vraagje over enduro's

sdsracer

MF'er
5 apr 2003
75
0
ternat
hey,
heb vroeger met klx 250 gereden enben dan overgestapt naar quads, maar nu hebbek spijt van die keuze en wil ik terug overschakelen naar enduro. Nu hebbek men oog laten vallen op enkele types en zou daar graag wat raad van jullie willen hebben.

het gaat namelijk over de volgende types;
kawasaki klx300 of de klx650 (waar moet ik op letten)
honda xr600 of 400 jonger als 94
husqvarna 610 of 410 (waar moet ik op letten)
en dan zie ik ktm ook zitten maar heb al gehoord over de 600 zonder balansas enzo wat moet ik daarvan verwachten,voor nadelen???

moesten jullie iemand kennen die een van deze types wil ruile tegen een quad laat dan ook zeker iets weten.
groetjes Robby
 
zet eerst eens een foto van je quad erbij!!!,meld dan wat je van een enduro verwacht of wat je er mee wilt doen,dan heb je het budget nog en dan blijft je smaak nog over :W
 
wat wil je er precies mee doen. Echt offroaden? veel wegkm's? Enorm hard raggen?
Een XR400 is imho te duur voor zn uiterlijk/technische dingen. Dingen zijn 2ehands nog rond de 4k dacht ik. Voor dat geld heb je een mooie husk of ktm, maar dan denk ik een beetje teveel in de SMklasse.
Als je een offroad wilt die betrouwbaar is ben je met een logge zware wel goed af, dus een KLX of een XR zou dan idd goed zijn. Xrretjes zijn redelijk goedkoop, ook in onderhoud, alleen moet er niets stukgaan. Ro zei laatst ook al dat hij nooit problemen met xrretjes heeft gehad, je moet alleen weten wat je moet doen, hoe je het moet doen, en lief zijn met het onderhoud, dus de kleppen regelmatig stellen (zoals met alle offroads) en de olie(+filter) regelmatig vernieuwen. Dan komt het allemaal wel goed.
Opzich verschillen al die offroads niet enorm veel van elkaar maar je moet er gewoon eentje hebben die technisch in orde is, nu en de komende jaren. Een complete blokrevisie is het laatste wat je wilt.

edit; die husks en misschien ook die ktm hebben volgens mij geen olie in het frame. Die moeten het dus doen met een klein smeutje olie, olie in je frame geeft een grotere buffer. De olie vervuilt minder snel en dat is weer veiliger voor het hele blokkie.
Als je niet veel waarde hecht aan minimaal gewicht en maximale power kun je net zo goed een wat loggere motor nemen. Met offroad rij je voor zover ik weet toch nooit voluit in terrein en koppel hebben alle beestjes zat.
 
Als je niet veel waarde hecht aan minimaal gewicht en maximale power kun je net zo goed een wat loggere motor nemen. Met offroad rij je voor zover ik weet toch nooit voluit in terrein en koppel hebben alle beestjes zat.

Ik merk toch dat ik wel eens wat pk's mis...zo tegen de 100 km/h door het zand houdt de DR 650 (170 kg met 46 pk aan de krukas, als het goed is) gewoon op... :P 8-)

Maar inderdaad, vermogen is in de bagger niet het belangrijkste, eerder gewicht. Een XR 400 is een erg mooie motor voor in de blub, pk's zat, weinig gewicht. XR 600 ook, enz. Om maar te zwijgen van Huskies en KTM's (en nog veel meer natuurlijk)
Staar je, indien je alleen maar gaat terreinrijden niet blind op 600cc + maar kijk beter naar iets van 400-450 cc (mijn mening)en minder gewicht.
Bij alleen rijden op de weg is het spul van minder als 600 cc daarintegen weer behoorlijk veel meer aan slijtage onderhevig omdat het vaak fors veel toeren moet draaien.
 
minder cc heeft vaak idd bijna meer vermogen dan de 600jes...omdat ze zoveel toeren draaien
 
het budget maakt niet uit,maar zou graag onder de 3000€ blijven. Nu wat ik me afvroeg over die zwaardere cc motoren dan xr600,ktm lc4 620,husky...is of die cc's het wel waard zijn,die motor is inderdaad tammer enzo. Maar heb vandaag men oog laten vallen op een klx300 uit 2000, voor 2500€ testrit gedaan,motor maakt mooi geluid. Heeft aleen opt straat gereden en originele banden er nog op. dus waarschijnlijk zal het die wel worden. vroeger als ik met men klx echt vastzat kon je die gewoon opnemen,en denk dat het bij deze ook wel zal lukken. Is er veel verschil in pk's tussen een klx300 van 2000 en een klx250 uit 95?

Men quad is een yamaha warrior 350cc uit 1994 maar compleet gereviseerd en verbreed alles erop en eraan op landbouwpapieren. zou er graag toch 2750 van hebben (ben belg) moest er iemand intresse hebben :0472 86 50 68 zal wel voor de snelle beslisser zijn, want is echt zen geld waard als je ziet wat quads kosten.

fotos kan je zien op http://www.kapaza.be/detail/1033639/
daar staat hij nog niet op met nieuwe velgen en banden

alvast bedankt voor de reacties
 
Terug
Bovenaan Onderaan