 1 keer deed !!!!
echt super! super super super :} :} :}
alle tipgevers bedankt !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan